Ekonomi 1915 Çanakkale Köprüsü'nün temeli atıldı

1915 Çanakkale Köprüsü'nün temeli atıldı

Paylaş
1915 Çanakkale Köprüsü'nün temeli atıldı

Çanakkale 1915 Köprüsü'nün temeli Başbakan Yıldırım'ın Lapseki'deki tören alanından Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın ise 18 Mart Stadyumu'nda katıldığı törenle atıldı. Bugün temeli atılan Çanakkale 1915 Köprüsü, cumhuriyetin 100. yılı olan 2023’te hizmete girdiğinde Japonya’yı tahtından indirerek dünyanın en uzun aralıklı köprüsü unvanına sahip olacak

Ayak açıklığıyla dünyanın en uzun köprüsü unvanını alacak olan Çanakkale 1915 Köprüsü’nün temeli atıldı. Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılı olan 2023’te açılması planlanan köprü hizmete girdiğinde Japonya’yı tahtından indirerek dünyanın en uzun aralıklı köprüsü unvanına sahip olacak.

DÜNYANIN EN UZUN KÖPRÜLERİ ARASINDA İLK 10'DA İKİ KÖPRÜ DAHA


Çanakkale 1915 Köprüsü, Çanakkale Boğazı’nı 2 bin 23 metre orta açıklıkla geçecek. Halihazırda dünyanın en uzun asma köprüsü Kobe’deki Akashi Kaikyo’nun ayak açıklığı 1991 metre. Dünyanın en uzun köprüleri arasında Türkiye’den ilk 10’da iki köprü daha yer alıyor. 2016 yılında hizmete giren Osmangazi Köprüsü 1.550 metrelik ayak açıklığı ile Çanakkale Köprüsü’nün dahil edilmediği listede dördüncü sırada yer alıyor.


AVRUPA VE ASYA KITALARINI 4'ÜNCÜ KEZ BİRLEŞTİRECEK


Yine 2016 yılında açılan, 1.408 metrelik ayak açıklığına sahip olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü ise listenin dokuzuncu sırasında bulunuyor. Fatih Sultan Mehmet Köprüsü 1.090 metre ile yirmidördüncü, Şehitler Köprüsü ise (Boğaziçi ) 1.074 metrelik ayak açıklığı ile yirmisekizinci sırada yer alıyor.
Avrupa ve Asya kıtalarını dördüncü kez birleştirecek Çanakkale 1915 Köprüsü’nün tabliyeleri 36 metre genişlikte ve 5 metre yükseklikte planlanıyor. Köprünün toplam uzunluğu ise 3 bin 860 metre olacak. Köprü üzerinde 2x3 taşıt şeridi bulunacak.

AYAKLARI DENİZ İÇİNE İNŞA EDİLECEK


Ayakları deniz içine inşaat edilecek 1915 Çanakkale Köprüsü’nün Lapseki tarafındaki yaklaşım viyadüğü 650 metre, Gelibolu tarafındaki yaklaşım viyadüğü ise 900 metre uzunluğunda olacak. Proje kapsamında Çanakkale 1915 Köprüsü’nün yanı sıra yapılacak 354 kilometrelik otoyolda 31 viyadük, 5 tünel, 30 köprülü kavşakla 143 alt ve üstgeçit yapılacak.

10.3 MİLYAR LİRALIK PROJE


Köprü ve otoyol ihalesini 10.3 milyar lira bedel ve 16 yıl işletme süresiyle Daelim - Limak - SK - Yapı Merkezi kazanmıştı. Temel atma töreni Asya kıtasındaki Lapseki İlçesi Şekerkaya mevkiinde yapılacak.


ZAFERİN YILDÖNÜMÜNDE TEMELİ ATILDI


Çanakkale 1915 Köprüsü’nün temeli 18 Mart Çanakkale Zaferi’nin 102. yıldönümü olan bugün atıldı.



Asya kıtasındaki Lapseki İlçesi Şekerkaya mevkiide düzenlenecek törene Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Başbakan Binali Yıldırım da katıldı.


