Yeni yıl eğlencesini fazla kaçırıp akşamdan kalırsanız yapmanız gerekenler

Yeni gelen yılı kutlamak, sevdiklerimizle birlikte büyük sofraların etrafında toplanıp yemekler yemek, içkiler içmek çok güzel. Ancak bu eğlencenin dozunu iyi ayarlayamazsak bir sonraki günümüzü berbat eden o "akşamdan kalmalık" hissini yaşıyor ve kendimize bir türlü gelemiyoruz. Peki akşamdan kalmamak için neler yapabilir, akşamdan kaldıysak bunun etkilerini nasıl azaltabiliriz?

31 Aralık 2018, Pazartesi 08:54 Son Güncelleme:
A A
posta.com.tr

posta.com.tr

Yeni geldi çattı. Eski yılı uğurlamak ve yeni gelen yılı karşılamak için çoğumuz bu gece bolca yemek yiyerek ve içerek eğleneceğiz, uzun saatler zengin sofralarda oturacağız. Bazılarımız bu eğlence sırasında fazlaca yiyecek ve içecek. Buysa ertesi güne kendimizi kötü hissederek uyanmak ve günü kötü geçirmek anlamına geliyor. Peki bunu nasıl önleriz?

Bilim insanları yıllardır akşamdan kalmalık nasıl önlenir konusunda çalışıyorlar. Çalışmaların bir kısmı da kimlerin içkiden daha çok etkilendiğini bulmak üzerine. Araştırmalara göre boş mide ile içmek akşamdan kalmalığın en büyük sorumlularından. Ancak boş mideye içmemek için sağlıksızca çok yemek de aynı kötü sonucu doğurabilir, dikkat!


Kas kütlesi erkeklerden az olan kadınların içkiden daha çok etkilendiği düşünülüyor. Gençler de yaşlılara göre daha çok ve kötü etkileniyor. Bunun sebebi yaşla birlikte kazanılan deneyim ve ölçülü olabilme becerisi muhtemelen. Kendini suçlu hisseden, psikolojik olarak eğlenmekten dolayı vicdan azabı duyanların da içkiden daha çok etkilendikleri ve ertesi günü daha kötü geçirdikleri ortaya çıkmış.


Peki ne yapmalı? Uzman görüşlerinin bazıları şu şekilde...

DİYETİSYEN MÜGE BAŞER'İN ÖNERİLERİ

DİYETİSYEN MÜGE BAŞER'İN ÖNERİLERİ

* Ertesi gün, gün boyunca öğünlerden önce ve sonra mutlaka su için.

* Potasyumdan zengin meyveleri (portakal, mandalina, armut, muz, kivi gibi) diyetinizin ara öğünlerinde tercih etmeyi unutmayın.

* Kahvaltıyı sakın atlamayın.

* Öğle veya akşam yemeklerinde kabak, karnabahar, kereviz, pırasa, maydanoz ve diğer kış sebzeleri ile hazırlayacağınız sebze çorbalarını tercih edin.

* Sıvı tüketiminizi artırmak için papatya, yeşil çay, zencefil, rezene gibi bitki çaylarını tüketmeye özen gösterin.

* Ve mutlaka fiziksel aktivite yapın. Açık hava yürüyüşü yapabilirisiniz.


Yılbaşı akşamı fazlaca tükettiğiniz alkol, kuruyemiş, cips, turşu gibi tuzlu besinler vücudunuzda su artışına neden olacaktır. Ancak su içmeyi ihmal ederseniz ertesi sabah, kazan gibi bir kafa, delici bir baş ağrısı, ağzınızda acı bir tat, paslı bir dil, ağrıyan kaslar, baş dönmesi, mide bulantısı, hatta kusma arzusu ile uyanırsınız. Bütün bunlar alkolün vücutta sindirimi sırasında dönüştüğü ve kendisinden 30 kez daha zehirli olan “asetaldehid” denen maddeden kaynaklanır.

