Dünyayı değiştiren en ünlü 10 matematikçi ve ilginç hayatları

Dünyayı değiştiren en ünlü matematikçiler... Belki inanması zor gelse de, hepimizin cep telefonunda mükemmel hesap makineleri olsa da bir zamanlar işler böyle yürümüyordu. Dünyanın en ünlü matematikçileri, adeta bir araya geldiler ve yeryüzünü daha iyi bir yer haline getirdiler. Peki en ünlü matematikçiler kimler? Tüm gün kullandığımız matematiğin dahilerini tanıyın istedik. İşte dünyayı değiştiren en ünlü 10 matematikçi ve ilginç hayatları.

20 Kasım 2020, Cuma 17:25 Son Güncelleme:
YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News
1.Arşimet

Arşimet Archimedes of Syracuse, M.Ö. 287-212 yılları arasında yaşamıştır ve Sicilya doğumludur, Yunan filozof, matematikçi, mühendis fizikçi ve astronomdur. Tartışmalı olarak tüm zamanların en büyük matematikçisi Arşimet bu alanı, özellikle Geometri’yi şekillendirmede çok önemli bir role sahiptir. Ünlü eserleri, devrimin yüzeylerinin hacmini, bölünmezlerin kullanımını ve pi değerinin çok doğru bir yaklaşımını bulmak için basit bir yöntem içermektedir. Ayrıca büyük sayıları ifade etmek için mükemmel bir sistem tasarlamıştır.

2.Bernhard Riemann

Georg Friedrich Bernhard Riemann, 17 Eylül 1826 yılında Hannover Krallığında doğmuştur ve diferansiyel geometri ve analiz dalında çok önemli katkıları olan Alman bir matematikçidir. Bernhard Riemann 19. yüzyılın çok başarılı bir matematikçidir. En tanınmış eseri asal sayıların dağılımı ile ilgilenen Riemann Hipotezi’dir. Analiz, sayı teorisi ve diferansiyel geometri alanında hayati bir rol oynamıştır. 20 Temmuz 1866 yılında Verbania, İtalya’da hayatını kaybetmiştir.

3.Blaise Pascal

Blaise Pascal, 19 Haziran 1623 yılında Clermont-Ferrand Fransa'da doğmuş matematikçi, düşünür ve fizikçidir. En bilinen eseri Düşünceler’dir. 17. yüzyılın ilk mekanik hesap makinesini (paskalin) inşa etmiştir. Gerard Desargues’in yöntemlerini kullanarak konik bölümler üzerine bir makale yayınlamıştır. Pascal, pratik kullanıma olanak tanıyan ilk birkaç kişi arasındadır. 19 Ağustos 1662 yılında Fransa/ Paris’te hayatını kaybetmiştir.

4.Carl Friedrich Gauss

Carl Friedrich Gauss 30 Nisan 1777 yılında Braunschweig, Almanya’da doğmuş matematikçi, astronom, fizikçi ve coğrafyacıdır. Genellikle Matematik Prensi olarak anılan Carl Gauss, günümüz Matematiğini şekillendirmede çok önemli bir rol oynamıştır. Popüler eserleri arasında muhtemelen saf matematik üzerine en büyük kitap olan Disquisitiones Arithmeticae yer almaktadır. Ayrıca sayı teorisi alanlarında, kuyruklu yıldızların ve yıldızların yörüngesini tahmin etmede önemli katkılarda bulunmuştur. En fazla teoremleri kanıtlamış ve bunlarda büyük ölçüde iyileşme sağlayan matematikçilerden biridir. Carl Friedrich Gauss 23 Şubat 1855 yılında Göttingen Almanya’da hayatını kaybetmiştir.

5.David Hilbert

David Hilbert, 23 Ocak 1862 yılında Königsberg doğmuştur ve 19. yüzyılın en etkili matematikçilerinden biri olarak kabul edilmektedir. İspat teorisini ve matematiksel mantığı kurmada çok önemli bir rol oynamıştır. Ayrıca, değişmez teori ve geometrinin aksiyomileştirilmesi alanlarına büyük katkıda bulunmuştur. 14 Şubat 1943 yılında Göttingen Almanya’da hayatını kaybetmiştir.

