E-ticarette büyük atak

Türkiye’nin e-ticaret merkezlerinden biri olmasını hedeflediklerini söyleyen Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan, “Ülkemizin dünya e-ticaret pastasından aldığı pay istediğimiz noktada değil. Yapacağımız işbirlikleriyle 3-4 yıl içerisinde payımızı 2-3 kat artıracağız” dedi

E-ticarette büyük atak
BİLAL EMİN TURAN / ANTALYA

 Dünyanın önemli e-ticaret merkezlerinden biri olma yolunda ilerleyen Türkiye, dijitalleşen dünyada da yerini sağlamlaştırmak için Ulaştırma Bakanlığı himayesinde PTT’nin evsahipliğinde ‘Uluslararası E-Ticaret Zirvesi’ düzenliyor.


SEKTÖR BİR ARAYA GELDİ


Dün Antalya Belek Maxx Royal Otel’de başlayan zirvede e-ticaret, kargo, lojistik, posta ve ödeme sistemleri ele alınıyor. Zirve bugün sona erecek. Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan’ın açılış konuşmasıyla başlayan zirveye; Rusya, Katar, Bosna Hersek, Tunus, Çek Cumhuriyeti, Fas, Afganistan, Pakistan ve Arnavutluk’un ilgili bakanları, Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı Menderes Türel ve Hepsiburada Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Hanzade Doğan Boyner ile çok sayıda ülkeden e-ticaret sektörü temsilcileri katıldı.


'GİDİLECEK ÇOK YOL VAR'


Türkiye’nin dünya e-ticaret pastasından aldığı payın istenilen düzeyde olmadığını belirten Bakan Ahmet Arslan, “İşbirliklerimiz ile 3-4 yılda bu pastadaki payımızı 2-3 kat daha artıracağız. Hızlı büyümesine rağmen e-ticaretin toplam perakendeden aldığı pay henüz yüzde 3.5 seviyesinde. Bu rakamın dünya ortalaması yüzde 8.5. E-ticarette gidecek daha çok yolumuz var” dedi.


'HEDEF 50 MİLYAR LİRA'


Ahmet Arslan, “Veri taşıma altyapınız ne kadar gelişirse e-ticaret o kadar hızlı oluyor. Bu alanda Çin, ABD, İngiltere, Japonya ve Almanya en gelişmiş e-ticarete sahip ülkeler. Ülkemizde veri taşıma altyapısında yaşanan gelişme e-ticarette kendini gösteriyor. 2015’te 25 milyara yaklaşan Türkiye e-ticaret cirosu, yüzde 20 büyüdü ve 2017 sonu hedefi 50 milyar lira” diye konuştu.


'GÖZ ARDI EDEMEYİZ’


Dünyada 1.6 milyar e-ticaret kullanıcısı olduğunu belirten Ahmet Arslan, “E-ticaret sayesinde dünyanın her noktası pazar haline geldi. İnternet, her girişimciyi eşit kıldı. Çin’de bir e-ticaret sitesinden bir günde 25.3 milyar dolarlık satış yapıldı. Günde bu kadar büyük satış yapabilecek bırakın marketi, fabrika hatta şehir var mı?” dedi.


MİLLİ ÖDEME SİSTEMİ GELİYOR


PTT’nin altyapısını e-ticarete göre şekillendirdiklerini kaydeden Ahmet Arslan, milli ve yerli elektronik ödeme sistemini de kuracaklarının altını çizerek, “İlgili kurumlarla Ortak Ödeme Platformu niyet mektubu imzalandı ve yakında hayata geçecek” dedi. Paypal (internet üzerinden ödeme sistemi) benzeri bu sistemle e-ticarette PTT’nin payını almasını istediklerini belirten Arslan, “Yerli ve milli elektronik ödeme sistemimizle ülkemizin ticaret hacmini de artıracağız. Ayrıca bütün tahsilatların tek merkezden yapılmasına yönelik altyapı çalışması yapıyoruz” diye konuştu.


