A. Yavuz Kocaömer Öğretmenlerimize...
HABERİ PAYLAŞ

Öğretmenlerimize...

İşitme Engelliler ve Aileleri Derneği ‘İşitme engelli öğrencisi olan öğretmenler için’ çok kısa ve faydalı bir rehber hazırlamış. İlgilenen öğretmenlerimizin aşağıda bilgilerine sunuyoruz...

-Sınıftaki öğrencilerini işitme bozukluğu olan bir öğrencinin sınıfa geleceğine dair hazırlar.

-Öğrencinin sınıfa adapte olması öğretmenin davranış ve desteğine bağlıdır.

-İşitme kaybı olan öğrencinin sınıfta oturacağı yer, işitsel ve sosyal alan rahat olmalı.

-Öğrencinin dudak okumasına engel olacak (Saç, bıyık, sakal ve göz alan mücevher) unsurlardan kaçınmalı.

Haberin Devamı

[[HAFTAYA]]

Göz teması işe yarar

-Öğretmen kitap okuduğunda kitabın yüzünü kaplamadığından emin olmalı.

-Göz teması kurmak işitme bozukluğu olan öğrencilere yardımcı olur.

-Öğretmen konuştuğunda 45 dereceden daha fazla dönmemeli ve yüzü öğrenciye bakmalı.

-Işık daima öğretmenin yüzüne doğru gelmeli. Pencere kenarı veya ışığın göz aldığı diğer yerlerde durmaktan kaçınmalı.

-İşitme bozukluğu olan çocuğa dersi takip edebilmesi açısından sınıftan bir arkadaşı görevlendirilmeli. Örneğin: Not alma, defter fotokopi, bilgisayarda yazma vb. görsel araçların bol kullanımı ve tahtaya çok yazılması gerekmektedir.

-Yardımcı dersler verilmeli. (Çalışma yolları, eksik kaldığı yerlerin tamamlanması gibi)

-Öğretmen, ders başında konuştuğunda veya direktif verildiğinde işitme kaybı olan öğrencinin dikkatinin kendisi üzerinde olduğundan emin olmalıdır.

-Anlatılan konunun anlaşılır olması için cümleler kısa ve sade şekillerde söylenmeli.

-Söylenenlerin anlaşılıp anlaşılmadığını anlamak için soru sormalı.

-Öğrenci anlamakta zorlandıysa tekrarlanmalı.

-İstenilenlerin başlıklarını tahtaya yazmalı.

-İşitme kaybı olan öğrenci kendisinin ve öğretmenin rahatlığı için sınıfta mutlaka işitme cihazı takmalıdır. İşitme cihazının doğru çalıştığı kontrol edilmeli. Bu durumlarda FM sisteminin kullanımı çok faydalı olur.

-İşitme kaybı olan öğrenci iletişim yeteneğini geliştirmesi için çok çeşitli iletişim tedavileri almalı.

-Sınıftaki akustik şartların iyi olmasına dikkat edilmeli (Bilgileri İED İşitme bozukluğu rehberi ‘İşitme kaybı olan öğrencilere uygun çevresel eğitim şartları’ kısmında yazar.)

Haberin Devamı

Herkes destek olmalı

-İşitme kaybı olan öğrencilerin öğretmen ile direkt ve rahat bir şekilde iletişim kurabilmesi gerekir.

-Direkt işitme kaybı ile ilgili olmayan konularda öğrenciyi kayırmamalı. Böyle bir durum, diğer sınıf arkadaşlarının tepkisine sebep olur.

-Adaptasyon sırasında, öğretmen, ebeveyn ve okul müdürlüğünün desteği şarttır.

-Tedavi merkezlerindeki diğer işitme bozukluğu olan arkadaşlar ile çalışması sağlanmalıdır.

