'Ezber bozan' sorular

Sekizinci sınıfta eğitim hayatına devam eden yüz binlerce öğrenci, 1 Haziran’da yapılacak LGS sınavına hazırlanıyor. Uzmanlar, LGS soru tipine alışık olmayan öğrencilerin çok kitap okumasını, eski ve yeni nesil soruları çözmelerini önerdi

30 Ocak 2019, Çarşamba 08:30
A A
'Ezber bozan' sorular

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Liselere Geçiş Sistemi (LGS) kapsamındaki merkezi sınavda öğrencilerin karşılaşacağı soru tipini görmeleri için her ay soru yayınlıyor. Dördüncü soru kitapçığı da geçen hafta yayınlandı. LGS sorularının şimdiye kadar alışık olmadığımız tarzda sorular olduğunu belirten Kültür Eğitim Kurumları Eğitim ve Rehberlik Direktörü Salim Ünsal, “Yayınlanan sorulara bakıldığında ezber bilgisinin sorgulanmadığı soru tipini görüyoruz. Sorular; analitik yetenekleri geliştirme, mantık ve muhakeme gücünü kullanma, zihinsel işlem yapma becerilerini geliştirme ve kurgulamaya yönelik. Bu tip sorular, doğru öğrencileri seçebileceği gibi sıralama sistemi içerisinde de doğru yere koyabilir” dedi. ‘

Okullar öğrencileri sınava hazırlayamıyor’

Okullarda, çocukları bu tip sorulara hazırlama konusunda sıkıntılar olduğuna değinen Ünsal, hâlâ klasik usulde yapılan yazılılar ve test çalışmaları olduğunu kaydetti. Çocukların kapsamlı, üç boyutlu düşünebilmeleri ve görebilmelerini sağlayacak nitelikte bir eğitim öğretim anlayışı içerisinde sınanmadığına dikkat çeken Ünsal, öğrencilerin bu tip sınav ve sorulara hazırlanamadığını söyledi.

UZMANINDAN İPUÇLARI

Tonguç Akademi kurucularından Talha Doğan, MEB’in 7 ve 8’inci sınıf matematik, Türkçe, fen, İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders kitaplarının arkasına her konudan 10’ar soru eklediğini söyledi. Bu soruların öğrencilerin yeni sınav sistemine daha iyi adapte olmalarını sağlayacağını belirten Talha Doğan, öğrencilere yeni nesil soruları çözme konusunda önemli bilgiler verdi:

● Matematikte yeni nesil sorular hem birden çok kazanım barındırıyor hem de biraz daha analitik düşünce istiyor. Öğrenciler örnek soruları çözemediklerinde asla morallerini bozmasınlar. Çünkü bu bir sıralama sınavı. Herkes kendi arasında sıralanacak. Öğrencilerin bu tarz soruları çözebilmeleri için eski tarz soruları da çözebiliyor olmaları lazım.

● Türkçe’de fazla süre isteyen ve dikkat gerektiren sözel mantık ve görsel yorumlama soruları var. MEB’in yayınladığı örnek sorular, MEB kitaplarına eklenecek olan sorular ve piyasada bununla ilgili yayımlanan soruları çözebilirler.

● Fen bilgisi soruları güncel yaşama ve deney yorumlamaya dayalı. Eski ya da yeni nesil kaynaklardan faydalanılabilir.

● İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ile ilgili sorularda birkaç tane harita üzerinden görselli soru geldi. Dolayısıyla öğrenciler haritaları mutlaka incelesin.

● İngilizce’de soru kökleri İngilizce oldu. Boşluk doldurmalı değil de İngilizce ifadeler var. Bunları bilmeleri gerekiyor. Resimli sorular arttığı için bir kelimeyi resimle ile karşılaştırmayı bilmeleri gerekiyor.

"YETERLİ KAYNAK YOK"

Çocukların bu tip sorulara tam olarak hazır olmadığını kaydeden Salim Ünsal, “Öğrencilerin kendini geliştirecekleri ne bir okul düzeneği ne de bu tip sorularla kendini besleyecek kaynak zenginliği var. Yayıncılar, bu tip sorular ilgili çok doküman hazırlamıyor” dedi. Soruların çok uzun olduğuna da değinen Ünsal, çocukların çok uzun metinleri okuma ve yazmada zorluk çektiğini söyledi.

"SORULAR ZOR DEĞİL"

LGS’ye çok hızlı geçiş yapıldığını vurgulayan Ünsal, bu sistemin pedagojik ve ölçme değerlendirme açısından yeniden ele alınması gerektiğini belirtti. Soruların zor olmadığını fakat birkaç ayrı parametrenin birlikte kullanılmasını gerektiren sorular olduğu için öğrencilerin zorlandığını kaydeden Ünsal, “Çocuklar ilkokuldan itibaren bu sistemle eğitim ve öğretim almaya devam ediyor olsalardı hiçbir sıkıntı olmazdı” dedi.

"ÇOK KİTAP OKUYUN"

LGS’de çıkan soru formunun, tek başına konu anlatımlı kitaplara ve soru bankalarına çalışarak cevaplandırabilecek sorular olmadığına dikkat çeken Ünsal, bu tip soruları cevaplandırmanın en iyi yolunu şöyle açıkladı: “Öncelikle okuduğunu anlamak gerekiyor. Bunun için roman, hikaye, deneme, ilgilerini çekebilecek çok farklı kitaplar okumalılar. Sorularla çocukların yorum ve analiz yeteneği sorgulanıyor. Mutlaka bir bilgi altyapısına ihtiyaç var; ama problem çözme ve analitik yeteneklerini geliştirecek çalışmalar da gerekiyor” dedi.

SON 24 SAATTE YAŞANANLAR

;
Sıradaki haber yükleniyor...

Kişisel verilere ilişkin aydınlatma politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için Kişisel verilere ilişkin aydınlatma metnimizi inceleyebilirsiniz.