Zirve yolunda

Güney Koreli kardeş şirketiyle birlikte dünyanın ilk beş üreticisi arasına giren KIA, yüksek teknolojili ve şık yeni modelleriyle pazarda giderek yükseliyor

16 Ekim 2013, Çarşamba 05:00
A A
Zirve yolunda

HAKAN ÇELİK- OTOMOBİL PROFESÖRÜ
hakan.celik@posta.com.tr


Dünyanın en hızlı büyüyen otomobil üreticilerinden Güney Koreli KIA son dönemde Türkiye'de de marka algısını ve ürün gamını çok geliştirdi. Türkiye pazarında bir dönem Sorento SUV modeliyle ‘best seller’ olan KIA bugün yaşadığı tasarım devrimiyle Japon ve Avrupalı otomobil devlerini zorluyor. Araç kiralama faaliyetleri ve KIA temsilciliğini birlikte yürüten Çelik Motor’un Genel Müdürü Bora Koçak ile KIA'yı konuştuk.



  Dövizdeki hareketliliğe bağlı olarak kredilerde daralma bekliyor musunuz?

Haziran 2013’ten beri devam eden kur (dolar) artışları pazarda beklenen dalgalanmayı yaratmadı. Bunun nedeni de sektördeki tüm oyuncuların yüzde 15 kur artışını aynı oranda ürün fiyatlarına yansıtmaması. Dolayısıyla bu durum tüketicinin araç alma kararını ertelememesine neden oldu. Yılın ilk 6 ayındaki olumlu ekonomik konjonktürün ve düşen faizlerin etkisiyle yükselen kredi kullanımının, yılın ikinci yarısında artan maliyetler nedeniyle daralmasını bekliyoruz.

 Güncel gelişmeler de göz önüne alındığında bu yılki otomobil pazarı nasıl gelişir? Hangi adetlere ulaşılabilir?

Türkiye otomotiv sektöründe içinde bulunduğumuz yılın ilk 9 ayında 586 bin 345 adet araç satıldı. 2012 yılının aynı dönemi ile otomotiv pazarında yaklaşık yüzde 10’luk bir büyüme yaşandı. Binek araç segmenti bu yılın ilk 9 ayında pazardan yüzde 77’lik bir pay alırken ticari araçlar yüzde 23’lük bir pay elde etti. 2013 yılı sonunda pazarın geçtiğimiz yıla göre yaklaşık yüzde 5-10 arasında bir büyüme ile kapanmasını bekliyoruz.

14 bin 500 adet satacak

 Bu sene sonu itibarıyla KIA’nın pazar payını ve satış adetlerini nasıl öngörüyorsunuz? Türkiye’de pazar payı hedefiniz nedir?

Biz KIA olarak, bu yılı yaklaşık 14 bin 500 adetlik araç satışı ile kapatmayı öngörüyoruz. Bu yıl da lokomotif ürünlerimizin başında yer alan SUV segmentindeki temsilcimiz Sportage geliyor. Yılın son çeyreğinde mevcut 1.6 litre benzinli motor ile otomatik vites seçeneğini de ürün gamımıza ekledik. C segmentindeki ürünümüz cee’d sınıfındaki üstün kalite seviyesi ile sahip olduğu dizel motor ve 6 ileri tam otomatik şanzıman kombinasyonu ile rakipleri arasından sıyrılıyor. B segmentinde yer alan Rio aracımız ise tüm serilerinde standart olarak sunulan güvenlik özellikleri ile öne çıkıyor. 2013 yılını yüzde 2 civarında pazar payı ile kapatmayı hedefliyoruz.

 Kia hangi yenilikçi teknolojilere konsantre oluyor?

