Gündem Ünlü oyuncuların kazasıyla tekrar gündeme geldi! Ölümleri önleyecek sistem

Ünlü oyuncuların kazasıyla tekrar gündeme geldi! Ölümleri önleyecek sistem

Paylaş
Ünlü oyuncuların kazasıyla tekrar gündeme geldi! Ölümleri önleyecek sistem

Amasya'da oyuncuları taşıyan minibüsün TIR'a arkadan çarpması sonucu 3 tiyatro oyuncusu hayatını kaybetti. Türkiye bu genç ölümlere üzülürken hayat kurtaracak bir öneri sosyal medyada yeniden gündeme geldi. Yol ve Sürüş Güvenliği Uzmanı Mert İntepe, kazalardaki ölümleri engelleyebilecek sistemi Posta.com.tr'ye anlattı.

Büşra Özbelli/Posta.com.tr Amasya'nın Merzifon ilçesinde tiyatro oyuncularını taşıyan minibüs TIR'a arkadan çarptı. Tiyatro oyuncuları Tolga Güleryüz, Burak Topçu ve Özgür Karataş hayatını kaybetti. Minibüsteki Özgür Ayaz, Burak Gülçebi, Melis İşiten, Sergen Deveci, Uğur Şalvarcıoğlu, Ceyhun Fersoy ve Filiz Özbek ambulansla hastaneye kaldırıldı. Ağır yaralanan oyuncu Sergen Deveci ise ambulans uçakla İstanbul'a getirildi. Sürücü Aykut Bektaş, tam kusurlu bulundu.

Haberin Devamı

3 gencin hayatını kaybetmesi bir tartışmayı yeniden gündeme getirdi. TIR'lar için 'tampon' ya da 'şok emici aparat' uygulaması zorunlu hale getirilmeli mi? Bu tamponlar çarpma durumunda araç hızını azaltıyor ve aracın alta girmesini önlüyor. Kazayla ilgili ihmallere dikkat çeken Yol ve Sürüş Güvenliği Uzmanı Mert İntepe, ölüm riskini azaltacak sistemi anlattı.

Yol ve Sürüş Güvenliği Uzmanı Mert İntepe, 'Bu kazanın oluş sebebiyle alakalı en az 4-5 konuyu aynı anda incelemek gerekir.' dedi ve sıraladı.

"Şimdi diyelim ki biz bir TIR'a kazayla arkadan çarpıyoruz. Bunun nedeni yorgunluk mu, uykusuzluk mu, hız mı, yakın takip mi? Herkesin emniyet kemeri takılı mıydı bu araçta? Bu sürücü yorgun muydu? Kaç saattir yoldaydı? Hızlı kaçtı? Arabanın fren sistemi, genel bakımları, lastikleri uygun muydu? Sürücülerin 24 saatte 9 saat araba kullanabilme izni var. Bazen sürücü mola ile beraber 9 saatin sonuna kadar gidiyor ve ancak o zaman dinlenmek için yolun kenarına çekip bekliyor. Acaba böyle bir durum muydu? Bu kadar genç yaşta insanlarımızı böyle kaybetmek trafiğin maalesef kanıksanmış hali."

Haberin Devamı


"VAR OLANLARI DA ÇIKARIYORLAR"

"Üzülerek söylüyorum, ülkemizde 40 yıldır 400 binden fazla kişi hayatının en önemli döneminde trafikte hayatını kaybetti." diyen Mert İntepe,  "Yani kazalar en büyük hastalıklardan daha tehlikeli bir halde. Avrupa Birliği standartlarını getirebilmek ve yasal düzenleme yapmak, buradaki kazaları bir nebze azaltmaz ama kazanın sonuçlarını bir nebze azaltır. Çünkü kamyonların arkasında tampon ya da çarpışmadaki enerjiyi absorbe edecek şok emici ekipmanlar bizim yolda gezen araçlarımızda pek yok. Var olanları da çalışma şartları gereği bazen çıkarıyorlar. O yüzden muayeneye giderken takılan bir arka kamp tampon muayeneden sonra çıkartılabiliyor. Yani hafriyat arabalarında böyle oluyor genelde. O yüzden muayene standardını değiştirmediğiniz sürece, araçları ve ağır vasıtaların sürücülerini denetlemediğiniz sürece bu kazalar kaçınılmaz. " dedi.

"ÜRETİCİ BAZEN YAPIYOR AMA KULLANICI İSTEMİYOR"

Haberin Devamı

"Bu uygulama İstanbul'da var mı?" sorusuna yanıt veren İntepe, "Maalesef hayır. Bu uygulamanın yaygınlaşabilmesi için araçlarımızın muayene standardını değiştirmemiz lazım. Araçların arkadan çarpma anında kasanın altına, damperin altına ya da kupanın altına giremeyecek bir ekipman yaratabilmek aslında üreticinin yapması gereken bir durum. Üretici bazen yapıyor ama kullanıcı bazen arabasına takmak istemiyor. Ama siz bunu muayenede zorunlu hale getirirseniz, buna bir yasal düzenleme getirirseniz kimse bundan kaçamaz." ifadelerini kullandı.

ÖLÜM İHTİMALİNİN ARTMA SEBEBİ

Tamponun olması kazayı nasıl etkileyeceğinden bahseden İntepe, "Siz frensiz olarak gidip uyku haliyle, yorgunluk haliyle, ya da kendinizden geçme haliyle hiç fren yapmadan bir kamyona çarptığınız zaman tabii ki arabanızda hasar korkunç olur. O arabanın 50 kilometre üzerinde bir hızla çarptığını görüyoruz. 100 kilometrenin üzerindeyken bile çarpmış olabilir. Yani tamponun olmaması bu kazanın meydana gelme sebebi değil. Fakat kaza olduktan sonraki ölüm ihtimalinin artma sebebi evet bu." dedi.

Haberin Devamı

"BUNA FİL AĞIRLIĞI DİYORUZ"

"Yetişkin bir insan yaklaşık 3 buçuk tonluk bir güç ile koltuktan ön cama doğru savruluyor. Tabi ki ölüm ve yaralanma böyle başlıyor." diyen İntepe, "Buna yavru fil ağırlığı diyoruz. Bu kadar marka ve lüks bir arabada insanlar nasıl öldü diye şaşırıyoruz. Bunun sebebi şu; yetişkin bir insan koltuğundan öne doğru fırlarken 3 buçuk tonluk ağırlıkla savruluyor. O zaman hiçbir koltuk insanı tutamıyor. Emniyet kemeri standardı ülkemizde yeteri kadar algılanmıyor, önemsenmiyor, ciddiye alınmıyor. Genel kültürü geliştirmezseniz trafik kazalarını önleyemezsiniz diyerek bitireyim." ifadelerini kullandı.