Bilim - Teknoloji James Webb Uzay Teleskobu tarafından tespit edilen bilinen en eski galaksiler
James Webb Uzay Teleskobu tarafından tespit edilen bilinen en eski galaksiler

Bir grup uluslararası gökbilimci, bugüne kadar teyit edilen en eski gökadaların keşfini bildirmek için James Webb Uzay Teleskobu'ndan gelen verileri kullandı.

Bilim adamları, NASA'nın henüz hakem denetiminden geçmediğini belirttiği çalışmada, bu galaksilerden gelen ışığın Dünya'ya ulaşmasının 13.4 milyar yıldan fazla sürdüğünü, çünkü galaksilerin Büyük Patlama'dan sonraki 400 milyon yıldan daha kısa bir süre öncesine dayandığını keşfetti.

Webb'den önceki veriler, bebek galaksiler için adaylar sağlamıştı ve hedefler, spektroskopik gözlemler elde edilerek doğrulandı.

Bu gözlemler, soluk gökadalardan yayılan ışıkta karakteristik ve ayırt edici desenler ortaya çıkardı.

JWST Advanced Deep Extragalactic Survey (JADES) programından alınanlar, Hubble Uzay Teleskobu'nun Ultra Derin Alanı içindeki gözlemde kullanıldı.

Teleskobun Yakın Kızılötesi Kamerası veya NIRCam ile başlayan JADES programı, alanı dokuz farklı kızılötesi renkte gözlemlemek için 10 günden fazla görev aldı.

Görüntülerde, en genç galaksiler, dalga boyunda 14'e varan bir faktörle gerilmiş ışıkla ayırt edilebiliyor.

NASA, gökbilimcilerin kızılötesinde görülebilen ancak ışığın kritik bir dalga boyunda aniden kesilen soluk gökadaları aradıklarını söyledi.

Ajans, her galaksinin spektrumundaki kesme noktasının konumunun, evrenin genişlemesiyle değiştiğini kaydetti.

Daha sonra ekip, üç gün boyunca Yakın Kızılötesi Spektrograf aletini kullanarak 250 sönük gökadadan gelen ışığı topladı ve her gökadadaki atomların tayf üzerindeki kalıplarını inceleyerek her gökadanın kırmızıya kaymasının kesin bir ölçümünü yaptı.