İllere 'Eğitim Direktörü' okullara 'Eğitim Lideri'

Türk Eğitim Derneği (TED), 2015- 2022 yıllarını kapsayan Ulusal Eğitim Programı'yla eğitimde köklü dönüşüm önerdi. Eğitimde 8 dönüşüm alanı belirlenen programda, yönetimin merkezi yapıdan çıkarılıp okul düzeyinde yetki ve sorumlulukların artırılması istendi

21 Nisan 2015, Salı 05:00
A A

Türk Eğitim Derneği’nin 2015-2022 yıllarını kapsayan Ulusal Eğitim Programı (UEP) okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lisede gerçekleştirilecek bir dönüşüm programı öngörüyor. Türk Eğitim Derneği Genel Başkanı Selçuk Pehlivanoğlu’nun bugün açıkladığı Ulusal Eğitim Programı’nda eğitim sisteminin 6 yıl içinde kademeli olarak dönüştürülmesi öneriliyor. TED’in Ulusal Eğitim Programı’nın Türk eğitim sisteminde içerdiği 8 dönüşüm alanı şöyle:

Direktör geliyor

Milli eğitim müdürlükleri kaldırılıyor, yerine bürokrasi yapısı olmayan, eğitim amaçlı, EEBD (Etkileşimli Eğitim Bölgesi Direktörlükleri) kuruluyor. Eğitimle ilgili kararların okul düzeyinde alınması amaçlanıyor. Bazı harcamaların EEBD’ler tarafından yapılması öngörülüyor.

Bazı bölge ve okullara pozitif ayrımcılık yapılarak eğitimde adalet ilkesinin hayata geçirilmesi amaçlanıyor. “Okul Müdürü” yerine “Eğitim Lideri” geliyor. Eğitim Lideri’nin, yüksek lisans yapmış olması gerekiyor. Plana göre Öğrenci Gelişim ve Kariyer Merkezleri kurulacak. Bu merkez her öğrenci için, veriye dayalı kararlarla seçmeli ders listesi oluşturacak.

Daha az tatil

Okullar yıl boyunca açık olacak. Sadece ağustos ayının son 2 haftası ve eylül ayının ilk haftası ortak tatil. Liseler, Anadolu Liseleri ve üstün yetenekli ve başarılı öğrenciler için Bilim Liseleri olmak üzere ikiye düşürülüyor. Öğretmen Akademileri kuruluyor. Akademi mezunu “Adanmış Öğretmen”ler eğitimde önemli hale geliyor. 1 yıl okul öncesi, 5 yıl ilkokul, 1 yıl ortaokula bağlı İngilizce hazırlık, 3 yıl ortaokul ve 3+1 yıl lise olarak düzenleniyor olmak üzere 13 yıl zorunlu eğitim öngörülüyor.

Üniversite için ileri lise diploması

Lise diploması 2’ye ayrılıyor. Bunlar, Standart ve İleri Lise Diploması. 4 yıllık üniversiteye, 4 yıllık meslek yüksekokullarına ve açıköğretim fakültesine devam etme hakkına sadece İleri Lise Diploması alarak mezun olan öğrenciler sahip oluyor. Bağımsız bir Ulusal İçerik Geliştirme ve Ölçme Merkezi kurulacak. Öğrencilerin yetenekleri, bireysel özellikleri bu merkez tarafından 5 yaşından itibaren izlenecek, Dijital Öğrenci Portfolyosu’nda toplanacak.

TED Genel Başkanı Selçuk Pehlivanoğlu: ‘Kaç nesil daha feda edeceğiz’

“Bu eğitim sistemine kaç nesil daha feda edeceğiz? Programın, bu milletin bütün evlatları için iyi niyetle hazırlanmış bir yol haritası olarak değerlendirilmesini istiyoruz. Türkiye’de derslik yapımı, öğretmen istihdamı, okullaşma oranı gibi nicel konularda ciddi ilerlemeler sağlandı, ancak eğitim sisteminin çok ciddi ve kronik sorunları var.

Eğitimin, bir parti ödevi değil, bir ülke ödevi olduğuna, mutlaka toplumsal mutabakata dayalı, ortak değerler üzerine inşa edilmiş bir sistemle yürütülmesi gerektiğine inanıyoruz.”

Raporu hazırlayan Prof. Dr. Ziya Selçuk: ‘Öğrencileri otobüse değil, bisiklete bindirmeliyiz’

“Türkiye’de eğitimde birkaç ayda reform bekliyoruz. Hiçbir bakan kendi döneminde reform yaparım, diyemez. Çünkü reform için uzun yıllar gerekiyor. Biz Türkiye’nin gideceği yeri, dünyanın gideceği yere ulaştırmaya çalışıyoruz. İnsana yönelik uygulamalar var. Her öğrenciye aynı sınavı, aynı ödevi veriyoruz, sonra bireysel eğitim verdiğimizi söylüyoruz. Herkesi bir otobüse bindiriyoruz, ama burada her öğrenciyi bisiklete bindirmemiz gerekiyor."

SON 24 SAATTE YAŞANANLAR

;

Kişisel verilere ilişkin aydınlatma politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için Kişisel verilere ilişkin aydınlatma metnimizi inceleyebilirsiniz.