Hibrid araçların satışı her geçen gün artıyor. Optima hibrid KIA’nın lokomotif ürünü. 2014 yılında KIA’nın ilk elektrikli otomobili KIA Soul EV geliyor. Bunun dışında yeni gelecek otomobillerin multimedya altyapısı da değişecek. Sosyal medyaya da entegre bu sistemler sektör içn önemli bir yenilik. Downsize politikası KIA’nın da önceliği ve daha verimli motor ve şanzımanlar da 2014 yılından itibaren yeni modellerdeki yerini alacak.

 Kia’nın marka ve kurum algısı son dönemde nasıl gelişiyor. Japonlar gibi uzun garanti veren, ‘sorunsuz otomobil’ algısı üzerine mi yoğunlaşacaksınız?

Rakiplerine göre daha genç olan KIA markasının önceliği tabii ki dayanaklı ve güvenilir olmak idi ancak sadece bunun yeterli olmadığının da farkındayız. Tasarım, tüketici tercihinde bir numaralı etken. Son dönemde KIA’nın da en çok öne çıkan tarafı tasarımları. Kaliteli, sorunsuz ve eşsiz bir tasarıma sahip otomobiller üretiyoruz. Başkanlık koltuğunda Alman bir tasarımcı Peter Schreyer’ın oturuyor olması bunun önemli göstergesi.



Büyük oyuncu kategorisinde


 Kia büyük üretici haline geliyor mu?

Hyundai grup olarak ilk 5 üretici arasındayız. Her yıl yüzde 10-15 oranında artan satışı ile KIA, 2.5 milyonun üzerinde araç üretiyor. Paylaşılan platformlar ve büyüme trendi ile KIA artık büyük oyuncu kategorisinde.

Alternatif yakıtlar, elektrikli otomobiller ve hibrid teknoloji konusunda Türkiye pazarında yeni gelişmeler bekliyor musunuz?

Bu araçların konumunun güçlenmesi için neler yapılmalı? Alternatif yakıt teknolojilerinin gelişebilmesi için destek görmesi şart. Norveç’i örnek alırsak, devlet desteği sayesinde artık en çok satan model koltuğuna bir elektrikli otomobil markası oturdu. Devlet şarj istasyonları kuruyor ve hatta elektrikli otomobillerden park ücreti dahi almıyor. Türkiye’deki vergi sisteminde hibrid araçlara da haksızlık yapıldığını düşünüyorum.

Skoda gençleşiyor


Skoda’nın popüler ve satışların yüksek olduğu kompakt sınıfta yer alacak ilk hatchback modeli olan Rapid Spaceback, 2014 yılının Mart ayından itibaren Türkiye’de satışa sunuluyor. Dinamik ve şık tasarımıyla genç tüketicilere de hitap edecek olan Rapid Spaceback, panoramik cam tavan ve uzatılmış arka cam gibi kişiselleştirme seçenekleriyle dikkat çekecek. Skoda Genel Müdürü Tolga Şenyücel, Rapid Spaceback’den 1500 adetlik satış hedefleri olduğunu, Rapid ailesinin 2014’te Skoda satışlarından yüzde 25 pay almasını beklediklerini söyledi. Yeni Skoda Rapid Spaceback Türkiye’de üç benzinli ve iki de dizel motor seçeneğiyle sunulacak. Bu motorlar, 75 ile 122 beygir arasında güçlere sahip.



Toyota’nın marka değeri 35 milyar dolara yükseldi




Japon otomotiv devi Toyota, Interbrand’in 2013 yılı ‘Dünyanın En Değerli Markaları’ araştırmasının otomobil kategorisindeki liderliğini bu yıl da korudu. Toyota, bu yılki raporunda yüzde 17’lik bir büyüme göstererek marka değerini 35 milyar 346 milyon dolara yükseltti. Toyota, otomobil endüstrisindeki yenilikleriyle farkını ortaya koyarken tüm dünyada başta Prius olmak üzere 5.5 milyonu aşan hibrit araç satışıyla da üç yıl üst üste dünya genelinde ‘En İyi Küresel Yeşil Marka’ olmayı da başardı.



 

Sıradaki haber yükleniyor...