Elektrikte fırsat kaçıyor

Renault Fluence'ın elektrikli modeli gelecek yılın başından itibaren dünyada satışa sunulacak. Ancak Türkiye'de şarj istasyonu kurmak konusunda hiçbir hazırlık yok. Eğer hemen çalışma başlatılmazsa Türkiye bu yarışta geriye düşecek

Perşembe, 03 Haziran 2010 - 05:00

Elektrikte fırsat kaçıyor

HAKAN ÇELİK

Otomobil üretiminde bütün dünya hızla çevreci teknolojilere yönelirken Türkiye hâlâ eski vergi düzeni ve eski bürokratik yaklaşımlarla gelişmeleri izlemekle yetiniyor. Oysa bugün alınacak kararların hayata geçirilmesi için bile belli bir zamana ihtiyaç var. Belediyeler ve yerel yönetimler başta olmak üzere siyasi otorite, yapılacakları planlamak konusunda biraz daha geç kalırsa Türkiye bu alanda tamamen oyun dışında kalacak. Gelecek 10 yılda satılacak olan otomobillerin yaklaşık yüzde 10’unun elektrikli otomobillerden oluşacağı düşünülecek olursa bu konudaki gecikmenin ne kadar vahim olduğu anlaşılabilir.

Türkiye’de üretilecek ilk elektrikli seri otomobil olan Renault Fluence ZE, 2011 yılından itibaren Danimarka ve diğer Avrupa ülkelerine ihraç edilecek. Bursa’daki Oyak Renault fabrikasında Ocak 2011’den itibaren resmi olarak başlayacak üretimle, 2016 yılına kadar bu ülkelere toplam 100 bin Fluence satılmış olacak. Türkiye, Renault ile böylesine önemli bir küresel adım atarken, kendi iç pazarı konusunda neredeyse hiçbir gelişme yok. Elektrikli otomobillerin öncü markası Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar, İstanbul’un elektrik alt yapısı konusunda dünyadaki öncü şehirlerden biri olmasını arzuladıklarını açıkladı.

 

Aybar, şarj istasyonlarının alt yapısının kurulması ve otoparklardan elektrikli otomobillerin avantajlı yararlanması konusunda projeler ürettiklerini ancak yerel yönetimlerin bekledikleri hızda kendilerini cevap veremediğini anlattı. İbrahim Aybar, şu sıralarda oluşan fırsatın değerlendirilememesi halinde ülke olarak bu pazarda topyekün şekilde geride kalmaktan endişe duyduğunu dile getirdi.

Siemens elektrikli modeli E-car’ı İstanbul’da tanıttı

Gelecekte milyonlarca elektrikli aracın yenilenebilir enerji kullanarak trafiği daha çevre dostu bir hale getirmesini sağlamaya yönelik çalışmalarını sürdüren Siemens, aynı zamanda mobil enerji kaynağı olan elektrikli otomobili İstanbul’da tanıttı. Enerji üretebilen özelliği sayesinde, fazla enerjiyi sisteme geri kazandırmak üzere tasarlanan E-car, Siemens Sürdürülebilir Gelecek Konferansı kapsamında dün Lütfü Kırdar Kongre ve Sergi Sarayı’nda sergilendi.

Hangi ülke ne yapıyor?

Fransa: Kamuya açık alanlarda elektrikli otomobiller için 75 bin şarj noktasının kurulması kararlaştırıldı.

İrlanda: Hükümet elektrikli otomobil alanlara 5 bin euro destek sağlayacağını açıkladı. Ülkede 2011 sonuna kadar 3 bin 500 şarj istasyonu kuracak.

Danimarka: Hükümet büyük bir hızla ülke çapında şarj istasyonları kurulması kararı aldı. Bunların dışında İngiltere, Portekiz, İspanya ve İtalya’da hükümetler doğa dostu elektrikli otomobil satışlarının teşvik edilmesi için gerekli tüm tedbirlerin alınması konusunda talimat yayınladı.

Nasıl şarj ediliyor?

Renault’nun Türkiye’de üreteceği ilk elektrikli otomobil olan Fluence Zero Emision (ZE) modeli 3 farklı şekilde şarj edilebiliyor. 220 Voltluk bir priz yardımıyla aracı 6 ila 8 saat arasında bir sürede doldurmak mümkün. Bunun dışında 400 Voltluk bir üniteyle ise araç 30 dakikada şarj olabiliyor. Üçüncü seçenek olan ‘Quickdrop’ denen yöntem 3 dakikalık bir zamanda boşalan bataryanın doluyla değiştirilmesine imkan tanıyor.