PTT Yönetim Kurulu Başkanı Kenan Bozgeyik, Hanzade Doğan Boyner’e üzerinde fotoğrafı bulunan pul hediye etti.


'REKABETTE YENİ ÇÖZÜMLER GEREK'


Dünya Posta Birliği İdari Konseyi ve PTT Yönetim Kurulu Başkanı Kenan Bozgeyik, dijitalleşen dünya ve gelişen teknolojiyle geleneksel posta hizmetlerinin elektronik ortama taşındığını söyledi. Bozgeyik, “Posta teşkilatlarının, dijital dönüşümde varlıklarını sürdürebilmek için kargo ve lojistikteki faaliyetlerini dönüştürmesi gerekiyor” dedi.


ESNAF BİRLEŞECEK


Gümrük Bakanlığı Müsteşarı Cenap Aşçı, e-ticarette dolandırıcılığa ve kayıt dışılığa karşı alınacak önlemleri anlattı. Aşçı, “1 Ocak’ta ‘Merkezi Sicil Kayıt Sistemi’ne entegre olmayan e-ticaret şirketlerinin faaliyeti durdurulacak. Esnafı e-ticaret konusunda birleştirmek istiyoruz. İstanbul’daki esnaf Hakkari’dekiyle konuşup sipariş verebilecek” diye konuştu.


'2030 İÇİN DİGİTAL DÖNÜŞÜM ŞART'


 Zirvenin öğleden sonraki oturumunda konuşan Hepsiburada Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Hanzade Doğan Boyner, dijital dönüşümün iş modellerini ve alışkanlıklarını etkilediğini söyledi. Türkiye’de bu dönüşümü sağlayacak bilgi birikimi ve genç girişimcilik ruhunun olduğunu belirten Hanzade Doğan Boyner, dönüşümü bütün ekosistemi dahil ederek sağlayacaklarına inandığını söyledi.

AYDA 80 MİLYON ZİYARET


Hanzade Doğan Boyner, “Hepsiburada olarak ayda 80 milyon ziyaret alan, 8 binden fazla iş ortağı olan ve 12 milyon farklı ürün ile lider e-ticaret platformuyuz. Türkiye’de ürün aramalarının yüze 62’si Hepsiburada üzerinden yapılıyor. Bu Google aramalarıyla aynı oran. Hepsiburada’nın kurulduğu günden bugüne çok şey değişti. Ama hâlâ yolun başındayız, dönüşüm sürüyor” dedi.


'KURALLARI MÜŞTERİ KOYUYOR'


Müşterilerin bilinçli ve talepkar olduğunu söyleyen Hanzade Doğan Boyner, oyunun kurallarını müşterinin değiştirdiğini belirterek, “Tarihin bütün dönemlerinde yaşı büyük olan deneyimli sayılırdı. Ama artık yeni kuşaklar teknolojik gelişmeleri büyüklere öğretiyor. Doğuştan dijital dediğimiz, 20 yaş altı nesli anlamalıyız. Çünkü onlar hem ticareti şekillendiriyor hem de nasıl müşteri olacaklarına karar veriyor” diye konuştu.

İHRACATA KATKI


 Hanzade Doğan Boyner, “Konferansın önemli bir gündem maddesi de sınır ötesi e-ihracat olacak. Cumhurbaşkanımız 2023 için 500 milyar dolarlık bir hedef koydu. Bu hedefe ulaşabilmek için e-ihracat’a yönelik dijital dönüşümün hızlanması gerekiyor. Ülkemizin geleceği açısından önemli olan bu hedef için olağanüstü bir gayretle çalışıyoruz. Türkiye e-ihracat stratejisi belirlenirken bizler gibi bu konuda tecrübeli şirketlerin belirleyici rol oynaması gerektiğine inanıyoruz” dedi.