KÖPRÜ 'TARİH TÜPÜ' İLE ÖLÜMSÜZLEŞECEK


Dünyanın en uzun aralıklı köprüsü olacak 1915 Çanakkale Köprüsü'nün nirengi noktası temeline "tarih tüpü" konulacak.



Yapı Merkezi Holding AŞ Kurumsal İletişim Koordinatörü Ayırga: "Amacımız yıllar sonra bölgede kazı yapacak arkeologlar tarafından eserlerin bilgilerine ulaşılmasını sağlamak". "Dünyanın en uzun aralıklı köprüsü" olma unvanını alacak Çanakkale 1915 Köprüsü, inşaat bilgilerini içeren "tarih tüpü" ile ölümsüzleştirilecek. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Başbakan Binali Yıldırım'ın katılımıyla 18 Mart Çanakkale Zaferi'nin 102. yıldönümünde düzenlenen törende, "tarih tüpü", Başbakan Yıldırım tarafından köprünün temeline bırakılacak.


CUMHURBAŞKANI ERDOĞAN, EMEĞİ GEÇENLERE TEŞEKKÜR ETTİ


Lapseki'de bulunan Başbakan Binali Yıldırım'a seslenen Erdoğan, projede emeği geçenlere, Koreli ve Türk firmalara teşekkür ederek, 1915 Çanakkale Köprüsü ve Malkara-Çanakkale otoyolu temel atma töreninin hayırlı olmasını diledi.

"CUMHURİYETİMİZİN EN BÜYÜK PROJELERİNDEN BİRİ"


Lapseki’deki tören alanında konuşma yapan Başbakan Binali Yıldırım, geçmişten geleceğe bir köprü kurduklarını belirterek, “Türkiye'ye yakışan büyük bir eserin 1915 Çanakkale Köprüsü'nün temelini atıyoruz. Cumhuriyetimizin en büyük projelerinden birisinin temel atma töreninin 18 Mart Çanakkale Zaferi'nin yıldönümünde gerçekleşmesi ayrı bir anlam ifade ediyor. Adeta geçmişten geleceğe bir köprü kuruyoruz. Bugün Avrupa ve Asya'yla 6.kez birleştiriyoruz. Çanakkale Boğazı'nın altın gerdanlığı hayırlı uğurlu olsun. Çanakkale'den dünyaya güçlü büyük Türkiye gerçeğini haykırıyoruz” dedi.

"4 YILDA TAMAMLAMAYI HEDEFLİYORUZ"


1915 Çanakkale Köprüsü için ‘en kısa süreyi teklif eden’ Daelim-Limak-SK-Yapı Merkezi OGG Grubu içinde bulunan Limak Holdingin Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir de köprüyü 4 yılda bitirmeyi hedeflediklerini belirterek, “Köprü dünyanın en uzun köprüsü olacak. 2023 metre kule açıklığı olan en uzun köprüyü yapmak için ortaklık yaptık. Dünyada bugüne kadar yapılan köprüler içerisinde kule açıklığı en fazla 1920 metre köprü var. Biz bunu yaptığımız anda dünyanın rekoru Türkiye'nin eline geçecek. Çanakkale'ye nasip olacak. Ecdadımızın kazandığı zaferlerin bir anıtı olarak yapmayı düşünüyoruz. Dünyanın en büyük proje firmaları tarafından hazırlanan bir proje olacak. Kısa zamanda köprüdeki inşaatlara başlayacağız. Temel etüdlere göre dizayn ve statik hesaplar yapılıyor. Türkiye dünyanın ilk 10 ekonomisine girmek için 2023 hedeflerini ortaya koydu. 5.köprüyü yapmak üzereyiz. Ekonomiye çok büyük katkı sağlayacak. Önümüzdeki 4 yılda tamamlamayı hedefliyoruz. Türk Milleti'ne, ülkemize hayırlı uğurlu olsun” dedi.

