www.posta.com.tr
  • Açılış sayfam yap
  • Üye Girişi
  • Canlı Skor
  • RSS
  • Mobil
  • ALTIN89,2640 %-1,53
  • BIST78958 %0,12
  • EURO2,8815 %-0,38
  • USD2,1700 %-0,30

Tansiyon ilaçlarının yan etkileri neler?

20 Mayıs 2012
Yazı Boyutu:

Tansiyonu düzenlemek için birçok çeşit ilaç kullanılır. En çok kullanılan çeşitlerden bazıları diüretikler ve beta blokerlerdir. Diüretikler, yüksek tansiyona neden olan, kanınızdaki fazla suyu ve tuzu atar.

Sonuç itibariyle, su kaybıyla (dehidrasyon) birlikte, sık idrara çıkma diüretiklerde yaygın görülen bir yan etkidir. Aynı zamanda elektrolit dengesizliği de yaşayabilirsiniz (vücuttan atılan tuzlar bir tür elektrolittir) ancak bu dengesizliği diyetinize yapacağınız takviyelerle düzeltebilirsiniz.

Kas krampları, güçsüzlük, iştah kaybı ve mide bulantısı elektrolit dengesizliğinin yan etkileridir. Tansiyonu düzeltmek için yazılan yaygın ilaçlardan bir diğeri ise beta blokerdir. Beta blokerler kalbinizin yapması gereken iş miktarını azaltma görevi görür. Daha yorulmadan çalışan kalbiniz sayesinde yüksek tansiyonunuz da düşer.

Beta blokerlerin yan etkileri arasında baş dönmesi ve sersemlik, kalp atışlarının yavaşlaması, cinsel performans ve iktidarda sorunlar bulunur. Eğer tansiyon ilaçlarınızın yan etkilerini yaşıyorsanız bunları doktorunuza danışmanız çok önemlidir. Hiçbir zaman, tansiyon ilacınızı birden bırakmayın çünkü bu ciddi sonuçlar doğurabilir.

Kolesterolü beslenme yoluyla kontrol altına almaya yönelik yapılan son araştırmalar

Beslenme şekliniz, kolesterolünüzü kontrol altına almanın en iyi yollarından biridir. Farklı besinlerin vücudunuzdaki kolesterol seviyesi üzerinde farklı etkileri vardır. İki tip kolesterol vardır; iyi kolesterol (HDL) ve kötü kolesterol (LDL). Doymuş yağ ve trans yağ oranı yüksek yiyecekler, vücudunuzun sonunda kana karışacak olan ekstra kolesterol üretmesine neden olur. Buna karşın, doymamış yağlar sağlıklı, iyi yağlardır. Bu yağlar kandaki kolesterol seviyesini düşürür ve kandaki bir yağ türü olan trigliseridlerin azalmasına yardımcı olabilir.

Kolesterolünüzü beslenme yoluyla kontrol altına almak için doymamış yağ bakımından zengin gıdalar tüketin. Somon gibi yağlı balıklar, çoklu doymamış yağ türü olan omega-3 yağ asitleri bakımından zengindir. Avokado ve badem, kötü kolesterolü düşürmeye yardımcı olan sağlıklı tekli doymamış yağları içerir. Kolesterolü kontrol altına almanın bir diğer yolu ise lifli besinler tüketmektir. Lif, vücudunuzdaki kolesterole yapışır ve kana karışmadan önce vücuttan atılmasına yardımcı olur.

Yulaf ezmesi ve patlıcan gibi gıdalara yönelin. Kırmızı maya pirincinin de kötü kolesterolü düşürmeye yardımcı olduğu kanıtlanmıştır. Asyalıların temel gıdalarından biri olan bu besinin içerisinde kolesterol üretimini engelleyen monakolin isimli bileşik bulunuyor. Soya proteini de, karaciğerin kolesterol üretmesini durdurarak hem kötü hem de total kolesterolü düşürmeye yardımcı olur.

Fazla kısıtlama olmadan sağlığımı beslenme yoluyla nasıl koruyabilirim?

Bazı yiyeceklerin yerine başkalarını koyarak beslenmenizde yapacağınız küçük değişikliklerin sağlığınız konusunda büyük getirileri olabilir. Kolesterolünüzü, tansiyonunuzu ve kan şekeri seviyenizi ilaç kullanmadan düşürmek için yapabileceklerinizi öğrenin...

