Zinde bir hayat için her gün...

Yeterince su içmemek kırışıklıklardan böbrek hastalıklarına, baş ağrısından yorgunluğa kadar pek çok soruna neden oluyor. Uzmanlara göre; sağlıklı bir kişi günde 8 bardak su içmeli. Kilo fazlası olanlar ve sporcularda bu miktar daha fazla olmalı!

29 Mart 2015, Pazar 05:00
A A

Hazırlayan: ÖZGÜR GÖKMEN ÇELENK 

ozgur.celenk@posta.com.tr

tel:212 505 68 19

Nükleer Tıp Uzmanı Dr. Mari Benli su tüketiminde dikkat etmemiz gerekenleri anlattı:

Vücut susuz kaldığını susama hissiyle belli eder. Fakat susama hissedildiğinde zaten vücut susuz kalmıştır, dolayısıyla susamayı beklemeden su içmek sağlık için zorunludur.

Erişkin, sağlıklı bir insanın günde 2 litre (yaklaşık 8 bardak) su içmesi gerekir.

İçme suyu vücut için en faydalı sıvı olduğu halde şeker ilave edilmemiş meyve suları, süt, çorba ve bitkisel çaylar da günlük sıvı ihtiyacını karşılayabilir. Meyve, sebze ve diğer gıda maddeleriyle de vücudumuza önemli miktarda su girer.

Şekerli içecekler su emilimini azalttıkları için suyun yerini tam olarak tutamazlar.

Kahve, çay ve alkollü maddeler ise vücuttan su atılımını artırdıkları için susuzluğa sebep olurlar. Çay ve kahvenin 1 bardağı ancak yarım bardak suya eşdeğerdir.

Lifli ve posalı yiyecekler, tuzlu gıdalar, et ve diğer proteinli besinlerin tüketimi arttığında içilen su miktarının da artırılması gerekir, çünkü bu maddeler suyu bağlarlar.

Vücut ısısının yükseldiği veya vücuttan su kaybının arttığı durumlarda da günlük su alımının artırılması gerekir. Dolayısıyla ateşli hastalıklarda, ishal ve kusma ile seyreden hastalıklarda, vücuttan su atılımını artıran ilaçlar kullanıldığında kaybedilen sıvıyla orantılı olarak fazla su içilmesi gerekir.

Ateş yükselmesinde vücut ısısının her bir derece artışı için günde 50-75 ml daha su içmek gerekir. 

Diyet yaparken yağları vücuttan uzaklaştırır

Su, yemeklerin sindirim ve emilimi, kasların kasılabilmesi, vücut hücrelerine oksijen ve besin maddeleri taşınması, vücudun atık maddelerden arındırılması ve vücut ısı dengesinin sağlanması için gereklidir.

 Ayrıca kabızlığın önlenmesi, derinin nemliliğinin korunması, vücutta biriken fazla yağların atılması, vücutta su birikiminin önlenmesi için de her gün yeterli su içmek gerekir.

Zayıflama diyeti uygulayanların bolca su içmesi hem yağların ve diğer metabolizma atıklarının vücuttan uzaklaşmasını sağlar, hem de tokluk hissi yaratır.

 Bazen susuzluk hissini açlık hissiyle karıştırabiliriz ve aslında su içerek bastırılabilecek bir hisle gereksiz yere yemek yeriz. Gün boyu sık sık su yudumlamak bu gibi algılama yanılgılarını önler.

Fazlası zararlı

Normal şartlarda sağlıklı bir insanın içtiği makul ölçülerdeki fazla suyun bir zararı olmaz. İhtiyaçtan fazla su içilse bile vücuttaki hayati maddelerin dışarı atılması söz konusu değildir. Fakat uzun süre aşırı su içildiğinde vücudun su-tuz dengesi bozulur ve ciddi sorunlar meydana gelir.

Aşırı su içenlerde vücuttan idrarla atılan su miktarını ayarlayan vazopresin adı verilen hormon da baskılanabildiği için bir hastalık tablosu meydana gelir. Aşırı su alımıyla hücrelerin içinde bulunan tuz dışarı çıkar. Bu durumdan en çok beyin hücreleri etkilenir ve beyinde hasar gelişir.

Yetersiz su içenler sık hastalanır

Dahiliye Uzmanı Dr. Özgür Mollaoğlu anlattı: Su eksikliğinde yaşanabilecek sıkıntılar şunlardır:

Günlük su ihtiyacı uzun süre giderilmezse böbrekler kalıcı zarar görebilir.

En büyük organ deridir. Susuzluk nedeniyle ciltte meydana gelen kuruluk, kırışıklıklara neden olur. Ne kadar çok su tüketilirse, yaşlanma belirtileri o kadar geç ortaya çıkar.

Gribe karşı da, vücut direnci için de susuzluğun bertaraf edilmesi çok önemli.

Su tükürük ve mide salgısında bulunarak, besinlerin sindirilmesinde görev alır.

 Su emziren kadınlarda, süt üretimini artırır, az tüketildiğinde de süt azalır ya da yeterli verim alınamaz.

 Az su tüketimi saç derisi kuruması ile birlikte kepeklenmeye neden olabilir. Bu da saç dökülmesine zemin hazırlar.

SON 24 SAATTE YAŞANANLAR

;