Yazgülü Aldoğan

//icdn.posta.com.tr/images/{aspect}/2017/01/17/8170720.png

Libya kapandı, Etiyopya açıldı

Perşembe, 26 Şubat 2015 - 05:00

KOMBOLCHA-ADIS ABEBA

Tam da Libya’nın Türk müteahhitlerini kapı dışarı ettiğini açıkladığı gün Yapı Merkezi ile birlikte etiyopya’ya uçtuk. Bir kapı kapanırsa bir kapı açılıyor! Türkiye’nin en büyük alt yapı inşaat firmalarından biri olan Yapı Merkezi, iki senedir üzerinde çalıştığı demiryolu projesinin temel atma törenine gidiyor. etiyopya, kalkınma atağına kalkmış, ülkesini Cumhuriyet Türkiyesi’nin ilk yıllarında olduğu gibi demir ağlarla örmeyi hedeflemiş.

Afrika’nın en büyük ülkelerinden biri olan Etiyopya için raylı ulaşımın hayati önemi var, çünkü denize açılabildiği tek liman olan Cibuti’ye var olan tek şerit kara yolunu kullanarak ihracat yapma şansı yok. Üllkenin kalbini Cibuti’ye bağlayacak demir yolu projesi 4 aşamadan oluşuyor. Bunun 3 bölümünü Çin şirketleri kapmış! Çinliler Afrika’da, hele Etiyopya’da her yerde. Çünkü mali kaynağı kendileri getiriyor. Çin Hükümeti, iş ve malzeme karşılığında krediyi açıyor. Yapı Merkezi Çinliler’den daha kaliteli iş yaptığı ve malzeme kullandığı halde kredi bulamazsa işi alamayacak. 2 yıl boyunca proje hazırlanırken bir yandan da Türk eximbank ve Avrupa exim Bankaları devreye sokuluyor.

[[HAFTAYA]]

Türk eximbank 300 milyon Usd kredi vererek şimdiye kadar açtığı en büyük krediyi açıyor. Böylece 1.7 milyar dolarlık proje için kaynak tamamlanmış oluyor. Projenin tanıtımını yapan Yönetim Kurulu Başkanı dr. ersin Arıoğlu, “Atatürk, demiryolu’nun yaktığı ışık ülkeyi aydınlatır” demişti. Etiyopya’da yönetim de böyle düşünüyor. Kalkınma hedefleri arasında 2500 km raylı sistem yapımı planlanıyor. Biz bunun bir kısmını yapıyoruz. Türkiye’de de bunca yıl sonra tekrar raylı sisteme yatırım yapılması çok akıllıca diyor. Yapı Merkezi, Ankara-Konya hızlı tren sistemini yapmış bir şirket olarak bunun haklı gururunu da yaşıyor.

Şantiye alanı düğün yeri gibi


İş kotarılmış, kız verilmiş, damat hazır. Adis Abeba’ya 5 saat uçtuktan sonra geceledik, ertesi sabah ise günün ilk ışıklarıyla kalkıp uçağa bindik. Kombolcha’ya uçakla 45 dakika, kara yoluyla 8 saatte gidiliyor. Bu raylı sistemle yarı yarıya inecek. Uçaktan iner inmez eşeğini, horozunu, çocuğunu kapmış tören alanına koşturan bir yerli halkla karşılaşıyoruz, müthiş bir kalabalık, müthiş bir neşe, rengarenk kıyafetler, sevinç çoşku. Temel atma töreninden önce Etiyopya Başbakanı da seçimlere hazırlandığı için bir miting yapıyor. Kalabalık onun için.

Hatta temel atma törenine katılan büyük elçiler ve bürokratların konvoyu halkın konvoyunun arasında kalıyor, arabasını bırakan gitmiş. Tören alanına zar zor gidiyoruz! Saatlerce süren konuşmalar, hediye alıp vermeler, kıyafetler giydirmeler, bizden çok farkı yok! Sonunda düğmeye basılıyor, sembolik olarak ilk çimento akıyor, hayırlı uğurlu olsun, bir Türk şirketi, dünyada ve Türkiye’de yaptığı 39 raylı sistemden sonra Afrika’da da bir raylı sisteme imza atmak için çalışmaya başlıyor!

Sistemin özellikleri: Yüzde 60 kargo, yüzde 40 yolcu taşıyacak sistemde 12 adet tünel, 65 adet köprü, 64 adet alt-üst geçit yapılacak. 4 ana, 6 ara istasyon ve bir tamir bakım atölyesi proje kapsamında. Yarısı yerli olmak üzere 4 bin işçi çalışacak. Sistemi kullanmak üzere eğitim de verilecek. Trenin hızı saatte 120 km ortalama olacak.