Kolesterolünüzü düşürün

Yüksek kolesterol, kalp damar hastalıkları için büyük bir risk faktörüdür. İyi kolesterolünüz (HDL) 50 veya üzeri olmalıdır. Kötü kolesterol (LDL) ise 100’ün altında olmalıdır. Eğer kolesterol değerleriniz bu değerlerle uyuşmuyorsa bir sağlık uzmanıyla, kötü kolesterolünüzü düşürmenin ve iyi kolesterolünüzü yükseltmenin yollarını konuşun. Kolesterolünüz için tehlike oluşturan bu 3 yiyeceği diyetinizden çıkarın ve değerlerinizin değişip değişmediğine bakın...

TEREYAĞI

Onun yerine: Muz püresi Muz püresi pişirme sırasında tereyağı yerine geçebilir. Bir çay kaşığı tereyağında 30 mg kolesterol bulunur. Muz püresinde ise 0!

DONDURMA

Onun yerine: Dondurulmuş süzme yoğurt Yarım kap dondurmada 90 mg kolesterol bulunur. Bunun yerine yüzde 2 yağ içeren donmuş süzme yoğurt kullanın. Hem istediğiniz yoğun ve kremamsı kıvamı elde etmiş, hem de bu sağlıklı seçimi yaparak yalnızca 10 mg kolesterol tüketmiş olacaksınız.

MAYONEZ

Onun yerine: Avokado dilimleri Mayonez, sevdiğiniz birçok yiyecekte bulunabilir ancak 5 mg kolesterolü göz önünde bulundurarak daha sağlıklı bir alternatif düşünün: Avokado dilimleri. En sevdiğiniz sandviçin içine koymayı deneyin. Hepsi 0 mg kolesterol.

Tansiyonunuzu düşürün

Yüksek tansiyon, kalp damar hastalıkları, kronik böbrek hastalığı, felç gibi aniden oluşan hastalıklara neden olabilir. Tuz kullanımınızı azaltarak tansiyonunuzu doğal yoldan kontrol altına alın. Sodyum gerekli bir besin olabilir ancak fazla alındığında çok zararlı olabilir.

TUZ

Onun yerine: Sarımsak ve baharat karışımları Yemeğinize fazla fazla tuz koymak zararlı olabilir. 1/4 çay kaşığı tuzda 600 mg’dan fazla sodyum vardır. (Günlük önerilen doz 2300 mg’dır). Bunun yerine sarımsak ve bitkileri kullanın. Aynı ölçüde bulunan sodyum miktarı ise 0 mg. SOYA SOSU Onun yerine: Kırmızı pul biberli balzamik sirke Yalnızca 1 yemek kaşığı soya sosunda yaklaşık 920 mg sodyum vardır! Ona benzer asidik bir tat için 1 yemek kaşığı balzamik sirkeyle, kırmızı pul biberi karıştırmayı deneyin. Bu seçenekle yemeğinize yalnızca 4 mg. sodyum eklemiş olursunuz.

GALETA UNU

Onun yerine: Tam buğday ekmeği parçaları Galeta unu yanıltıcı bir şekilde fazla tuza sahiptir. 1/4 bardakta 470 mg’a kadar bulunabilir. Bunun yerine, tam buğday ekmeği kırıntılarını deneyin. Aynı ölçüde yalnızca 32 mg sodyum bulunur. Kan şekerinizi düşürün Açlık kan şekerinizi ölçmek körlüğe, kalp hastalıklarına, böbrek yetmezliğine, sinir problemlerine ve zayıf bağışıklık sistemine neden olabilecek bir kronik hastalık olan diyabet riskinizi belirler. 100’ün üzerindeki açlık kan şekeri değeri prediyabet (gizli şeker) olarak kabul edilir ve tedavi yöntemleri için bir doktora başvurulması gerekir. Diyet yapmak kan şekerinizi düzenleyebilir. Aşağıdaki seçeneklere bir göz atın.

ŞEKER

Onun yerine: Stevia Bir çay kaşığı şeker, 4 gramlık porsiyonla eş değerdir. Doğal bir tatlandırıcı olan steviayı deneyin. Stevia, şekerden 15 kat daha tatlıdır ancak şeker komasına neden olmaz. Çok tatlı olduğundan muhtemelen yarısı kadarını kullanacaksınız.

SALÇA

Onun yerine: Konserve bütün domates Birçok hazır domates salçasında fazla oranda şeker vardır. Bu oran bir bardak ölçüde 14 grama kadar çıkabilir. Bunun yerine, ezilmiş bütün domates konserveleri kullanarak kendi sosunuzu hazırlayabilirsiniz. Bir bardak ölçüde 6 gram şeker vardır.

(13.05.2012 tarihli Pazar Postası'nda alınmıştır.)

BU HABERİ PAYLAŞ