Yüksek Hızlı Tren'le ilk İstanbul seferim

Cumartesi, 23 Ağustos 2014 - 05:00

Ankara’dan İstanbul’a dün Yüksek Hızlı Tren’le (YHT) yolculuk yaptım. Çok merak ediyordum, notlar aldım. Trenin nasıl olduğunu, yolculukta neler gördüğümü anlatayım:

Gerçekten hızlı mı?

Tren kimi bölgelerde 250 km/h sürate ulaşıyor. Hattın eski olduğu bazı yerlerde ise hız 110 km ve 60 km/h’ye düşüyor. Sabah saat 11.30’da Ankara’daki gardan trene bindim. İstanbul’daki son durak olan Pendik’e ulaştığımızda saat 16.00’yı gösteriyordu. Tren 8 istasyonda durduğu için yolculuk 4,5 saat sürdü. Yolcular vagonlara 1960 ve 70’lerden kalma alışkanlıkla sallana sallana inip bindikleri için tren istasyonlardan zamanında ayrılamıyor. Bu da gecikmelere neden oluyor. Bunun önüne geçmek için istasyonlarda ve tren içinde daha etkin anonslar yapılmalı.

Pratik mi?

YHT’nin İstanbul’daki son durağı olan Pendik İstasyonu’nda trene geçiş, pasaj ve alt geçit karışımı bir yerden yapıldığı için büyük izdiham ve sıkışıklık yaşanıyor. Burayı yeniden düzenlemek şart. TCDD’nin internet sitesinden bilet almak mümkün ancak bu işlem biraz sadeleştirilmeli. TCDD internet sitesi grafik ve yazılım olarak modernleştirilmeli. Özellikle koltuk seçimlerinin yapıldığı bölümler bulmaca gibi. Gar gişelerinde de uzun kuyruklar oluyor. Gişe personelinin eğitimi ve çalışma modeli gözden geçirilmeli, bilet alırken hayat hikâyesini anlatan vatandaşlar tatlı dille uyarılmalı, işlemler hızlandırılmalı.

Nerelerde duruyor?

Bazı trenler 8 istasyonda duruyor, bunlar: Ankara- Sincan-Polatlı - Eskişehir- Bozöyük- Arifiye - İzmit - Gebze ve İstanbul (Pendik). İstanbul’a 3 saat 47 dakikada ulaşan “ekspres YHT treni” ise sadece Eskişehir’de duruyor.

İstanbul-Ankara arasında kaç sefer var?

Günde karşılıklı 6 sefer yapılıyor. İstanbul’dan Ankara’ya son tren 19.20’de kalkıyor. Trenin 6 vagonu var. Her seferde yaklaşık 400 yolcu taşınıyor. Bilet fiyatı ne kadar? İstanbul-Ankara YHT’de ekonomi sınıfı en ucuz bilet (gidiş-dönüş) 109 TL. Business 180 TL. İstanbul-Ankara uçak biletinin ortalama 350-400 TL olduğu düşünülünce trenle yarı fiyata yolculuk yapmak mümkün.

Kimler için iyi?

Uçuş korkusu olanlar, otobüsü dar ve konforsuz bulanlar, otomobil kullanmayı tercih etmeyenler, uçakta seyahatin mümkün olmadığı Eskişehir ve İzmit gibi şehirlerde yaşayanlar, acelesi olmayanlar ve konforlu seyahat ortamını tercih edenler. Trenin son durağı Pendik olduğundan İstanbul’un Anadolu yakasında oturanlar için daha mantıklı bir seçenek. Çünkü Pendik’ten, örneğin Beşiktaş’a karayoluyla gitmek için 1,5-2 saate daha ihtiyaç var. 2015 yılında Marmaray’ın ikinci etabı tamamlandığında Avrupa yakasında oturanlar için de tren iyi bir alternatif olacak.

Temiz mi?

Vagonlar yeni olduğu için iyi görünüyor fakat sefer sonrası günlük temizlik daha özenli yapılmalı. Mesela “business class tuvaleti”nin zemini su içindeydi. Herhalde bir yerlerden su sızıyor. Tren yolcularının da temizliğe özen göstermedikleri belli oluyor.

Konfor seviyesi nasıl?

Vagonlar konforlu ama koltuklar daha rahat modellerden seçilebilirdi. Business’daki koltuklar bile çok az yatıyor. Seyahatin genel olarak sessiz olduğu söylenebilir ancak tren hareketsizken elektrik motorları gürültülü çalışıyor.

Hangi hizmetler sunuluyor?

Yemekli business vagonda seyahat ettim. Kapalı ambalajda sıcak yemek servisi yapıldı. Yiyeceklerin lezzeti iyi, yanında su ve portakal suyu veriyorlar. Koltuklarda 220V priz var. Bilgisayarınızı, telefonunuzu ya da ipad gibi cihazlarınızı şarj edebiliyorsunuz. İnternet bağlantısı mevcut fakat hız nedeniyle sık sık kesiliyor. Vodafone hattım güzergâh boyunca neredeyse kesintisiz çalıştı. Treni tercih edeceklere keyifli ve güvenli yolculuklar dilerim. Hattın yapımında emeği geçen herkese teşekkürler.