Bu sinyallerle alarm veriyor

Sürekli hastalanmak, sık sık çıkan uçuklar, kilo kaybı, halsizlik ve yorgunluk... Tüm bunlar bağışıklık sisteminizin zayıflığına işaret edebilir. Ancak sağlıklı beslenme, kaliteli uyku, düzenli spor gibi alınabilecek birkaç önlemle bağışıklık sistemini kuvvetlendirmek ve hastalıklara karşı direnç kazanmak mümkün...

15 Mart 2015, Pazar 05:00
A A

Hazırlayan: ÖZGÜR GÖKMEN ÇELENK

ozgur.celenk@posta.com.tr

Tel:021 250 568 19

Göğüs Hastalıkları Uzmanı Dr. İlkay Keskinel anlattı:

Ruhsal stres bağışıklığı düşürüyor

Bağışıklık sisteminin sağlıklı işleyişi pek çok faktöre bağlıdır. Doğuştan gelen bazı bağışıklık yetmezlikleri bulunduğu gibi, çevresel kimi faktörlerle de sistemin etkinliği azalabilir. Özellikle yeterli ve dengeli beslenmeme, ruhsal ya da fiziksel stres, uykusuzluk, bazı hastalıklar ve bağışıklık baskılayıcı ilaçlar bu sistemin dengesini bozabilir. Ruhsal stres, bağışıklığı en çok düşüren faktörlerden biridir. Stres yaratan faktörleri kontrol etmek mümkün olmasa da strese sebep olan olaylara bakışımızı değiştirmek yararlı olabilir.

Sıkça hastalanıyorsanız...

Sağlıklı bir bağışıklık sistemine sahip kişiler çevresel faktörlerin etkisiyle kolay kolay hasta olmazken, bağışıklık sistemi zayıfladığında zararsız görünen mikrobik hastalıkların bile ölümle sonuçlanması söz konusu olabilir.

Hastalığı atlatamamak önemli bir neden

Grip ve soğuk algınlığı gibi hastalıklarda genellikle 1-2 hafta içinde iyileşme görülür. Ancak bağışıklık sistemi güçlü olmayan kişilerde bu rahatsızlığın süresi uzayabilir. Yaşlılarda, diyabetlilerde, altta yatan böbrek, kalp ya da solunum sistemine ait kronik hastalığı olan kişilerde daha ağır seyredebilir. Bunun yanında zatürre gibi hastalıklara da zemin hazırlayabilir.

Uçuk ve yaralar da önemli bir haberci

Vücudun çeşitli bölgelerinde görülen ve tekrarlayan uçuklar ile yaralar da bağışıklık sisteminde bir güçsüzlük olduğu anlamına gelebilir. Bu durumdan kurtulmak için mutlaka bir uzmana başvurulmalı ve bağışıklığın kuvvetlendirilmesi için uygun bir tedavi planı oluşturulmalı. Bağışıklık sisteminde zayıflama başladığı anda hastalık etkenleri insan vücuduna daha kolaylıkla girerler. Hastalık yapma tehlikesi olan mikroorganizmalar savunma sistemlerini geçebilirlerse, birtakım reaksiyonlar başlatarak yayılmaya çalışırlar.

Karanlıkta kaliteli uyku

Önemli olan uzun süre uyumak değil ‘kaliteli’ uyumaktır. Kaliteli bir uyku da bağışıklık sisteminin sağlıklı işleyişi için önemlidir. Beyinden salgılanan ‘melatonin’ hormonunun uyku düzenini sağlaması dışında, bağışıklık üzerine de etki ettiği düşünülüyor. Bu hormonun salınımı gecenin erken saatlerinde hava karardıktan sonra başlar, saat 02.00 gibi en yüksek seviyeye ulaşıp tekrar azalır. Bu nedenle uykuya dalma saatini mümkün olduğunca geciktirmemeli, en geç saat 23.00 gibi uykuya geçilmiş olmalıdır. Melatonin hormonu, karanlıkta salındığından gece boyunca yatak odasında ışıkların açık bulunmaması, uyunan ortamın mümkün olduğunca karanlık olması önerilir. Gece uyumadan önce bilgisayar/tablet kullanmak, televizyon izlemek de, melatonin hormonunun salınmasını bozabilir.

