Ekonomi Krize inat şov başladı

Krize inat şov başladı

Paylaş
Krize inat şov başladı

180 prömiyerin yer aldığı 83'üncü Cenevre Otomobil Fuarı Avrupa'yı saran ekonomik krizin etkisinde kapılarını açıyor. Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan dünya devlerini yatırıma ikna etmek için yoğun kulis yapıyor

OTOMOBİL PROFESÖRÜ- Hakan Çelik ‘Cenevre Otomobil Fuarı’nı yazıyor
hakan.celik@posta.com.tr


Dünyanın en heyecan verici otomobil fuarı olarak kabul edilen Cenevre Motor Show yarın kapılarını ziyaretçilere açıyor. Krizi fırsata çevirmek isteyen Türkiye’nin bir hamle yaparak otomotiv üretiminde öne çıkmaya çalışması, fuarın önemli yönlerinden birini oluşturuyor. Nitekim Ortadoğu ziyaretinden ayağının tozuyla Cenevre’ye gelen Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan dün gün boyunca dünya otomotiv devlerinin temsilcileriyle bir araya gelerek Türkiye’nin yatırım yapılabilir bir ülke olduğunu vurguladı.

Almanların güç gösterisi

Elektrikli ve hibrit modellerin yanı sıra performanslı araçların da sergilendiği fuarda bu yıl etkisini güçlendiren ekonomik kriz nedeniyle somut bir tema belirlenememiş. Birçok markanın ürkek yaklaştığı ve harcamalarını kıstığı gözlenen fuarda Almanlar güç gösterisi yaparken Güney Koreli iki marka Hyundai ve Kia yenilikçi ürünleriyle dikkati çekiyor. Nitekim Kia’nın sergilediği konsept otomobillerden biri olan Provo, fuarın en sevimli araçlarından biri olarak ses getirdi. Karabulutların etkisinden kurtulamayan Fransız üreticiler ağır ekonomik sorunlar nedeniyle hem ürün geliştirmekte hem de bunların iletişimini yapmakta zorlanıyor. İtalyanlar ise zorluklara rağmen yeni modellerle çıkış yolu bulmaya çalışıyor. Performanslı otomobiller dünyasında ayrı bir yeri bulunan Porsche’un yenilikleri arasında GT3 ve Cayman S var. Yeni daha uzun ve güçlü olmasına karşın hafifleyen yeni Cayman 2.7 litrelik benzinli motoruyla harikalar yaratıyor.

Çinliler ciddi rakip olacak


Çin her alanda olduğu gibi otomotivde de sürprizler yapıyor. İsrailli bir yatırımcı tarafından Alman teknolojisi kullanılarak Çin’de üretilen GQ3 Qoros, bu ülkenin çok yakında Avrupalılara ciddi rakip olacağını gösteriyor. Mercedes fuarda kompakt CLA’yı sergiliyor. Çok beğenilen CLS modelinin küçük kardeşi olarak değerlendirebileceğimiz bu otomobil Mayıs’ta satışa sunulacak. Başlangıç fiyatının 85 bin TL civarında olması bekleniyor.


Mercedes CLA

İlk kez lüks otomobil sahibi olmayı hedefleyen ancak bunun için yeterli bütçesi olmayan genç müşteri kitlesini cezbetmeyi hedefliyor. A Serisi ile aynı platformu paylaşan coupe görünümlü sedan otomobil CLA arka koltukta oldukça sınırlı yaşam alanı sunmasına karşın fiyat-ürün dengesi açısından önemli bir kitlenin dikkatini çekmeye aday.

Volkswagen’in başarısı

Cenevre Fuarı’nda en geniş standa sahip markalardan biri olan Volkswagen zengin ürün gamıyla şov yapıyor. Volkswagen Golf’ün COTY (Car of the year) jürisi tarafından ‘Yılın Otomobili’ seçilmiş olması Alman marka açısından büyük doping etkisi yarattı. Zira Golf Türkiye satışlarında da segmentinin ilk sırasında yer almaya devam ediyor. Renault’nun Twizy modeli bir süre önce 7 bin euro’dan başlayan fiyatlarla satışa sunulmuştu. Twizy büyük ihtimalle bu yılın ortalarına doğru Türkiye pazarında satışa sunulacak. Japon Toyota benzer bir yol izleyerek i-Road isimli 3 tekerlekli konsept aracını tanıttı. Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar’ın altını çizdiği gibi ‘araçların değil insanların araçları taşımaya başladığı’ İstanbul’da Twizy gibi sevimli, pratik ve çevreci modelleri daha sık görmeye başlayacacağız. BMW, fuarda en gözalıcı standlardan birine sahip. BMW 3 Serisi’nin bir versiyonu olarak yaratılan 3 Serisi Gran Turismo GT detaylar ve kullanışlılık özelliklerine bakıldığında bambaşka bir otomobil. 5 Serisi GT’nin izinden giden 3 Serisi GT fonksiyonellik ve şıklığı bir arada bekleyen müşteri kitlesinin beğenisini kazanacak.



Peugeot 2008: Crossover segmentindeki bu araç Fransız üreticinin arazi araçları sınıfında da iddialı olmak istediğinin bir kanıtı. Aracın benzinli ve dizel motor seçenekleri olacak.


