Birkaç iyi adam...

02 Şubat 2012, Perşembe 05:00
AA

Fransa’da kabul edilen soykırım iddialarının inkârını suç sayan yasa teklifi Anayasa Mahkemesi yolunda. Başvuru için 77 senatör ve 65 milletvekili imza verdi. Fransa Anayasa Mahkemesi, bu konuyla ilgili kararını 30 gün içinde verecek. Eğer bu yasa mahkemeye gitmeden olduğu gibi kabul edilseydi “Ermeni soykırımı yoktur” diyenler 1 yıl hapis ve 45 bin euro hapis cezası alacaktı. Çok büyük ihtimalle mahkeme, yasanın anayasaya aykırı olduğuna hükmedecek ve iptal yoluna gidecek. Böyle bir çözüm bulunursa Ermeni diasporasının fanatik destekçilerinin dışındaki herkesin rahat nefes alacağını düşünüyorum. Hatta kendisi farkında olmasa da Sarkozy için bile böylesi daha iyi. Çünkü Ermeni seçmene verdiği sözü tuttu ve çok büyük bir kumar oynayarak süreci belli bir yere kadar taşıdı. Bu iş daha ileri giderse “Fransa’yı mahveden adam” olarak tarihe geçebilir. “Anayasa Mahkemesi’nin olası ret kararı herkes için iyi” derken şunları kastediyorum:

-Bu sayede Türkiye ile Fransa arasındaki ilişkiler uçurumun eşiğinden dönecek.

-Türkiye’nin daha fazla sertleşmesi ve Avrupa konusunda içine kapanması önlenecek.

-Ankara ile Erivan arasındaki diyalog umutlarına bir kapı aralanacak. Tarih boyunca süregelen Türk-Ermeni çekişmesinin trajik bir hal alması engellenecek.

-Avrupa’daki diğer ülkelerin Fransa’nın yolundan gitme ihtimali azalacak.

-Tarihin acı olaylarıyla yüzleşme ve samimi bir tutum alma konusunda Türkiye cesaretlenmiş olacak.

Şirketler rest çekti

Fransa’da Anayasa Mahkemesi’ne gidebilecek kadar imza toplanması iki nedenle açıklanabilir: İlki Ankara’nın girişimleri. Türkiye’nin ortaya koyduğu sert tepkinin önemli rolü var. Ankara, Fransız askeri uçaklarına hava sahasını sınırlandırmış ve Minsk Grubu’ndan çıkarılmasını istemişti.
Henri de Castries

Yasa aynen yürürlüğe girseydi Ankara-Paris ilişkileri büyük ihtimalle tamamen kopacaktı. İkinci neden ise ekonomik temelli. Türkiye ile iş yapan ve burada önemli yatırımları olan Fransa kökenli kuruluşlar ciddi bir lobi baskısı oluşturdu. Airbus, Renault, Total, Carrefour, Axa’nın da aralarında bulunduğu onlarca şirket temsilcisi, hükümet partisi UMP ve Sosyalist Parti nezdinde günlerdir girişimde bulunuyordu. Fransa’nın TÜSİAD’ı olarak bilinen MEDEF, yasanın kabul edilmesinin telafisi olmayacak bir yara açacağı konusunda Fransa hükümetini açık bir dille uyardı.


Carlos Ghosn

Türkiye’de önemli yatırımları bulunan Renault’nun CEO’su Carlos Ghosn ile Axa Group’un CEO’su Henri de Castries bu gerçekleri dile getiren isimlerin başında. Şirketler, oluşacak ekonomik kayıpların sorumlusunun, sorumsuz politikacılar olacağı mesajını çok net şekilde iletti. Fransa’nın Türkiye’de hiçbir kamu ihalesine giremeyecek olması, savunma ve enerji alanında işbirliği yapılamayacak olması, devlet içindeki bazı kritik birimleri de harekete geçirdi. Sarkozy, nisan ayında yapılacak cumhurbaşkanlığı seçimini çok büyük olasılıkla kaybedecek. Seçime bu kadar az bir zaman kala apar topar gündeme getirilen yasa daha kesinleşmeden her şeyi allak bullak etti. Fransa’daki ‘akil adamlar’ bu sürecin böyle devam etmesinin öncelikle Fransa’ya ağır darbe indireceğini görmüş oldu. İfade özgürlüklerinin şampiyonluğunu yapan bir ülkenin, bu alanı sınırlayan bir yasaya imza atmasını Avrupa’da izah etmek imkânsızdı.

***

RECEP AKDAĞ VE BİNALİ YILDIRIM



Recep Akdağ

Araştırma şirketi Genar’ın yaptığı en başarılı bakanlar araştırmasında ikinci sırada Sağlık Bakanı Recep Akdağ, beşinci sırada ise Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım çıktı. Her iki bakanın da faaliyet alanları milyonlarca kişiyi yakından ilgilendiriyor. Kanal 24’te Sağlık Bakanı Prof. Dr. Recep Akdağ ile yaptığımız program, bakanlığın www.saglik.gov.tr adresine konuldu.



Binali Yıldırım

Bakan Akdağ’ın verdiği önemli yanıtları buradan izleyebilmek mümkün. Bu pazar günü ise sorumluluk alanı açısından Türkiye’nin yoğun isimlerinden Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım konuğum olacak. Saat 10.00’dan itibaren Haydarpaşa Garı’nın geleceği, yüksek hızlı tren projeleri, duble yollar, Türkiye’nin büyüyen havacılık sektörü, İstanbul’un trafik sorunu, Marmaray, Ankara metrosu, 3. köprü projesiyle ilgili tartışmalar, internet ve bilişim sektörünün geleceği gibi çok önemli konuları konuşacağız. Bakan Yıldırım, izleyicilerin Twitter’dan gönderdiği sorulara da yanıt verecek.