Gündem Skuterla ilgili öneriye uzman isimden yanıt: Hayatın akışına ters!

Skuterla ilgili öneriye uzman isimden yanıt: Hayatın akışına ters!

Paylaş
Skuterla ilgili öneriye uzman isimden yanıt: Hayatın akışına ters!

Skuterlar nedeniyle can kayıpları yaşanmasının ardından uzman isimler kazalara karşı gerekli tedbirleri sıraladı. Ters çizgi önerisinin uygulanamayacağını söyleyen İleri Sürüş Teknikleri Uzmanı Çetin Büyükçınar, "Trafik mevzuatı için kabul görülebilir bir şey değil. Hiçbir yerde böyle bir örnek yok." dedi. İSKEF Başkanı Murat Tekin ise dikkat çeken önerilerde bulundu.

Büşra Özbelli/ Posta.com.tr Antalya'da skuter kullanan iki lise öğrencisinin hayatını kaybettiği kazanın ardından skuter düzenlemesi yeniden gündeme geldi. Posta.com.tr'ye konuşan İleri Sürüş Teknikleri Uzmanı Çetin Büyükçınar ters çizgi uygulaması önerisi ile ilgili olarak, "Ters çizgi, trafik mevzuatı için de kabul görülebilir bir şey değil. Taşıt kabul ettiğiniz bir aracı trafik akışının tersinden yürütemezsiniz." ifadelerini kullandı. İSKEF Başkanı Murat Tekin ise, scooter kazalarına karşı dikkat çeken önerilerde bulundu.

Haberin Devamı

"Scooter hayatımızda sıkça görebileceğimiz bir taşıt grubuna girdi. Bu realiteyi kabul etmek zorundayız." diyen Çetin Büyükçınar düzenlemenin doğru bir karar olduğunu belirtti.

"Düzenleme yapılması bizi sevindirdi. Skuterlar için 16 yaş sınırı getirildi. Reflektörlü yelekle kullanılmasyla ilgili düzenleme yapıldı, yük ve yolcu taşınmaması kuralı geldi."

"A1 EHLİYETİNE DAHİL EDİLEBİLİR"

"Skuter kullanan kişilerin mutlaka ehliyetinin olması lazım." diyen Çetin Büyükçınar, "Elektrikli mopedler gibi, belirli silindir hacimlerine sahip fazla hız yapamayan iki tekerlekli araçlar için A1 grubu ehliyet var. Skuterlar A1'e dahil edilebilir." dedi.

"A1 ehliyeti almak için 16 yaşını bitirip 17 yaşından gün almak gerekiyor. Bu araçları kullanmak için yeterli bir ehliyet alınması şartı çok hızlı şekilde getirilmeli."

Haberin Devamı

 "BUNU KULLANMAYIN DEMEK DEMOKRATİK DEĞİL"

"Kazalar kullanılan araçtan çok bu aracı kullanan insanların trafik bilinci ve deneyiminin olmamasından kaynaklanıyor." diyen Büyükçınar, "Skuter kullanımı kiralama sistemiyle yürüyor. Hiçbir iki tekerlekli sürme deneyiminiz olmamasına rağmen sizi engelleyecek hiçbir yasa yoksa bunu denersiniz, denediğiniz zaman da kaza olma olasılığı artar." ifadelerini kullandı.

Büyükçınar, "Skuter madem hayatımıza dahil edildi, artık trafik içinde kabul görüp görmemesiyle alakalı bir tescil yapılması lazım. Bu skuterların kanunen özellikleri belirlenmeli. Şu an hiçbir plakası yok, cezai müeyyidenin uygulanmasıyla ilgili kopukluk var. Ancak bunu kullanmayın demek demokratik değil." diye konuştu.

KAZAYI MEYDANA GETİREN HATALAR ZİNCİRİ

Antalya'da 2 lise öğrencisinin hayatını kaybettiği kazayı takip ettiğini belirten Büyükçınar, "Bizler genelde yayalar ya da bisiklet kullanan kişilerle ilgili kaza oluştuysa vicdan olarak onlara eğilim gösteriyoruz" diyerek kazayı meydana getiren hatalar zincirini sıraladı.

