Hakan Çelik Ulaşım sorunu seçimin ana damarını oluşturacak
HABERİ PAYLAŞ

Ulaşım sorunu seçimin ana damarını oluşturacak

AK Parti’nin İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Başkan Adayı Murat Kurum’un seçilmesi halinde yapmayı planladığı projeleri ve hedeflerini içeren sunumunu takip ettim. Daha önce kabinede Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı görevini yapan ve bu alanlarda deneyimli olan Murat Kurum seçime Milliyetçi Hareket Partisi’nin de desteğini alarak girecek. Kurum’un sunumunda şehirleşme, imar, kentsel dönüşüm, ulaşım projeleri ağırlıklı olarak öne çıkıyor. Kurum’un iletişim ekibi çeşitli konularda birçok slogan belirlemiş; bunlardan biri de “Uğraştıran Değil, Ulaştıran İstanbul”. Gerçekten Kurum’un projeleri arasında yer alan İstanbul’un dünyanın en önemli kongre merkezlerinden biri olabilmesi için trafik sorununa mutlaka çözüm getirilmesi gerek. Bugün her İstanbullu yılda 288 saat kaybediyor, kent içi trafik katlanarak artıyor. Ortalama trafik yoğunluğu yüzde 90’larda. Şimdiki İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu 5 yılda 230 kilometre metro yapma sözü vermişti. Bu bilginin yanıltıcı olduğunu savunan Murat Kurum “Açıldı” denilerek iletişimi yapılan 47.3 kilometrelik hattın sadece 8 kilometresinin faaliyete geçtiğini söylüyor. Kurum’un sunumunda “Dolmabahçe Levazım Tüneli” projesinin iptal edildiği belirtiliyor. Kurum’un toplu ulaşımda hedefi 2029 yılında raylı ulaşımın payını yüzde 37’ye yükseltmek, şu anda bu oran yüzde 26. Eğer bu başarılırsa ortalama yolculuk süresi 64 dakikadan 39 dakikaya düşecek. Raylı sistemler ilk 5 yılda 2 katına, 2034’te 1.004 kilometreye çıkarılacak. İki yakaya iki büyük tünel yapılacak. Avrupa’dakinin uzunluğu 88.2, Anadolu’dakinin uzunluğu 34 km olacak. Şehir içindeki sıkışıklığı önlemek için Esenler ve Harem otogarları taşınacak. Her yıl 100 yeni metrobüs, 250 yeni otobüs alınacak. 5 yılda 250 bin araçlık otopark inşa edilecek. Taksi sorunu şu ana kadar çözülemeyen, şehrin kanayan yarası. İstanbul’da halen yoğun saatlerde taksi talebine yanıt verilme oranı hayli düşük, yüzde 18’lerde. Murat Kurum’un çözüm düşüncesi “Merkezi Taksi Sistemi”ne geçmek. Eğitim, denetim, ödül, ceza uygulamaları işletilecek. Dünyanın birçok ülkesinin aksine Türkiye bisiklet ulaşımını hep çok ihmal etti. Örneğin İstanbul’da topoğrafik olarak uygun semtlerde iyi bir çözüm olabilirdi. Bisiklet ulaşımına ayrılan yolların uzunluğu 2029’da bin kilometre, 2034’te bin 500 km’ye çıkarılması hedefi var. Bu şehrin istendiği gibi uluslararası organizasyonların başkenti olabilmesi için mutlaka trafik ve ulaşım sorunu çözülmeli.

Haberin Devamı

Ulaşım sorunu seçimin ana damarını oluşturacak

Haberin Devamı

DEPREM HAZIRLIĞI

İstanbul’da 600 bin konutun acil yenilenmesi gerekiyor. Kurum, “115 bin konut yapma sözü verildi, sözlerin yüzde 5’i bile yapılmadı” diyor. Kurum’un depreme hazırlık planı “İstanbul’da tek bir riskli yapı kalmayacak” gibi hayli iddialı bir hedef içeriyor. Bunun adına “İstanbul’a yüzyılın dönüşümü” adı verilmiş. Kiptaş ile 300 bin konut yapma planı var. Özel sektör işbirliğiyle 250 bin konut, yerinde dönüşüm ile 250 bin konut. Bu konutlar satılamayacak, kiraya verilemeyecek. Afet yönetimi sistemiyle 39 ilçede tam donanımlı geçici yaşam alanları oluşturulacak. Bunların kapasitesi 2 milyon kişi olacak. Afet lojistik merkezlerinin sayısı 1’den 7’ye çıkacak. Bu yerler, Atatürk Havalimanı, İstanbul Havalimanı, Sabiha Gökçen Havalimanı, Samandıra Askeri Üssü, Alibeyköy, Yenikapı ve Maltepe. Vaatler arasında “İhtiyaç sahibi emeklilere her ay 2.500 TL yardım” başlığını gördüm, bu önemli. Çünkü dar gelirliler ve emekliler yüksek enflasyon altında gerçekten çok zor günler geçiriyor. Bu sunumda yer alan “Marmara’ya arıtılmamış tek damla su akmayacak” sözü dikkat çekici. Zira Marmara tıpkı Karadeniz gibi doğal yaşamın hızlı öldüğü bir yer haline geldi. Acil müdahale şart. Çok kısa bir süre önce müsilajın nasıl bir sorun olduğunu unutmamak gerek. Sokak hayvanları şehrin kanayan yarası. İstanbul’da halen sahipsiz 300 bin köpek var ve barınaklar bunların sadece 17 binini almaya yetiyor. Sunumun altı çizilmesi gereken noktalarından biri, kişi başına düşen aktif yeşil alanın 7.80 metrekareden 11.80 metrekareye çıkarılması. Bu doğrultuda 39 ilçeye mahalle bahçesi ve New York’taki Central Park’ın yaklaşık iki katı büyüklüğünde 8.1 milyon metrekarelik İstanbul Botanik Parkı projesi hedefleniyor.

Haberin Devamı
Sıradaki haber yükleniyor...
holder