Yasemin Candemir Reklamlarda sürekli 'erkek sesi' duymaya mahkum muyuz?
HABERİ PAYLAŞ

Reklamlarda sürekli 'erkek sesi' duymaya mahkum muyuz?

Reklamlardaki dış seslerin genelde “erkek” olması ve durumun cinsiyet eşitliği yönünde değişmek bir yana, daha da artması sizi nasıl etkiliyor bilmiyorum ama giderek daha içinden çıkılmaz bir hal aldığı kesin.

Şöyle ki;

Biz, çocuklarımızı cinsiyet eşitliği ile büyütmeyi kural edinen aileler, reklamlarda kadınların sadece ev işi, temizlik, kozmetik, ev eşyası konu olunca konuşmasını, diğer tüm alanlarda sadece erkek sesinin olmasını son derece rahatsız edici buluyoruz.

Durum sadece bundan ibaret de değil, reklam ismi vermeyeceğim ama sesi bozuk, kısık, boğuk ya da kelimelerin sonunu uzatacak kadar diksiyondan yoksun insanların konuşuyor olması ayrıca problem olmaya başladı.

Haberin Devamı

Bu günümüzün ekonomik koşulları ile ilgili mi bilmiyorum! Yani seslendirme için para vermemek yerine çevrenizdeki insanları kullandığınız yönünde ciddi şüpheler içindeyim.


Diksiyonsuz seslendirmeler, eski gelenekler

Reklamcılıkta nedendir belirsiz, erkek seslerinin daha inandırıcı olduğu bilgisi yaygın. Hangi deneysel çalışmaya istinaden cinsiyetin ürün üzerindeki etkisi ve hatırlanma seviyesi ölçülüyor? Bu araştırmayı kim, nerede, kimlerle, nasıl yapıyor? Ki şimdiden söyleyeyim, inandırıcılıkları sıfır. Belli ki 40 yıl öncesinin erkek sesi kullanma geleneği farklı gerekçelerle sürdürülmek isteniyor.

Kadir Has Üniversitesi İletişim Fakültesi Reklamcılık Bölümü'nden Prof. Dr. Perrin Öğün Emre “Kadınlar, ülkenin temsil edildiği Türkiye Parlamentosu'ndan çeşitli özel sektör kuruluşlarına dezavantajlı bir konumdalar. Erkekler kadınlar adına konuşmayı bırakmalı. Ayrıca bu ayrımcılığın reklamcılık sektöründe sadece bir sorun değil, aynı zamanda sosyal ve politik bir mesele olduğunu da görmezden gelemeyiz” diyor.

Çocuklar cinsiyet eşitliğini nasıl öğrenecek?

Peki sürekli erkek dış sesi ile ürün almaya yönlendirilen çocuklar bu konuda nasıl evriliyor? Reklamlarda ütü yapan, bulaşık yıkayan, çamaşır asan erkek görme hayalimi “ütopik düşünceler” sınıfına kaldırmış olsam da, en azından dış seslerin düzelmesi için çabamız sürmeli.

Reklam izleyen çocukların yetişkin dünyasına ait nesnelerle yakınlaşması büyüme evrelerinin önemli bir parçası. Peki biz aileler cinsiyet eşitliği diye çırpındığımız halde, bu erkek dış ses durumu çocuklarda “ciddiyet, güven eşittir erkek” tanımı yapar mı? Ev işleri, hayat ve iş konusunda algıları değişir mi?

Haberin Devamı

Belki de önce reklam ajanslarının o çok bilmiş ama psikolojik formasyondan yoksun, cinsiyet eşitliğinden uzak, erkek egemen hegemonyasını kırmalıyız!

Sıradaki haber yükleniyor...
holder