Toyota Auris Touring Sports: Markanın Türkiye açısından iki önemli modeli Auris Station ve yeni RAV4. Her iki araç da bu yıl içinde Türkiye’de satışa sunulacak. Yeni RAV4’ün fiyatı 89 bin 900 TL’den başlayacak. Kompakt ölçülerde station bir otomobil olan Auris Toyota’nın yüksek teknolojisiyle tüketicilere sunduğu bir araç. Şık tasarımıyla artık daha Avrupalı görünen otomobil esnek iç mekanıyla da çok kullanışlı.



BMW 4 Serisi: Münihli üretici bu yeni modeliyle artık bütün segmentlerde bir otomobil ile yarışmak adına önemli bir adım attı. Hiçbir kategoride boşluk bırakmak istemeyen BMW çok şık 4 Serisi ile pazara iddialı bir giriş yapacak. Cenevre’ye getirilmeyen BMW 4 Serisi en son Detroit’te gösterilmişti.



Renault Captur: Captur modeli geleceğin ihtiyaçlarını günümüze taşıyor. Küçük kardeşi Clio ile tasarım dili açısından büyük benzerlik gösteren Captur geniş iç hacmi ve yüksek yapısıyla MPV esnekliği sunuyor. Renault standında yer alan bir başka araç Clio Sport Tourer da ‘Made in Turkey’ (Türk malı) damgasını taşıyor.



Volkswagen XL1: Cenevre Fuarı’nın ikinci katının yıldızı bu otomobildi. Gelecekten izler taşıyan araç Alman markasının endüstrideki gücünü ve becerisini de yansıtıyor. Şarj edilebilen hibrit bir otomobil olan XL1, 100 kilometrede 0.9 litre yakıt tüketiyor. 800 kilogram ağırlığındaki araç 75 beygirlik motoruyla 160 kilometre hıza ulaşabiliyor.



Alfa Romeo 4C: Fiat grubunun prestijli markası Alfa Romeo’nun sportif genlerini taşıyan yeni otomobil 4C hiç kuşku yok ki fuarın en seksi modellerinden biri. 240 beygirlik Alfa Romeo tasarımı ve kullandığı ileri teknolojiyle farklılaşıyor.



Ford Tourneo: Fuarda ‘Türkiye’nin gururu’ diyebileceğimiz otomobillerden bir tanesi. Mühendislik ve tasarımıyla Ford Otosan’ın imzasını taşıyan bu hafif ticari araç Gölcük’te üretiliyor. Tourneo ailesinin en kompakt üyesi olan bu model 2014 başlarında Türkiye pazarında satışa sunulacak.



Hyundai Santa Fe: Güney Kore’de şimdiye kadar üretilmiş en başarılı SUV olarak kabul edilen Santa Fe ilk kez 2001 yılında satışa sunulmuştu. Tamamen yenilenen Santa Fe ise bu yılın ortalarına doğru Türkiye’de satışa çıkacak. 2.0 litrelik dizel motor ve otomatik vites seçeneğe sahip olması Santa Fe’nin şansını güçlendiriyor. Aracın fiyatının yaklaşık 140 bin TL olması bekleniyor.

Hyundai Japonları geçti

Hyundai Assan Genel Müdürü Ümit Karaarslan ile Cenevre Fuarı’nda sohbet ettik. Karaarslan, kalite ve müşteri memnuniyeti algısında pek çok Japon markasını geride bıraktıklarını, hedeflerinin zirveye yürümek olduğunu anlattı. Karaarslan, Peter Schreyer’in grubun tasarım direktörlüğüne getirilmesiyle büyük bir kan değişimi yaşandığını, zaten çok başarılı olan ürün kalitesiyle de dünyada ilk sıralara yükseldiklerini ifade etti. Ümit Karaarslan bu hızla büyümeye devam etmeleri halinde 2015’te Türkiye’de yüzde 10’luk pazar payına ulaşacaklarını söyledi. Karaarslan yerli otomobil hamlesi konusunda da “Bu girişim bizi gururlandırıyor. Ancak tümüyle bir Türk markası yaratmak için daha uzun süreçli bir çalışma yapmak gerektiğini düşünüyorum” ifadesini kullandı.

Yatırım hamlesi

Hyundai’nin en önemli küresel pazarları Çin, Amerika ve Güney Kore. Marka 2008 yılından bu yana neredeyse tüm segmentleri kapsayan 15 yeni modeli satışa sunmuş. 2012’de 4.4 milyon araç satmış olan Hyundai bu sayıyı 2013’te 4.8 milyona çıkarmak istiyor. Hyundai’nin en yeni ve popüler modellerinden biri olan i30 Avrupa’da tam 500 bin adet satılmış. Hyundai bu sayede Avrupa’da yüzde 3.5 olan pazar payını daha da yukarı taşımak istiyor. Hyundai’nin Türkiye fabrikasının kapasitesi 200 bin araca çıkacak. Halen fabrikada i20 modeli üretiliyor. Yaklaşık 1.1 milyar TL yeni yatırım yapılan i10 modeli de çok yakında üretime girmiş olacak. i10 için yapılan yatırım tarihte Türkiye’de yapılan en önemli endüstriyel projelerden biri olarak kabul ediliyor. Bu üretimin başlamasıyla birlikte Türkiye Hyundai’nin Avrupa’daki küçük araç üretim merkezi olacak. i10’un üretime geçmesiyle birlikte Hyundai Türkiye tesislerinde çalışanların sayısı 2 bine çıkacak.

Haberin Devamı