'TEKNOLOJİ ŞİRKETİYİZ'


Gelişime ayak uydurmak için kendi içlerinde de bazı değişiklikler yaptıklarını belirten Hanzade Doğan Boyner, “5 yıl önce teknolojimizi merkezi yapıdan çıkarıp departmanlara gömmüştük. 2-3 yıldır büyük datanın üzerinde çalışmaya başladığımızdan beri artık data analistçilerimiz ürün gruplarının içine girdi. Aslında Hepsiburada’yı yüzlerce dev kurum gibi düşünebilirsiniz. Çünkü içimizdeki o girişimci ruhu öldürmemek için çekirdek gruplar içinde çalışıyoruz” diye konuştu.



Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan Hepsiburada Grubu Başkanı Hanzade Doğan Boyner, Hakan Çelik


TERSİNE BEYİN GÖÇÜ


Bu yıl kurdukları ar-ge merkezi ile Türk mühendislerin ürün geliştirecekleri doğru ortamı sağladıklarını söyleyen Hanzade Doğan Boyner, dünyadaki Türk yetenekleri geri getirmek için çeşitli politikalar benimsediklerini aktardı. Hanzade Doğan Boyner, her sene Silikon Vadisi’ne gidip oradaki Türklere potansiyellerini anlattıkları ifade etti.


‘SEKTÖR İÇİN ÇALIŞIYORUZ’


Altyapı yatırımlarının sürdüğünü söyleyen Hanzade Doğan Boyner, “Geçen yıl Gebze’de 100 bin metrekarelik alanda 10 milyon adet ürün sevkiyat kapasitesine sahip, Doğu Avrupa ve Ortadoğu’nun en büyük e-ticaret operasyon merkezini hayata geçirdik. Hepsiekspres ile yeni bir dağıtım modeli oluşturduk. ‘Aynı gün, randevulu ve hafta sonu teslimat’ gibi hizmetler sunuyoruz. Hepsipay ile e-ticaret müşterileri için ödemeyi kolaylaştıracak çözümler üzerine çalışıyoruz. Tüm bunları sektörü geliştirmek için yapıyoruz” dedi.

E - İTHALATA DÜZEN ŞART


E-ithalatın birçok ülkeyi etkilediğini söyleyen Hanzade Doğan Boyner, “E-ithalata dikkat edilmeli. ‘Ürünlerin sahte olmasına karşın nasıl önlemler alınacak? Ürün iade etmek isteyen müşterinin hakları nasıl korunacak?’ gibi konulara önem verilmeli. E-ticaretin perakendeye oranı Türkiye’de yüzde 3.5 iken, dünyada yüzde 8.5. Potansiyel ortada. Ama tedbirli olmalıyız. Türkiye’de sorumluluk almadan, vergi ödemeden e-ticaret yapan şirketler gördük. Ama Maliye Bakanlığı’nın aldığı tedbirler ile adil koşullar sağlandı. Yabancı yatırımcı her zaman teşvik ediliyor. Ancak her oyuncunun adil pazar koşullarına uyum sağlaması şart” diye konuştu.


'SİZ GİTMEDEN ÜRÜN EVDE'


Yeni neslin dijital ve fiziksel dünya arasında fark olmadan alışveriş deneyimi yaşamak istediğini kaydeden Hanzade Doğan Boyner şöyle dedi: “Bu yeni dünyada, süt siparişi veren buzdolabından, insansız mağazalardan bahsediyoruz. Örneğin Hepsiburada’nın ‘çek bul servisi’ bu geçişkenliğe çok güzel bir örnek. Vitrinde gördüğünüz ürünün resmini çekiyorsunuz. Hepsiburada resme göre o ürünün aynısını ya da benzerini gösteriyor. Bir tıkla satın alıyorsunuz ve aynı gün evinize gittiğinizde ürün sizi bekliyor olabiliyor.”