Yorgunluğun 10 sebebi

Zaman zaman hafif ya da ağır yorgunluk yaşamamız normal. Ancak devamlı yorgunluk hissi ciddi hastalıkların işareti olabilir. Dahiliye Uzmanı Dr. Özgür Şamilgil anlattı

08 Nisan 2019, Pazartesi 14:18 Son Güncelleme:
A A
1-UYKUSUZLUK

1-UYKUSUZLUK

6-8 saatlik iyi bir gece uykusunun sağlık için önemi büyük. Bölünmüş, kalitesiz, eksik ya da fazla uyku şunlara yol açar:


* Kronik yorgunluk


* Bağışıklık sisteminin zayıflaması


* Hafıza sorunları


* Diyabet yatkınlığı


* Sık acıkma ve kilo artışı

2-ALKOL

2-ALKOL

Normal şartlarda karanlıkta uyku hormonu salgılanması artınca uykumuz gelir ve uyuruz. Alkol, zamansız uyuklamaya, etkisi geçince de gece uyanmaya neden olur. Bölünmüş uyku enerji eksikliği yaratır. Bedenin dinlenmesi için 2 saat, beynin dinlenmesi için 6 saat kesintisiz uykuya ihtiyaç vardır.

3-SUSUZLUK

3-SUSUZLUK

Koyu renk idrar, dilde ve ciltte kuruma su eksikliğini gösterir. İdrar uçuk sarı renkte olmalı. Suyun az miktarda azalması bile halsizlik, baş ağrısı, kas ağrısı, enerji eksikliği yaratır.


4-FAZLA ŞEKER

4-FAZLA ŞEKER

Özellikle kahvaltıda karbonhidrat ağırlıklı beslenme (bal, reçel, beyaz unlu gıdalar, meyve, meyve suyu) 2 saat sonra ani şeker düşmesi, enerji eksikliği yaratabilir.


5-DEMİR EKSİKLİĞİ

5-DEMİR EKSİKLİĞİ

Demir sadece kan yapımı için değil, beyin, sinir, kas ve iskelet sistemi için de önemli. Besinlerle yeterli alınmaz veya adet kanaması, mide, basur kanaması gibi nedenlerle azalırsa takviye edilmesi gerekir. C vitamini ile beraber alınması mideden emilimini artırır. Bitkisel demir, hayvansal demirden kimyasal açıdan farklıdır. Hayvansal demir daha kolay ve hızlı emildiğinden ilk seçenek kırmızı ettir.

6-STRES

6-STRES

Mükemmeliyet, hırs ve evham... Bunlar beynimizin diğer organları düzenlemesinde zorluk yaratır. Sevdiğiniz işi yapmıyorsanız çıkmazdan kurtuluşunuz zordur. Stres algı meselesidir. Olaylara bakış açınızı değiştirip iyimser olmaya çalışmanız, meslek dışı hobiler için vakit ayırmanız işi kolaylaştırabilir. 

7-AŞIRI KAHVE

7-AŞIRI KAHVE

Özellikle akşam geç saatlerde içilirse uyku hormonu melatoninin etkisini azaltır. Biyolojik iç saatinizi şaşırtmamak için yatmadan 4 saat önce kahve tüketiminden vazgeçin. 

8-EKSİK D VİTAMİNİ

8-EKSİK D VİTAMİNİ

En önemli kaynağı güneş ışığıdır. Vücudumuzda üretilemez. Eksikliğinde yorgunluğa yol açar, bağışıklık sistemini zayıflatır. Yazın sağlıklı güneşlenerek kışın kan düzeyi eksikse dışarıdan takviye alarak normal seviyede tutulmalı.

9-EKSİK C VİTAMİNİ

9-EKSİK C VİTAMİNİ

C vitamini yıpranma ve yaşlanmayı önler. Yağdan enerji üretimini sağlar. Mücadele hormonu olan 'noradrenalin' üretimini sağlar. Eksikliğinde yorgun, bitkin düşmek kaçınılmazdır. Üretme ve depolama yeteneğimiz olmadığından sürekli almamız gerekir. 

10-TİROİD

10-TİROİD

Metabolizmamızın ana hormonlarından olan tiroid hormonu yetersizse ciddi derecede halsizlik ortaya çıkabilir. Tiroid yetersizliğinde yorgunluğa kilo artışı, saç dökülmesi, adet düzensizlikleri gibi belirtiler de eşlik edebilir. 

ENERJİ VEREN YİYECEKLER

ENERJİ VEREN YİYECEKLER

* Çinkodan zengin beslenin: Badem, ceviz, fındık, kabuklu deniz ürünleri, koyu kırmızı meyveler, siyah çikolata halsizliğe iyi gelir. 


* Kırmızı eti az pişmiş tercih edin: İçerdiği koenzim Q10, B12 vitamini ve mineraller sayesinde kendinizi iyi hissetmenize yardımcı olur. 


* Potasyumdan zengin gıdalara yer açın: Potasyum eksikliği kas güçsüzlüğü ve yorgunluğa neden olur. Yorgunluk ve stresinizi azaltmak için potasyumdan zengin olan muz, patates, yer elması, kayısı gibi besinleri tüketin. 

* Yumurtasız olmaz: B12 vitamini için iyi bir kaynak. B12 vitamini eksikliğinde yorgunluk, hafıza ve konsantrasyon eksikliği sık görülür. Bu nedenle sağlıklı bireyler her gün veya gün aşırı 1 yumurta yiyebilir.


* C vitaminini unutmayın: Kivi, sivri biber, maydanoz, portakal gibi besinler vücut direncini ve enerjiyi yükseltir.


* Balık: Vücudun sağlıklı çalışması için elzem olan omega-3 yağ asitlerini içerir. Haftada en az 2 kez yiyin.


BU BELİRTİLER VARSA KANSIZ OLABİLİRSİNİZ

BU BELİRTİLER VARSA KANSIZ OLABİLİRSİNİZ

* Halsizlik, çabuk yorulma, 


* Çarpıntı, 


* Nefes darlığı, 


* Baş dönmesi,


* Üşüme, 


* Tırnaklarda kolay kırılma,


* Dil ve dudak kenarlarında geçmeyen yaralar,


* Saç dökülmesi (Kansızlık oluşmasa bile demir depolarında azalmayla bile ortaya çıkabilir),


* Belli şeylere karşı aşırı yemeğe isteği. Örneğin toprak, kil, kahve telvesi, buz yeme gibi. 


HAZIRLAYAN: ÖZGÜR GÖKMEN ÇELENK

ozgur.celenk@posta.com.tr

Sıradaki haber yükleniyor...

Kişisel verilere ilişkin aydınlatma politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için Kişisel verilere ilişkin aydınlatma metnimizi inceleyebilirsiniz.