AKŞAMDAN KALDIYSAK YAPMAMIZ GEREKENLER

AKŞAMDAN KALDIYSAK YAPMAMIZ GEREKENLER

"Akşamdan kalma”lığın kesin bir tedavisi olmadığını bildiren makaleler, British Journal of Medicine gibi dünyanın en saygın tıbbi dergilerinde de yayımlanmıştır. Uygulayabileceğiniz basit yöntemlerse şunlardır:

  • Tamamen kişiye özel tepkilerden oluşan bu sıkıntılı durumdan kurtulmak için bol su için.
  • Kolay emilip kana karışan karbonhidratları, az yağlı yiyecekleri tüketin.
  • Kahveden uzak durun.
  • Ağrı kesici kullanacaksanız mutlaka doktorunuza danışmış olduğunuz ve reçete edilmiş bir ilaç kullanın.
  • Dinlenin. Tekrar alkol almamaya özen gösterin.
  • Bazılarının “Çivi çiviyi söker” deyip güne alkol alarak başlama önerilerine kulak asmayın, bunun hiçbir bilimsel geçerliliği yoktur!

AKŞAMDAN KALDIYSANIZ SİNDİRİMİZİNE YARDIMCI OLACAK ÇAYLARDAN YARDIM ALIN

AKŞAMDAN KALDIYSANIZ SİNDİRİMİZİNE YARDIMCI OLACAK ÇAYLARDAN YARDIM ALIN

1 numara: Karaciğere destek hindiba çayı


Hindiba yaprakları, içerdiği bileşenlerle doğal bir karaciğer desteğidir. Özellikle yağlı yemeklerden sonra tüketmek safra ifrazını artırması açısından fayda sağlayacaktır. 


Hafiflemek istediğiniz günlerde veya uyguladığınız detoks programlarında bu güzel bitkiden yararlanabilirsiniz. 1 çay kaşığı kadar kurutulmuş hindiba yaprağı üzerine kaynar su ekleyerek 10-15 dk demlendikten sonra içebilirsiniz.


2 numara: Metabolizmanızı karabiber çayı ile canlandırın


Harika bir metabolizma desteğidir. Tükürük ve mide salgısını artırarak sindirim sistemini canlandırır ve metabolizmayı hızlandırır. Öğün aralarında ve yemeklerden sonra rahatlıkla tüketebilirsiniz. Çay kaşığının ucu kadar toz haline getirilmiş karabiber meyvesi üzerine kaynamış su ilave ederek tüketebilir, günde 3 kez içebilirsiniz.

3 numara: Ferahlatan nane yaprağı


Kurutulmuş nane yaprağını her yemekten sonra sindirimi rahatlatmak için tüketebilirsiniz. Safra kanalı, mide ve bağırsak şikâyetlerini giderir. Ağır reflü şikâyeti olanlarda irrite edici olabileceğinden önerilmemektedir. 1 çay kaşığı kadar kurutulmuş nane yaprağı üzerine kaynatılmış su ekleyip 5-10 dk kadar demleyerek tüketebilirsiniz. Aynı zamanda ister sıcak suya isterseniz siyah çayınıza taze nane yaprakları ekleyerek bu ferahlatıcı bitkinin etkilerinden faydalanabilirsiniz.


4 numara: Rezene 


En çok bilinen bitkilerden rezene, çocuk ve bebeklerde dahi sindirimi rahatlatacak son derece güvenli bir destektir. Hamilelik dönemleri dışında emzirme döneminde de kullanabilirsiniz. Yemek sonrası hazımsızlık sorunlarını giderdiği gibi gaz veya açlıktan kaynaklanabilecek gün içindeki mide kasılmalarını da önler. Yarım çay kaşığı kadar parçalanmış tohumu üzerine kaynamış su ilave edip üzeri kapalı bir şekilde 10dk demlenebilir. Gün boyunca 3-4 bardak içebilirsiniz.

 

Sıradaki haber yükleniyor...

Kişisel verilere ilişkin aydınlatma politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için Kişisel verilere ilişkin aydınlatma metnimizi inceleyebilirsiniz.