"Antalya'daki kahreden kazada yasak olmasına rağmen skuter üzerinde 2 kişi vardı." diyen Büyükçınar, "Scooter kullanan kişi reflektörlü yelek giyme sorumluluğunu yerine getirmemişti. Burada araba çarpan kişiyi aklamıyorum. Sürücünün en büyük hatası yaya geçidine yaklaşırken hızını azaltmaması. Asli kusurdan dolayı ölüme sebep olduğu için de taksirli ölüme neden olmak suçundan yargılandı. Adalet yerini o konuda buldu. Yaya geçidinden skuterla geçmek serbest mi? Bunlar hep soru işareti." ifadelerini kullandı.

Haberin Devamı

Büyükçınar, "Peki bu kazanın yaşanmaması için zamanı geriye alsak neler yapılabilirdi?" diyerek skuter kullanımındaki hatalara değindi.

Birincisi iki kişinin skuter kullanmaması gerekiyordu. İkincisi, skuter bir taşıtsa, yaya geçidinden skuterla geçmek ne kadar doğru? Skuter eğer taşıt değilse taşıt yolunda işi ne? Bunlar değerlendirilmeli. Skuterları bisiklet yolunda kullandırmaya çalışsanız bu sefer de ikisi birbirinden çok zıt araçlar. Çünkü bisiklet 15 kilometreden fazla hız yapamıyor. Skuter ise 30/50 km arasında hız yapma kabiliyetine sahip. 

"AYNA KOYULMALI"

"Diğer taşıtları görebilecek seviyede aksesuarlar konulabilir. " diyen Büyükçınar, "Bisikletlerde olduğu gibi arkadaki trafiğin durumunu anlamanız için küçük bir dış bükey ayna koyulabilir. Çünkü kafanızı çevirmediğiniz sürece arkadan gelen aracı fark edemezsiniz.  "Buradan skuter çıkabilir!" şeklinde uyarıları levhaları yapılabilir." tavsiyelerinde bulundu.

Haberin Devamı

"HİÇBİR YERDE BÖYLE BİR ÖRNEK YOK"

Büyükçınar ters çizgi uygulaması önerisi ile ilgili açıklamasında böyle bir önerinin uygulamayacağını vurguladı.

Biz Avrupa'da da bu işlerin nasıl uygulandığını takip ediyoruz. Ters çizgi uygulaması gibi bir şey söylenemez. Hayatın akışına ters bir öneri. Ben aynı zamanda mevzuatçı olarak ters yol diye bir uygulamanın hiçbir zaman yapılmadığını söylemek istiyorum. Sadece yayalarla ilgili, kaldırım olmayan, yaya yolu olmayan yol kesimlerinde, diğer araçları görebilmek için banketin sol tarafından yürüyün gibi bir tavsiye var. Ters çizgi, trafik mevzuatı için de kabul görülebilir bir şey değil. Hiçbir yerde böyle bir örnek yok. Siz taşıt kabul ettiğiniz bir aracı trafik akışının tersinden yürütemezsiniz. 

Haberin Devamı

"Skuter lastikleri kış mevsiminde kullanılmaya uygun mu?" sorusuna yanıt veren Büyükçınar, "Kışın bütün araçların kullanım riski var. İki tekerlekli araçlar için 'Meteorolojik şartların uygunsuz olduğu zamanlarda trafiğe çıkması yasaktır' gibi bir düzenleme olabilir. Yol tedbiri alınmış yollarda yazın ne kadar risk varsa kışın da aynı risk var " ifadelerini kullandı.

"SÜRÜCÜLER KONTROL EDİLEMİYOR"

İSKEF Başkanı Murat Tekin de skuterlar için yaş şartı getirilmesi, güvenlik için gerekli ekipmanların muhakkak oluşturulması ve eğitiminin verilmesi gerektiğini belirtti.

Murat Tekin "Örneğin 16 yaşındaki birinin motosiklet kullanabilmek için ailesinden bir vekalet getirmesi gerekiyor. Bu kişi bir sürücülük eğitimi alıyor, yazılı sınava giriyor. Testi geçerse kullanacağı bu araçla ilgili uygulama sınavına giriyor. Mezun olup sertifikasını ehliyete dönüştürüyor. Skuterda ise şu anda yaş sınırı olmadan herkes uygulama üzerinden bir kredi kartı tanımlamasıyla kimsenin kontrol edemeyeceği şekilde bu araçları kullanabiliyor. Kontrol edecek merkezi mekanizma olmadığı sürece kazaların önüne geçmek maalesef imkansız. " dedi.