İLK 10’DA TÜRKIYE’DEN ÜÇ KÖPRÜ YER ALACAK


10- YAVUZ SULTAN SULTAN SELIM - İstanbul - AÇILIŞ YILI: 2016


Uzunluğu: 2.164 metre - Ayak açıklığı: 1.408 metre
İstanbul Boğazı’nda 27 ayda 8.5 milyar liraya inşa edilen köprü ve Kuzey Marmara Otoyolu’nun 169kilometrelik kısmı 27 Ağustos 2016’da trafiğe açıldı.


9- HUMBER - İngiltere - AÇILIŞ YILI: 1981


Uzunluğu: 2.220 metre- Ayak açıklığı: 1.410 metre
Ülkenin doğusunda yer alan, 152 metre yüksekliğinde ayaklara asılı olan köprüde dört şeritli otoyol, yaya kaldırımları ve bisiklet yolu bulunuyor.

8- NANJING FOURTH YANGTZE - Çin - AÇILIŞ YILI: 2012


Uzunluğu: 5.437 metre - Ayak açıklığı: 1.418 metre
Çin’deki Yangtze Nehri üzerindeki ikinci köprü ayak açıklığı ile ülkedeki en uzun üçüncü köprü unvanına sahip. Köprü 6 şeritli yoldan oluşuyor.

7- RUNYANG - Yangzhou/Çin - AÇILIŞ YILI: 2005


Uzunluğu: 3.566 metre - Ayak açıklığı: 1.490 metre
Yangtze Nehri üzerine inşa edilen köprünün inşaatına 2000 yılında başlandı. 700 milyon dolara mal olan köprü planlanan tarihten önce açıldı.​

6- YI SUN-SIN - Gwangyang/Güney Kore - AÇILIŞ YILI: 2012


Uzunluğu: 2.260 metre - Ayak açıklığı: 1.545 metre
Ülkenin güneyinde sık sık tayfun yaşanan bölgede inşa edilen köprü aerodinamik biçimi ile dikkat çekiyor. Köprü 5 yılda tamamlandı.

5- OSMANGAZI KÖPRÜSÜ - İzmit/Türkiye - AÇILIŞ YILI: 2016


Uzunluğu: 2.682 metre - Ayak açıklığı: 1.550 metre
İstanbul-İzmir arasını 3.5 saate indirecek projenin en önemli ayağını oluşturan Osmangazi Köprüsü 1 Temmuz 2016’da trafiğe açıldı.


4- GREAT BELT - Zealand/Danimarka - AÇILIŞ YILI: 1998


Uzunluğu: 6.790 metre - Ayak açıklığı: 1.624 metre
Zelanda ve Funen Danimarka adaları arasında inşa edilen Great Belt, Asya dışındaki en uzun köprü unvanına sahip. Köprü 4.4 milyar dolara mal oldu.


3- XIHOUMEN - Zhejiang/Çin - AÇILIŞ YILI: 2009


Uzunluğu: 2.588 metre - Ayak açıklığı: 1.650 metre
Dünyanın en uzun asma köprülerinden biri olan Xihoumen 4 yılda inşa edildi. Çin’in en uzun köprüsü Jintang ve Cezi adalarını birbirine bağlıyor.

2- AKASHI - KAIKYO - Kobe/Japonya - AÇILIŞ YILI: 1998


Uzunluğu: 3.911 metre - Ayak açıklığı: 1.991 metre
Kobe şehri ile Awaji adasını birbirine bağlayan köprü, dünyanın en yoğun deniz trafiğine sahip Akashi Boğazı’na yaklaşık 10 yılda inşa edildi.

1- ÇANAKKALE 1915 KÖPRÜSÜ - Çanakkale - AÇILIŞ TARİHİ: 2023


Toplam uzunluğu: 3.860 metre, ayak açıklığı 2.023 olacak.
Köprü Lapseki’nin Şekerkaya ve Gelibolu’nun Sütlüce mevkii arasına yapılacak. Köprüde 6 şerit bulunacak. Marmara Bölgesi’nin 5.köprüsü. Köprü ve otoyol bedeli 10.3 milyar lira, köprüden geçiş ücretinin otomobiller için 15 Euro +KDV olması planlanıyor.

Haberin Devamı