Kurban eti nasıl pişirilmeli, ne zaman yenmeli?

01 Eylül 2017, Cuma 11:10
AA
Kurban Bayramı, et tüketiminin en yoğun olduğu günler anlamına geliyor. Kalp-damar hastaları, kolesterol problemi yaşayanlar, mide barsak sorunları olanlar, diyabet hastaları ve obez bireyler dikkat!  Bayram coşkusuyla ölçüyü kaçırmanız, hastalıkların seyrini daha kötüleştirecektir. Tüketilen gıdaların, sağlığınızdan bir şeyler çalmasına izin vermeyin.

KURBAN ETİNİ HEMEN TÜKETMEYİN! (RİGOR MORTİS NEDİR?)

Kurban etinin ne miktarda, nasıl, nelerle birlikte tüketileceğini bilmek, sağlıklı hazırlama, pişirme ve saklama yöntemlerini uygulamak çok önemli. Dikkat edilmesi gereken şey, kesilen etlerin hemen tüketilmesinin sağlığa zararlı olması. ‘Rigor Mortis’ adı verilen ‘ölüm katılığı’ hayvanlar kesilirken kaslarının kasılı olmasından kaynaklanır. Ölümden 3-4 saat sonra solunumun durmasıyla kas dokusundaki  oksijen ve beraberinde hücrelerin enerji kaynağı olan ATP stokları tükendiği için, kaslar gevşeyemez ve kasılı kalır. Kesimin ardından hemen tüketilen et sindirim sorunları yaşamanıza neden olur. Ölüm katılığının geçmesi için en az 24 ila 36 saat geçmesi gerekir. Bu süre zarfında eti hemen buzdolabına koymak rigor mortis’in ortadan kalkmasını sağlamaz. Tüketilmek için tekrar dolaptan çıkarılan et rigor mortis’e devam edecek, iyice sertleşerek aşırı katı bir hale gelecektir. Tüketime hazır hale gelmesi için 6-12 saat oda sıcaklığında dinlendikten sonra dolaba konulmalı. Bu zaman aralığında oksijenden yoksun kalan kas hücrelerinde laktik asit ve karbonik asit birikmeye başlar. Zamanla bu asitlerin etkisiyle hücre pH’ı 5,5’lere kadar düşünce  kas proteinlerini parçalanmaya başlar ve kaslar gevşer. Dokuların tekrardan yumuşamasıyla beraber et hazırlanması,pişirilmesi kolay ve tüketime hazır hale gelir. Ölüm katılığı geçmiş, yeteri kadar dinlenmiş etin daha lezzetli olacağını hatırlatmakta fayda var.

KURBAN ETİNİ NASIL PİŞİRMELİ?

Pişirirken kızartma yöntemlerinden uzak durun. Tercih edeceğiniz pişirme yöntemleri; fırında, haşlama ya da ızgara şeklinde olsun. Hazır havalar güzelken bayramı mangal keyfi ile birleştirmek isteyenlerdenseniz dikkat! Eti yakmadan pişirmeniz ve içinin özellikle iyi piştiğine özen göstermeniz gerekir. Izgara yapılırken, etin ateşten 15 cm uzak olmasına, direk ateşe ve dumana maruz kalmamasına özen gösterin. Kavurma yöntemini yılda bir-iki kez yapıyor ve bayramda da bunu tüketmek istiyorsanız, çekinmeden ama birkaç şeye dikkat ederek tercih edebilirsiniz. Kavurma yapılırken içine ekstra yağ eklemeyin. Düşük sıcaklıkta etin suyunu çektirerek kendi yağında kavurun.  Kavurmanın ne çok ne de az pişmesine dikkat edin. Sebzeleri garnitür olarak eklemenizde fayda var. Etlerinizi parçalarken görünen yağlarını ayırın. Kuyruk yağı gibi donmuş yağları kesinlikle kullanmayın. Özellikle kalp damar hastaları, yüksek kolesterol içeren sakatatlardan uzak durun. Taze et sert olduğu için hazmı zor olur. O nedenle et yemeklerini iyice çiğneyerek tüketmeniz mide sorunlarınızın önüne geçecektir.

MİSAFİRE ISRAR YOK! TATLIYA ‘HAYIR’ DEYİN

Bayramların vazgeçilmesi tatlılar.. Mümkün olduğunca şerbetli tatlı ve çikolatalardan uzak durulmalı. Zaten bayram tatiliyle beslenme düzeniniz çoğunlukla bozulmakta ve öğünler atlanmakta. Kan şekerinin ani artış ve düşüşleri, fazla enerjinin yağ olarak depolanmasını hızlandırmakta ve kilo alımına neden olmaktadır. Ayrıca tüketilen meyve suları ve gazlı içecekler şeker alımını arttırmaktadır. Misafirlere sütlü tatlılar, meyve tabakları ya da kavrulmamış çiğ kuruyemişler atıştırmalık olarak ikram edilebilir.

DİKKAT!

Düzenli ve dengeli beslenme programı bozulmamalı.
Güne doyurucu bir kahvaltıyla başlayın.
Öğün atlamamaya özen gösterin. Açlık süreni uzadıkça tek öğünde alacağınız fazla gıda ve kalori vücudunuzu daha fazla yoracağını unutmayın.
Et yemeklerinin yanında salata ve haşlanmış sebze tüketmeye çalışın.
Olabilecek kabızlık sorununa karşı probiyotik destekleri almanız faydalı olacaktır.
Bir öğün mutlaka sebze yemeği tüketin.
Fazla tükettiğiniz her besini sonraki öğünlerde azaltın. Fakat fazla yedim diye öğün atlamayın!
Günlük 2-2,5 litre su içmeye ihmal etmeyin.
Beyaz ekmek, yufka, bazlama, pilav, makarna gibi gıdaların tüketimini en aza indirin.
3 adet sarma 1 dilim ekmeğe; 1 küçük dilim börek 2 dilim ekmeğe eşit olduğunu hatırlatalım. Kullanılan yağ da ekstrası.
Her gün yarım saatlik yürüyüş yapmaya özen gösterin ya da evde hafif egzersizler yapın.

Sevdiklerinizle güzel bayramlar...
 
 

Kişisel verilere ilişkin aydınlatma politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için Kişisel verilere ilişkin aydınlatma metnimizi inceleyebilirsiniz.