Skuter için "Doğaya katkı sağlıyor, ulaşımı hafifletici etkenler getiriyor. Ama bir insanı öldürecekse bunlar önem arz etmez." diyen Tekin,  "Elbette bisiklet yollarının yaygınlaştırılması önemlidir. Ancak buna rağmen skuter kullanan kişi başka yollara sapabilir. Bunun için eğitim çok önemlidir. Ehliyeti olanlar trafik kurallarını biliyordur. Dolayısıyla onlar için ayna, kask, yelek gibi koruyucu ekipmanların sağlanması yeterli diyebiliriz. Ama yaş sınırının altında ya da üstünde olmasına rağmen ehliyeti olmayanlar için eğitim şartının aranması gerekir." ifadelerini kullandı.

"ÖNCE BİSİKLET YOLU SORUNU ÇÖZÜLMELİ"

İleri Sürüş Teknikleri Uzmanı Yiğit Dedeoğlu, öncelikli olarak bisiklet yolu sorununun ortadan kaldırılması gerektiğini ifade etti. 

"Geçtiğimiz yıllarda bisiklet sürücüleriyle ilgili sorunlar yaşıyorduk. Bunu çözemeden hayatımıza skuterlar girdi." diyen Yiğit Dedeoğlu, "Kentler ve yerel yönetimlerde bisikletler için yeterli altyapı olmaması skuterler konusunda soruna yol açtı. Şu an bir elektrikli skuterı kullanmak için en güvenli yol bisiklet yolları ve şeritleri. Bisiklet yollarıyla ilgili düşük bir puanımız var diyebilirim. Biz henüz bisiklet yollarıyla ilgili sorunu çözemeden elektrikli skuter sorununa atlıyoruz. Bizim öncelikle bisikleti bir ulaşım aracı olarak görüp altyapı sağlayıp öyle skuter meselesine geçmemiz lazım." diye konuştu.

"Kendini güvende hissetmeyen skuter sürücüleri kaldırımları kullanmaya başlıyor. " diyen Dedeoğlu, "Bu da skuter yönetmeliğine aykırı bir durum oluşturuyor ve yaya güvenliğini de tehlikeye düşürüyor. Bugün biz sadece yaralanmalı ve ölümlü kazaları yani büyük araçlarla skuterların yaptığı kazaları gündeme getiriyoruz. Fakat her gün yaya ve skuterların yüzlerce kazası meydana geliyor. Genelde ölüm olmuyor ama ölüm riski de fazla." ifadelerini kullandı.

"BİSİKLET YOLU YOKSA BİLE TAŞIT YOLUNDAN GİDEMEZ"

Dedeoğlu, "Hız limitin 50 üzeri olduğu yollarda bisiklet yolları olmasa bile skuterların taşıt yolundan gitmesi yasak. Çünkü skuterların hızı 25 km ile sınırlandırılmış durumda. Yani 25 km hızla giden skuter trafikte ciddi sıkıntı oluşturuyor. Elektrikli skuter yönetmeliğine göre bu araçlar bisiklet yolları ve bisiklet şeritlerinde kullanılabilir. Eğer bisiklet yolu yoksa skuterlar taşıt trafiğinde en sağda olmak şartıyla kullanılabilir. Bugün TEM otoyolu girişinde bile bir elektrikli skuter görebiliyoruz maalesef. " diye konuştu. 

Dedeoğlu, büyük araç sürücülerinin de skuter kullanıcılarına karşı tahammülsüz olduğunu dile getirdi.

"Araç sürücülerinin skuter ve benzeri araçlara tahammülsüz oluşu, onlarla aynı şeritte gitmek istememesi de bu kazaları tetikliyor. Şehir içinde hız limitinin 30 km olduğu yerlerde 70-80 km yapan sürücüler var. Bir kaza olduğunda ilk suçladıkları taraf da skuter sürücüleri oluyor. Çünkü alışılmış bir sistem değil ve ehliyetleri yok. Ama asıl mesele skuter sürücülerini otomobillere karşı korumak. Yani önceliğimiz bisiklet yolları ve bisiklet şeritlerinin sağlanması olmalı. Daha sonra ters çizgi mi yapılsın, skuter kullanıcıları dizlik mi kullansın kısmına geçebiliriz." İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR Motosiklet, bisiklet ve skuter sürücüleri dikkat! Zorunlu hale getirildi Habere Git