VOLVO’NUN ÜSTSÜZ GÜZELİ

İsveçli otomobil üreticisi Volvo’nun yüksek güvenlik ve yüksek sürüş keyfini birleştirdiği çekici modeli C70 ile İstanbul- Ankara arasında uzun bir test sürüşü gerçekleştirdim. Sınıfının en başarılı ve en heyecan verici otomobillerinden biri olan Volvo, üstü açılabilen bir otomobil olarak sadece uygun hava koşullarında değil, en zorlu kış şartlarında bile çok tatminkar bir sürüş imkanı sunuyor. 2.0 litrelik 136 beygir gücünde dizel motorla donatılan C70 çok kilometre yapan kullanıcılar için de büyük avantajlar sunuyor. Verimli ve tutumlu motor aynı zamanda yüksek tork değeriyle sürüş zevkini de artırıyor. Bu motorun bakım ve servis maliyetleri de şaşırtıcı derecede düşük.

 

Otomobil 100 kilometre hıza 11 saniyede çıkıyor ve maksimum 205 kilometre hıza ulaşıyor. Motor şanzıman uyumu çok başarılı olan otomobil her yol koşulunda konforlu bir sürüş imkanı sunuyor. C70, diğer Volvo modelleri gibi dünyanın en güvenli otomobillerinden biri durumunda. Tek bir tuşla, çok pratik şekilde üstü açılıp kapanabilen Volvo C70, özellikle üstü açık konumda kullanılırken trafikte çok dikkat çekiyor. Yolda giderken yanıma yaklaşan pek çok sürücünün “Maşallah maşallah!” ya da “Kaça aldın?” gibi sözlerine tanık oldum.

Benim kullandığım otomobilde ısıtmalı deri koltuklar, alüminyum iç kaplama, dijital pusula, Dynaudio ses sistemi, nem algılayıcı, Bluetooth araç kiti, Powershift otomatik şanzıman, Bi-xenon farlar, Cruise control gibi donanımlar mevcuttu. Test ettiğim zengin donanımlı pakete sahip Volvo C70’in fiyatı 67 bin 930 euro. Ancak daha mütevazı donanımlı bir C70’e 55 bin 561 euro’dan başlayan fiyatlarla sahip olmak mümkün.

Bu otomobilin içi dört yılda tasarlandı

Prestijli İngiliz otomobil markası Bentley’in yeni modeli Bentley Mulsanne’ın sadece iç tasarımı için dört yıl süren çalışma gerçekleştirildi. Mulsanne’da kullanılacak kaplamaların dayanıklılığının gerçekçi şekilde değerlendirilebilmesi amacıyla, robotlar yerine çeşitli boy ve ağırlıktaki insanlardan oluşan ekip tarafından 20 bin kereden fazla test yapıldı. Bentley’in geçtiğimiz yıl sonunda lansmanını gerçekleştirerek, Temmuz 2010’dan itibaren siparişleri karşılamaya başlayacağı yeni Mulsanne modelinde, tek bir otomobilin iç mekanı için 170 saat mesai harcanıyor.

Kurthan Tarakçıoğlu İsotlar Grup’a geçti

Daha önce görev yaptığı Hyundai’de önemli başarılara imza atan Kurthan Tarakçıoğlu, Hintli Tata markasını Türkiye’de temsil eden İsotlar Grup’a transfer oldu. Tarakçıoğlu bundan böyle şirkette Yönetici Ortağı ve Genel Müdür (Managing Partner & CEO) olarak icrada tam yetkili şekilde görev yapacak. 1965 yılında Ankara’da doğan Tarakçıoğlu, ilk ve orta öğrenimini TED Ankara Koleji’nde tamamladıktan sonra 1987 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Makina Mühendisliği bölümünden mezun oldu. Tarakçıoğlu, otomobil dünyasındaki kariyerine Opel’de başladı.

Mercedes’ten indirimli çocuk koltuğu

Yolcu konfor ve güvenliğini ön planda tutan Mercedes-Benz Türk, dünden itibaren otomobillerde 0-12 yaş arasında çocuk koltuğu kullanımının yasal zorunluluk haline gelmesine destek vererek orijinal Mercedes-Benz çocuk koltukları için özel bir kampanya uygulamaya başladı. Kampanya kapsamında farklı yaş gruplarına özel 3 farklı Mercedes-Benz çocuk koltuğu seçeneği, yıl sonuna kadar yüzde 20’ye varan fiyat avantajları ile satışa sunulacak.

3