Türkiye 'dolmuş uçak' ile tanışacak

Yurtdışında örnekleri çok olan 'dolmuş uçak' uygulaması Türkiye'ye de geliyor

Türkiye 'dolmuş uçak' ile tanışacak

Özellikle büyük gövdeli uçakların iniş-kalkış yapamadığı küçük piste sahip havaalanlarından yurtdışı çıkışlarının yapıldığı merkezi havaalanlarına yolcu taşınması amacıyla kullanılan "dolmuş" uçakların seferlere başlamasıyla Anadolu’daki pek çok vatandaş daha havayollarının avantajlarından yararlanacak.

Küçük gövdeli, 66 kişilik uçakların kullanılacağı bu sistemde, başlangıçta Sabiha Gökçen ile Tokat, Siirt, Zonguldak havaalanları ve Nevşehir-Antalya havalimanları arasında sefer yapılacak.

'HER VATANDAŞ 1 KERE UÇAĞA BİNECEK'

Sivil Havacılık Genel Müdürü Ali Arıduru, dolmuş uçak projesinin yeni bir çalışma olmadığını ifade etti. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın belirlediği "her vatandaş bir kere uçağa binecek" hedefi doğrultusunda bu tür çalışmaların önünün açıldığını anlatan Arıduru, bölgesel olarak uçuş yapılmayan hiçbir havaalanının kalmayacağını söyledi.

Arıduru, "Bir havacılık şirketimiz 66 kişilik küçük gövdeli uçaklarla dolmuş uçak taşımacılığına çok kısa bir süre içerisinde başlayacak. İlk planda Sabiha Gökçen Havaalanından Tokat’a, Siirt’e, Zonguldak’a ve Nevşehir-Antalya arasında uçuşlara başlayacak. Küçük gövdeli uçaklarla taşımacılık yapmak isteyen başka şirketlerimiz de olacak" diye konuştu.

DÜNYADA ÖRNEĞİ ÇOK

Avrupa’da ve dünyanın pek çok ülkesinde bu taşımacılığın yapıldığını ve sistemin son derece güvenli olduğunu kaydeden Arıduru, sistemin uygulandığı ülkelerde uçakların yolcu kapasitesini tamamladıklarında havalandıklarını belirtti. Arıduru, "Başlangıçta uçaklar, tarifeli uçuşlarda olduğu gibi belirlenmiş zaman dilimlerinde kalkışını yapacak. Ama Türk sivil havacılığındaki mevcut büyüme önümüzdeki yıllarda da görünün o ki aynı şekilde devam edecek, belki bir kaç yıl içinde böyle bir fotoğrafı Türkiye olarak yakalayabiliriz" dedi.

Ali Arıduru, dolmuş uçak seferlerinde ücretlerin, işletmeci inisiyatifinde olacağını vurgulayarak, "Tabii çok yüksek ücretle başlarlarsa bu kabul görmez, ücretlerin makul seviyelerde olacağını düşünüyorum" değerlendirmesinde bulundu.



Bu taşımacılıkta kullanılacak uçakların, küçük pistlere sahip havaalanlarında çok rahat iniş kalkış yapabileceklerini ifade eden Arıduru, bu sayede de bu tesislerin bulunduğu bölgelerdeki vatandaşların uçak yolculuğuyla tanışabileceğini söyledi.

"Dolmuş uçak seferlerinde kullanılacak küçük gövdeli uçakların, gelecekte büyük gövdeli uçaklardan daha fazla sefer yapabileceğini" öngören Arıduru, sözlerini şöyle sürdürdü.

"Türkiye’de 7 merkezden yurt dışına direkt çıkışlar hedefliyoruz. Bu merkezlere küçük gövdeli uçaklarla taşımacılık yapıp oradan da vatandaş direkt istediği ülkeye rahatlıkla büyük gövdeli uçaklarla ulaşımını sağlayacak. Bu merkezler İstanbul, İzmir, Ankara, Antalya, Kayseri ve Trabzon ile Doğu’da bir yerimiz olacak. Onunla ilgili çalışmalar sürüyor ama yolcu taşımacılığı, direkt yurt dışı seferleri ile ilgili yolcu taşımacılığı bir ya da iki noktaya hapsedilmiş bir Türkiye görüntüsünden çıkartarak, Türkiye’nin bütün coğrafyalarından direkt çıkışlara yönelik hedefimiz var. Ulaştırma Şurası’nda Türk sivil havacılığında 2023 yılı için 750 büyük gövdeli uçak ve 350 milyon yolcu hedefimiz var. Bu konuda yapabileceğimiz ne varsa hepsinin üzerinde çalışıyoruz. Uçamadığımız hiçbir havalimanımız kalmasın istiyoruz, hepsini ekonomiye kazandırmak istiyoruz."

Global ekonomik kriz nedeniyle sadece Avrupa’da 60 havayolu şirketinin iflas ettiğini, ABD’de ise bu durumun çok daha vahim olduğunu belirten Arıduru, Türkiye’de ise tam tersine sektörel büyüme yaşandığını, geçen yıl Türk sivil havacılığına 54 büyük gövdeli uçak girdiğini, bu yıl sonuna kadar bu sayının 62 olarak öngörüldüğünü anlattı. Arıduru, "Avrupa’da havacılıkta bizden başka büyümesini sürdüren hiç bir ülke yok. Türkiye krizden etkilendi ama büyüme şeklinde ve pozitif anlamda etkilendi. Çok ciddi bir çıkış oldu ve büyümemiz de devam ediyor" değerlendirmesinde bulundu.

AA

2