6.Öklid

Yunan matematikçi Öklid’e genellikle Geometrinin Babası denmektedir. MÖ 330-275 yılları arasında yaşamış ve İskenderiye, Mısır’da doğmuştur. Elements isimli eseri 13 kitaptan oluşmaktadır matematik ile ilgili en büyük eserlerden biridir. Şimdi Öklid geometrisi olarak adlandırılan ilkeleri bulmuştur. Çalışmaları aynı zamanda sayı teorisi, küresel geometri, konik kesitler ve perspektifi içermektedir. Bununla birlikte İskenderiye, Mısır’da hayatını kaybetmiştir.

7.Thales

Mısır matematik okulunun ilk öğrencisi ve İsa’dan önce yaşayan yedi büyük bilginden biri olan Thales matematik ve geometri alanında çığırlar açmış bir isim. Mısırlılar’dan geometriyi öğrenip Yunanlılara tanıtan Thales’in bulduğu geometri teoremlerini şu şekilde sıralayabiliriz:

• Çap çemberi iki eşit parçaya böler.
  • Bir ikizkenar üçgenin taban açıları birbirine eşittir.
  • Birbirini kesen iki doğrunun oluşturduğu ters açılar birbirine eşittir.
  • Köşesi çember üzerinde olan ve çapı gören açı, dik açıdır.
  • Tabanı ve buna komşu iki açısı verilen üçgen çizilebilir.

8.Isaac Newton

Newton daha 27 yaşındayken (1669) Cambridge Üniversitesi’nin matematik profesörü oldu. Özellikle analitik geometride eğrilerin teğetleri (diferansiyel) ve eğrilerin oluşturduğu alanları (integral) hesaplamak için yöntemler geliştirdi. Bu iki işlemin birbirlerine ters olduğunu bulan Newton, eğimler ile ilgili çözümler geliştirdi ve bunlara akış (fluxion) metotları ismini verdi. Eserlerinin yayınlanmasından sonra ise yaşanan bir olay Newton’un mesleğinden uzaklaşmasına neden oldu. Robert Hooke, Newton’un yazılarındaki bazı sonuçların kendi buluşu olduğunu onun bunları sahiplendiğini iddia etti. Bu olaylar üzerine ruhsal çöküntüye giren Newton, bilim dünyası ile olan ilişkisini kesti. Daha sonra yakın arkadaşı Edmond Halley’in (matematikçi, astronom) gayretleriyle yaklaşık 6 yıl sonra tekrar çalışmalarına döndü.

10.Hypatia

İlk kadın matematikçi olan Hypatia hayatı boyunca doğayı; mantık, matematik ve deney ile açıklamaya çalıştı. Hypatia’nın buluşları gök cisimlerinin sınıflandırılmasında, hidrometre’nin bulunmasında, sıvıların yoğunluk derecesinin belirlenmesinde etkili oldu. Devrin en güzel kadınlarından biri olan Hypatia’nın Öklid ve Apollonius’un Konikleri üzerine de kitaplar yazdığı bilinmekte. Hypatia dönemin önemli Yahudi şehirlerinden biri olan İskenderiye’de İskenderiye Kütüphanesi’ndeki Platon Okulu’nda dersler veriyordu. Bu sırada Hypatia öğrencilerine sürekli inanmadan önce sorgulamaları gerektiğini anlatıyordu. Bu durum karşısında dönemin gerici zihniyetteki Piskoposı Cyril halka “Kadının ne ders vermesine ne de erkeğin üzerinde yetki sahibi olmasına izin vermeyeceğim.” açıklamasında bulundu ve Hypatia’yı “dinsiz bir şeytan” olarak nitelendirdi. Cyril’in halkı bu şekilde kışkırtması sonucu 500 kişilik fanatik bir Yahudi grubu Hypatia’yı taşlayarak vahşice öldürdü. Hypatia’ya karşı yapılan bu zorbalık feminist sanata da konu oldu.

10.Hieronimo Cardano

Yeminine rağmen, Tartaglia yöntemini, yazdığı Ars magna adlı cebir kitabında açıkladı. Bunun üzerine Tartaglia ile arasında hakaretlere varan tartışmalar çıkmıştır. Cardano, “hayali” dediği negatif sayıları da ele almış, ama günümüzde karmaşık sayıların toplamı ya da farkı biçiminde yazılan ve üç gerçek çözümü bulunan kübik denklemin “indirgenemezliği” karşısında bir şey yapamamıştır.

Bu Video
İlgini
Çekebilir
Sıradaki haber yükleniyor...
holder
SIRADAKİ HABER ‘İnsanın Fabrika Ayarları’ serisinin son kitabı Sınırları Aşmak: Sinan Canan yeniden okuyucusuyla buluşuyor.