Raylarda can verdi, aslî kusurlu bulundu

Akademisyen Ebru Gültekin Ilıcalı, tren harekete geçtiği sırada kapıya sıkışan çocuk arabasını tutarak koşması ve trene binmeye çalışması kazanınmeydana gelmesinde birinci derecede etkili olduğu gerekçesiyle aslî kusurlu bulundu

Raylarda can verdi, aslî kusurlu bulundu

Okan Üniversitesi İngilizce eğitmeni Ebru Gültekin Ilıcalı, çocuğunu bebek arabasıyla trene bindirirken kapıların kapanması sonucu vagonla istasyon peronu arasındaki boşluğa düşmüş ve ardından hareket etmeye başlayan trenin altında süreklenerek can vermişti.

>> ACI OLAY NASIL GERÇEKLEŞMİŞTİ?

Kadıköy’de geçen yıl temmuz ayında çocuğunu trene bindirdikten sonra raylara düşerek hayatını kaybeden akademisyen Ebru Gültekin Ilıcalı’nın ölümüne ilişkin hazırlanan bilirkişi raporunda Ilıcalı, tren harekete geçtiği sırada kapıya sıkışan çocuk arabasını tutarak koşması ve trene binmeye çalışması kazanın meydana gelmesinde birinci derecede etkili olduğu gerekçesiyle aslî kusurlu bulundu.

Dava kapsamında hazırlanan ve Anadolu Adalet Sarayı 30. Asliye Ceza Mahkemesi’ne sunulan bilirkişi raporunda, Ebru Gültekin Ilıcalı’nın 11 Temmuz 2012 tarihinde 10072 sefer sayılı Haydarpaşa-Pendik banliyö trenine Feneryolu istasyonundan hareket ettikten sonra binmek isterken tren ve peron arasına düşerek hayatını kaybettiği belirtildi.

Raporda, kazada Ilıcalı’nın can güvenliğini tehlikeye atacak şekilde tren harekete geçtiği sırada kapıya sıkışan çocuk arabasını tutarak koşmasının ve diğer yolcuların durması yönünde uyarıları dinlemeyerek trene binmeye çalışmasının, olayın meydana gelmesinde birinci derecede etkili olduğu kaydedildi.

Ilıcalı’nın, TCDD işletme nizamnamesine aykırı olarak hareket halindeki bir trene binmek istediği ve trenin kapılarının tam açık olmamasından dolayı normal binişini gerçekleştiremediği belirtilen raporda, Ilıcalı’nın trenin yanından koşması sonucunda dengesini kaybedip trenle peron arasına düştüğü ve söz konusu kazanın meydana geldiği, bu nedenle davranışının kazadaki rolüne göre aslî kusurlu görüldüğü ifade edildi.

KONDÜKTÖR VE MAKİNİST TALİ KUSURLU

Tren harekete geçmeden önce tüm kapılarının tam olarak kapanması gerektiği aktarılan raporda, söz konusu olayda çocuk arabasının kapıya sıkışma şekli de değerlendirildiğinde, tren kapısının belli bir miktar açık olmasının mevcut emniyet sistemi tarafından kapıların tam kapalı olduğu şeklinde algılandığı kaydedildi.

Raporda, işletmeciliğin birinci şartı olan güvenlik ilkesi bağlamında böyle bir uygulamanın kabul edilmesinin mümkün olmadığı belirtilerek, bir yolcunun tren ve peron arasındaki boşluğa düşebilmesi için burada önemli bir açıklığın olması gerektiği ifade edildi.

Söz konusu açıklığın insan ayağının giremeyecek boyutta olması gerektiği vurgulanan raporda, tren gabarisinin Avrupa’da demiryolu standartlarını belirleyen ve Türkiye’nin de üyesi olduğu UIC kuruluşunun UIC 505-1 Yapı Gabarisi kitapçığına uygun olduğu ancak UIC’nin tüm standart kitaplarının incelendiğinde raporda yer alan istasyon ve tren ölçüleri arasındaki ilişkinin standartlarda yer alan değerlere uymadığı bildirildi.

Raporda, bu nedenle kazanın meydana gelmesinde TCDD Genel Müdürlüğü’nün, kondüktör Süleyman Uğur Özkoç’un ve makinist Abdullah Çiğdem’in tali kusurlu olduğu kaydedildi.

AA