Akbulut’tan ses yok

Bir süre önce Tekirdağ Milletvekili Ziyaeddin Akbulut bir okulun açılışında “2005 yılında engelliler yasasını çıkararak engelli insanlarımızı adam yerine koyduk, daha sonra ayda verdiğimiz 450-500 TL bakım parası ile onları ailelerinin ekmek teknesi haline getirdik. Eskiden engelli yakınları bulunanlar Allah canını alsa da kurtulsak derken, şimdi aldıkları paralar dolayısıyla onlar bizim ekmek teknemiz, onlara çok iyi bakmamız lazım” diyorlar gibi ipe sapa gelmez, abuk sabuk laflar etmişti. Bunun üzerine medyada yer alan haberlerden sonra bu milletvekili bir basın açıklaması yaparak “Bu okulun yapımında en büyük katkı bana ait, sözlerim yanlış anlaşıldı” diye devam etti.

Haberin Devamı

Engelliler için çalışsa...

Sizlerden gelen tepkileri bir süre önce burada yayınladık. Buna rağmen hâlâ bu milletvekilinden bir özür yok. Sevgili okurlarım hiç beklemeyin, özür dilemez de. Çünkü ülkemizde devletin orta ve yüksek kademelerinde görev alanlar kendilerini vazgeçilmez ve ulaşılmaz olarak görürler. Bahsettiğimiz milletvekili Ziyaeddin Akbulut eski bir vali. Şimdi yakışır mı ona özür dilemek! Halbuki özür dilese, özür dilemenin erdemini bilse ve bundan böyle de engelliler için aktif bir şekilde çalışsa belki o zaman kamuoyu da kendisini bu gereksiz sözlerinden dolayı af eder.

Sol kol engellilerin araç alımında ÖTV mağduriyeti

Biz engelli vatandaşların sorunlarını ve sıkıntılarını değişik ortamlarda dile getirmektesiniz. Bunun için size ne kadar teşekkür etsek azdır. Aşağıdaki yazımı daha önce Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, Milletvekili Şafak Pavey, BİMER gibi yerlere gönderdim ancak bir yanıt alamadım.

Sağlam mıyım?

Yurt içinden alınan araçlarda engelli vatandaşlar için ÖTV muafiyeti söz konusu. Kanunda yer alan tüm kriterler incelendiğinde sol kolundan engelli olan vatandaşların bu haktan yararlanamadığı ortaya çıkmaktadır. Örneğin; sağ el veya sağ kolunda engeli olan vatandaş bu muafiyetten yararlanırken, sol el veya sol kolunda engeli olan kişi bu haktan yaralanamıyor. Bu insanlar hangi kriterlere göre ayrıştırılıyor acaba? Engelli derecesine de bakılmaksızın sağ kol engeli olan vatandaşlar bu haktan yararlanırken, sol kol engelli vatandaşlar sağlam mı kabul ediliyor? Sol kolum doğuştan, dirsek altından yok, bu durumda ben sağlam biri olarak mı kabul edilmekteyim?

Eşit haklar uygulanmalı

Engelliler için tanınan bu haktan yararlanma hakkım neden yok? Benzer şekilde sağ ayağı veya sağ bacağında engeli olan biri de bu muafiyetten yararlanabilmektedir. Sonuç olarak, sol kol engelliler hareket ettirici tertibat tanımı kapsamında bu haktan faydalanamamakla birlikte sol bacak engelliler açıkta bırakılmıştır. Benim de engeli olmayan vatandaşlar gibi sağlam olmak elbette en büyük arzum. Ama ben ve benim gibi engeli bulunan birçok vatandaşın engel durumunu seçme veya belirleme gibi bir şansı bulunmuyor. Bu sebeple bizlere tanınan bu ve benzeri hakların tüm engelliler için eşit olarak uygulanmasını arzu etmekteyiz. Bizler engel durumumuzu seçemeyiz ancak kanunlarla, bu ve benzeri durumları iyileştirerek hayatımızdaki engelleri azaltabiliriz düşüncesiyle bu yazımı yazma ihtiyacı duydum.

Duyuru

Bu köşe ile ilgili yorumlarınızı www.tesyev.org sitesinden ‘Yazarlarımız’ bölümüne tıklayarak yapabilirsiniz.

Güzel Söz

Kimseden kötülük gelmesini istemiyorsan, kötülük düşünme, kötü sözlü olma. Mevlana

Sıradaki haber yükleniyor...
holder