‘İlk Öpücük’: Ahlaklı ve renkli bir yeniden çevrim

Cuma, 20 Ekim 2017 - 09:30

Kerem Akça, 20 Ekim haftası vizyona giren filmleri değerlendirdi.

KEREM AKÇA / akca.kerem@gmail.com


Murat Yıldırım ile Özge Gürel’in başrollerini paylaştığı romantik-komedi “İlk Öpücük”, Lucky Red’in yapımına başladığı Sony kaynaklı Hollywood yeniden çevrimlerinin ilki. Filmde özellikle Yıldıray Gürgen’in müzikleri, Javier Salmones’in sinematografisi ve oyuncuların uyumu; renkli, legal ve ahlaklı bir yeniden çevrime alan açıyor.
 
“50 İlk Öpücük”ün Türkiye şubesi
 
Hakan (Murat Yıldırım) kadınlarla ilişki kurmakta problem yaşayan çapkın bir adamdır. Yaşadığı sahil beldesine gelen turistlerle kısa süreli ilişkiler yaşar. Ablasının terk ettiği eniştesi ve beş yeğeni dışında hayatına başkasını sokmaz. Hakan için işler, bir gün tesadüfen karşılaştığı Bahar’a (Özge Gürel) ilk görüşte aşık olmasıyla tamamen değişir. Ama Bahar, geçirdiği kaza sonucu ender bir rahatsızlığa yakalanmıştır. Hiçbir şeyi hafızasında tutamamaktadır. Her gün aynı güne uyanıp oradan devam etmektedir.


 
“50 İlk Öpücük”te (“50 First Dates”, 2004) Adam Sandler’ın belki de en zeki hikayeli filmlerinden birini izlemiştik. “İlk Öpücük” onun yeniden çevrimini renkli ve ahlaklı bir eserle karşımıza çıkarıyor. Lucky Red Films’in kurucusu Shebnem Aşkın’ın girişimciliğiyle bu filmle birlikte Sony Pictures’ın filmlerinin Türk yeniden çevrimlerini izleyeceğiz. Bu film bu furyanın ilk ayağını duyuruyor.
 
Açıkçası Sandler’ın filmi hikayesi ve Barrymore’un özverisi dışında geliştirilmiş bir senaryoya sahip değildi. Peter Segal da yönetmenlikte her daim problem yaşayan bir isimdi. “İlk Öpücük”te Murat Onbul’un renkli bir dünya kurma çabası oradan daha takdir edilesi. Açılıştan itibaren renk filtreleriyle İspanyol Javier Salmones’in kendi ülkesinin dokusunu akla getirmesi filmi düzlüğe çıkarıyor. Yıldıray Gürgen’in orkestra müzikleri ise sanki ‘video klip/reklam’ dolgusunu kalkındırma arzusuna bir detaycılık katıyor.
 
Kurgu, sinematografi ve müziği baltalamadığında keyifli bir seyirlik
 
Ama bunları destekleyecek bir ‘kurgu’ yok. Sinematografi-müzik birlikteliğini Emrullah Hekim iyi kurgulanmış bir romantik-komediye malzeme edememiş. Klasik detay planlarla genel planların birlikteliği basmakalıp ve kolaycı duruyor. Filmin aradığı enerjiyi aşılamıyor. Murat Yıldırım ile Özge Gürel’in uyumu ise “İlk Öpücük”ü oyunculuk anlamında samimi hale getiriyor. Gürel, bu zor rolün altından, belki de çok karakterli performansıyla kalkmış.
 
Beyti Engin ve Hayrettin Karaoğuz başta Cezmi Baskın ve diğer yan oyuncular başarılı. Çağlar Yurt’un senaryosunda özellikle yardımcı roller üzerine emek sarf edilmiş. “İlk Öpücük”, illegal yeniden çevrimlere alışkın ülke sinemasında, senarist kimlikli sinema yazarlarının bile böyle bir eğilime girdiği günlerde ilaç gibi geliyor.
 
En azından samimi bir romantik-komedi. Adam Sandler’ın iticilik problemini Murat Yıldırım memuriyetle kapatıp bir ‘samimiyet’ getiriyor. Oyuncularıyla, Yıldıray Gürgen’in müzikleriyle içine alıyor, oyalıyor. Süresinin uzunluğuyla ise bir yerli komedide daha süre haddine takılma problemini getiriyor. Açıkçası lunapark ve hastane sahnelerinin post-prodüksiyon görmemiş ya da çekimi bitmemiş haline karşın aralara sıkıştırılmasının bir gereği yoktu. Zeki Türk dokunuşları da barındıran yeniden çevrimde bunların ne anlamı var, tartışılır. Her şey Salmones’i yaralamak için mi? Bilinmez.
 