Bağışıklık sisteminize güç katın...

*Tek tip beslenmeyin. Her grup besinden dengeli bir şekilde tüketmeye özen gösterin.

*En az sigara kadar zararlı olan tütün ürünlerinden (puro, pipo, nargile vb.) uzak durun.

*Protein kaynağı olarak hayvansal proteinlerle bitkisel proteinleri dengeli bir biçimde tüketin.

*Çiğ sebze-meyve ile beslenin. Meyve ve sebzeleri mevsiminde tüketin.

*Pre ve probiyotiklerden yararlanın (ev yoğurdu, kefir, lifli besinler).

* Doğru ve düzenli egzersiz yapın. Egzersizi haftada 1-2 kez kendinizi tüketircesine değil, mümkünse az miktarda da olsa, her gün yapmaya çalışın.

*Bitki çaylarından yararlanmayı deneyin. Bitkilerin hepsi kaynatılmaz, usulüne uygun demlenmesi gerektiğini unutmayın.

*Temizlik maddelerini aşırı kullanarak cildinizin sağlıklı ve normal bakteri dengesini bozmayın.

*Hekim önerisi dışında özellikle antibiyotik gibi ilaçlar almayın.

* Stresten uzak durun. Pozitif düşünün.

Her gün 1 kase yoğurt!

Diyetisyen Göknel Dumanlı, güçlü bir bağışıklık sistemi için tüketilmesi gereken gıdaları anlattı: Günde 1 kase yoğurt yiyin:

Yoğurt ve kefir gibi probiyotikler, zararlı bakterileri yok ederek, bağışıklık sistemini güçlendiriyor. Aynı zamanda doğal antibiyotik görevi yapıp bağırsak sistemini de koruyor. Günde 1 kase yoğurt yiyin.

Her yemeğe 1 diş sarımsak atın: Sarımsağın içinde bulunan allicin adlı antioksidan, vücudu serbest radikallerden koruyor. Virüs karşıtı olan sarımsak, aynı zamanda güçlü bir selenyum kaynağı ve sağlıklı bir yaşam için mutlaka gereken sülfür içeriyor. Her yemeğin içine bir diş atarak tüketebilirsiniz.

Yemeklere zencefil: Zencefil, vücudun enfeksiyonlarla mücadelesinde yardımcı oluyor ve toksinlerin dışarı atılmasını sağlıyor. Kanserle savaşta da etkili olduğu bilinen zencefili, çay olarak tüketebileceğiniz gibi yemeklere ve tatlılara da ekleyebilirsiniz. Günde 3-4 bardak zencefil çayı içebilirsiniz.

Çorbanıza zerdeçal koyun: Hint safranı olarak da bilinen zerdeçal bağışıklık sistemini geliştiriyor ve detoks özelliği taşıyor. Yemek ve çorbalara katarak tüketebilirsiniz.

Bol bol meyve yiyin: Mandalina, portakal, limon, greyfurt ve kivi gibi meyveler birer C vitamini deposudur. Bu nedenle bol miktarda tüketebilirsiniz.

Haftada 2 öğün kurubaklagil: Kurufasulye, mercimek ve nohut gibi besinler kalsiyum, demir, çinko, magnezyum, folik asitten zengindir. Haftada 2 öğün tüketin.

Su içmeyi unutmayın: Enfeksiyon riskini azaltmak için günde 2.5 litre su için ve antioksidan içeriğini artırmak için de içerisine limon ve zencefil ekleyin.

 

 

SON 24 SAATTE YAŞANANLAR

;