FİLMİN NOTU: 4.2


 
Künye:
 
İlk Öpücük
Yönetmen: Murat Onbul
Oyuncular: Murat Yıldırım, Özge Gürel, Beyti Engin, Sadi Celil Cengiz, Cezmi Baskın
Süre: 115 dk.
Yapım yılı: 2017


 
‘DAMAT TAKIMI’: ALEMCİ DAMATLAR
 
Doğa Can Anafarta’nın dördüncü uzun metrajı “Damat Takımı”, yıllar sonra bir araya gelen beş arkadaşın bir düğün öncesi haylazlıklarını ele alıyor. Filmde Özgürcan Çevik, Pelin Akil, Sadi Celil Cengiz gibi isimler var.
 
Yiğit, Ömer, Serdar, Onat ve Can liseden beri birbirlerinden ayrılamayan beş arkadaştır. Yaşları büyüse de kendileri küçük kalır. Yiğit’in evlenme kararı ile grup gençliğin bittiğini farkına varır. Beş kafadar, hem geçmişe hem de Yiğit’e veda tadında lise anılarını yeniden yaşamaya karar verirler. Üstüne üstlük lisedeki düşmanları Besim’le düğüne sevgilileriyle geleceklerine dair iddiaya girmek de her şeyi karıştıracaktır.
 
“Amerikan Düğünü”nde (“American Wedding”, 2003) ‘Amerikan Pastası’ serisinin karakterleri yıllar sonra Jim’in düğünü için toplanıyordu. “Damatlar Takımı” da sanki ondan feyz alan bir tuvalet komedisi denemesi. Doğa Can Anafarta gençlerin arasına girince bir samimiyetin sözünü veriyor. Ama burada bunun ilerisine gidememiş. Dördüncü filmin olgunluğu devreye giremiyor.
 
“Biz Size Döneriz” (2017) onun için bir zirveydi. Burada da Vedat Ergin’le ortak kurgu çalışması çok leziz. Parşömende gözüken interaktif parçalar bir yana yeri geldiğinde devreye girebilen hızlı kurgunun epizodik yapıya katkısı işliyor. Özgürcan Çevik, Furkan Ardıç, Pelin Akil, Özgün Aydın bir samimiyet depoluyor. Sadi Celil Cengiz’in rolü çok eğlenceli. Fakat onun kısımları daha uzatılabilirmiş.
 
“Damat Takımı” süresi uzadıkça post-prodüksiyonda bitmemiş bölümleri öne çıkarıyor. Özellikle düğün sekansında böyle bir boşluk var. Renk işlemesi yapılmamış anların atılmasıyla 70-85 dakika arasında daha tutarlı bir film çıkabilirmiş. Ama bu haliyle de Hollywood etkili bir yönetmenin tuvalet komedisinden de, evlilik komedisinden de, romantik- komediden de aldıklarıyla bir Türk işi müstehcen komedi beliriyor. Yönetmen, korku filmlerindeki komik oyunculuklar ve diyaloglardan zarar görmüyor. Ama süre haddiyle zaaflarını açık ediyor.
 
FİLMİN NOTU: 4.9


 
Künye:
 
Damat Takımı
Yönetmen: Doğa Can Anafarta                                       
Oyuncular: Özgürcan Çevik, Pelin Akil, Özgün Aydın, Furkan Andıç, Sadi Celil Cengiz
Süre: 113 dk.
Yapım yılı: 2017


 
‘BÖLÜK’: SADECE BİRKAÇ AN YETERLİ Mİ?
 
‘İncir Reçeli’ serisi ile bilinen Aytaç Ağırlar, üçüncü uzun metrajı “Bölük”te tanınmayan bir oyuncu kadrosuyla yola çıkıyor. Filmin esas odak noktası yönetmenin 1996’da yaşadığı askerlik anıları.
 
Sevgilisini aldattığı gece asker kaçağı olduğunu öğrenen Erdal ve onun gibi farklı geçmişlerden gelen birçok adam, askerliğin zorluklarına adapte olmalıdır. Erdal, Mülayim ve Murat; hayalleri, hedefleri, korkuları ve hırslarıyla asker olmanın ne demek olduğunu öğreneceklerdir. Bu durumda elbette kadınlar da önemli bir rol oynayacaktır. Zira kışla herkesin düşündüğü bir dostluk ortamı değildir.
 
Aytaç Ağırlar, 2010’da ilk ‘İncir Reçeli’ filminde aslında reklam/video klip arka planını yansıtmıştı. Sinemamıza çeşitli teknikler armağan edip samimi durmuştu. Ama zaman geçtikçe onun ilgi çekici kareleri ve anları azalmaya başladı. “Bölük”te Selim Akgül’den Hakan Kurtaş’a kadar kadronun herhangi bir albenisi yok.
 
Yan oyuncuların toplandığı koğuş sahneleri de ilgi çekici olamıyor. Bunun ötesinde filmin ilk 50 dakikalık bölümü kurgusuz gibi. Aziz İmamoğlu son 20-30 dakikada devreye girmiş. Orada da paralel kurgu ile döktürebilse de detay-genel plan bağlantısında ve mantık tutarlılığında problem çekmiş.
 
Açıkçası “Bölük”, ister istemez milliyetçiliğin ve hamasetin üzerine gidiyor. Ama Ağırlar’a, ‘asker filmi’ çekme süreci ağır gelmiş. Kişisel hikaye olmasına karşın “Nefes: Vatan Sağolsun” (2009), “Dağ” (2011) gibi filmlerin tutarlılığını; oyunculuk, dramatik yapı ve görsel yapı anlamında mumla aratıyor film.
 
Bu sebeple de aslında ucuzcu bir hissiyatla, odak kaydırmanın iyi yapıldığı, kimi açıların iyi yerleştirildiği anlara adapte oluyor. Kuşbakışı genel çekimler akılda kalıcı. Ama onların altını dolduracak bir senaryo ve mizansen yok. Ağırlar, şov yapmış ama bunun ötesinde bir işlev vermemiş. Aksine ‘aşk filmi’ndeki samimiyetini bile burada aranıyor. Umut vaat eden yönetmenin savaşla imtihanından geçer not aldığını söylemek güç.
 
FİLMİN NOTU: 3.3


 
Künye:
 
Bölük
Yönetmen: Aytaç Ağırlar
Oyuncular: Selim Akgül, Kaan Yıldırım, Hakan Kurtaş, Alina Boz
Süre: 90 dk.
Yapım yılı: 2017


 
‘SOYGUN’U DÜN KALEME ALMIŞTIM
 
Haftanın en iyisi “Soygun”u dün yazmıştım. O eleştiri için tıklayın:
 
FİLMİN NOTU: 7.5


 
Künye:
 
Soygun (Good Time)
Yönetmen: Safdie Kardeşler
Oyuncular: Robert Pattinson, Josh Safdie, Jennifer Jason Leigh, Barkhad Abdi
Süre: 101 dk.
Yapım yılı: 2017


 
KEREM AKÇA’NIN VİZYON FİLMLERİ İÇİN YILDIZ TABLOSU:
 
ELLY HAKKINDA (DARBAREYE ELLY): 6.6
CİNGÖZ RECAİ: 6.5
BENİM VAROŞ HİKAYEM: 5.4
İZ (SPOOR): 5.4
O (IT): 5
MUTLU SON (HAPPY END): 4.8
BLADE RUNNER 2049: 4.5
ÖLÜM GÜNÜN KUTLU OLSUN (HAPPY DEATH DAY): 4.5
KINGSMAN: GİZLİ ÇEMBER: 4.4
TARLA: 4.1
KORKU KAYITLARI (CRUCIFIXION): 3.2
ANNE! (MOTHER!): 3
ÇAVDAR TARLASINDAKİ ASİ (REBEL IN THE RYE): 3
KERVAN 1915: 3
TAŞ: 3
AY LAV YU TUU: 2.7
DAMAT KOĞUŞU: 2.7
BİR NEFES YETER: 2.6
BABAM: 2.3
DÖRT KÖŞE: 2.2
KURTLAR VADİSİ VATAN: 1.6
 
BUNLAR DA VAR

*Haftanın büyük bütçeli felaket filmi “Uzaydan Gelen Fırtına”, Gerard Butler’lı, Andy Garcia’lı oyuncu kadrosuyla IMAX’de deneyimlenmeyi bekliyor.



*Hindistan’la aynı anda vizyona giren Bollywood filmi “Süperstar”, Amir Khan’ın tutkunlarına avcuna alabilir.

*Almanya’dan Türkiye’ye bir ekibin araştırmaya gelmesini konu edinen “Aşka Geldik”, Metin Yıldız’ın başrolünde olduğu bir yerli komedi filmi.

*Geçen sene vizyona giren “Leylekler”in devam filmi “Bak Şu Leyleğe”, çocuklar için Lionsgate yapımı bir animasyonun sözünü veriyor.