İstenmeyen mesaj derdi bitiyor

Tüketiciyi isyan ettiren SMS, telefon ve e-posta’larla ilgili 1 Aralık itibarıyla yeni bir dönem başlıyor. Tüm önlemlere rağmen engellenemeyen mesajlar artık tek bir noktadan kontrol edilecek. İsteyen istediği firmanın mesajını ve aramasını bu noktadan iptal edip onaylayabilecek.

19 Eylül 2020, Cumartesi 15:24 Son Güncelleme:
YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News
Cezalar caydırmıyor

Cezalar caydırmıyor

İstenmeyen SMS (kısa mesaj), telefon ve e-postalar, son yıllarda tüketicilerin en çok şikayet ettiği konuların başında yer alıyor. 2015’te yürürlüğe giren düzenlemeyle, yaşanan sıkıntılar azalsa da pazarlama ve tanıtım amaçlı gönderilen SMS’ler ve aramalar halen ciddi bir sorun. Konuyla ilgili Ticaret Bakanlığı’na şikayet yağıyor. Bakanlık da gerekli cezai işlemleri uyguluyor ancak yine de önüne geçilemiyor.

Uygulama çok farklı

Uygulama çok farklı

6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun, Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik’e göre, şirketlerin vatandaşlara göndereceği ticari iletiler için vatandaşın onayının alınması gerekiyor. Yönetmelikte vatandaşın onayı olmadan mesaj gönderilemeyeceği, izin dâhilinde gönderilen iletilerde ise alıcılara ret imkânı sağlanması gerektiği açıkça belirtiliyor. Ancak uygulamada pek de böyle olmuyor.

Bilgiler paylaşılıyor

Bilgiler paylaşılıyor

Şirketler vatandaşların numaralarına ya da mail adreslerine alışveriş esnasında ulaşabiliyor. Hatta firmalar alışverişte gerek olmadığı halde telefon numaranızı dahi isteyebiliyor. Bu bilgilerin kendilerinde saklı kalınacağı söyleniyor. Ancak bazen bazı şirketler başka kurumlarla da bu bilgileri paylaşıyor. Tam da bu nedenle sizin daha önce hiç iletişimde olmadığınız bir kurumdan birgün bir telefon ya da SMS almanız mümkün hale geliyor.

Tek tek cevap yazılmalı

Tek tek cevap yazılmalı

Reklam ya da promosyon amaçlı bu aramalardan ya da mesajlardan kurtulmak ise hiç de kolay değil. Çünkü ‘beni bir daha aramayın’ demek yeterli olmuyor. Bilgileri alınan kişiler bir süre sonra hangi firmalara izin verdiklerini takip edemiyor. Bu izinleri kaldırmak da ayrı bir uğraş. Her firma için size gönderilen iletiye tek tek girip mesajla ‘ret’ hakkınızı kullanmanız gerekiyor. İşte tüm bu sorunları gidermek amacıyla Ticaret Bakanlığı yeni bir çalışma başlattı.

ileti yönetim sistemi

ileti yönetim sistemi

Vatandaşın onayı olmadan gönderilen ticari mesajlarda şikayetlerin 500 bini aşması üzerine Ticaret Bakanlığı tarafından çalışmalarına başlanan ve 4 Ocak tarihinde yayımlanan Yönetmelik’le birlikte hayatımıza giren ‘İleti Yönetim Sistemi (İYS)’ 1 Aralık itibarıyla uygulamaya girecek ve istenmeyen mesajlar son bulacak. İleti Yönetim Sistemi A.Ş Genel Müdürü Dr. Tolga Tüfekçi, yeni dönemle birlikte sistem üzerinde onayı bulunmayan vatandaşlara ticari elektronik iletinin gönderilemeyeceğini söyledi.

Tek noktada çözüm

Tek noktada çözüm

Vatandaşların, onaylarını İleti Yönetim Sistemi üzerinden iptal edebileceği gibi firmaların gönderim yaptığı iletişim kanalı bazında (mesaj, arama, e-posta) tercihlerini belirleyebileceğini belirten Tolga Tüfekçi, vatandaşın markadan e-posta bildirimlerini almaya devam ederken mesaj ve arama kanalı için onayını iptal edebileceğini aktardı. Tüfekçi, “Ticari elektronik ileti gönderimi yapan tüm firmaların kaydolacağı ve sahip olduğu onayları sürekli güncel tutacağı bu sistemle vatandaşlar ticari ileti izinlerine tek noktadan ve kolaylıkla erişebilecek” dedi.

Son tarih 1 Aralık

Son tarih 1 Aralık

1 Aralık itibarıyla işletmeler, vatandaşlardan aldıkları izinleri 3 iş günü içinde İleti Yönetim Sistemi’ne bildirecek. 16 Ocak 2021’e kadar vatandaşlar tarafından reddedilmemiş onaylar geçerli kabul edilecek. Böylece firmaların geçmişte almış olduğu tüm izinler için beyaz bir sayfa açılmış olacak. İleti Yönetim Sistemi’ne kaydedilmeyen izinler geçersiz sayılacak ve böylece vatandaşların izin yönetimi yapabildiği İleti Yönetim Sistemi devamlı olarak güncel tutulacak. Yeni sistemle birlikte vatandaşların ileti onaylarına ilişkin kayıtların yurtiçindeki güvenlikli veri merkezlerinde saklanacak.

işte sistemin sağladığı kolaylıklar

işte sistemin sağladığı kolaylıklar

  • Vatandaşlar 1 Aralık itibarıyla ‘Ileti Yönetim Sistemi’ üzerinden hesap oluşturabilecek. Bu hesap oluşturulduğunda, doğrulanan her iletişim adresi için izinler tek hesap üzerinden yönetilebilecek (‘iys.org.tr/vatandaslar’ linkinden bilgi alınabilir).
  • Vatandaşlar Ileti Yönetim Sistemi Web, Ileti Yönetim Sistemi Mobil, çağrı merkezi (0850 333 3338), kısa numara, kısa link ve e-Devlet kapısı üzerinden onay ve ret işlemlerini kolaylıkla yapabilecek.

  • Elektronik iletişim adreslerine gönderim yapmak için hangi firmalara izin verildiği de yine Ileti Yönetim Sistemi Hesabı üzerinden görüntülenebilecek.
  • İleti Yönetim Sistemi’nde geçmişte hangi Hizmet Sağlayıcı’ya, hangi tarihte, nereden onay verildiği görüntülenebilecek, istenirse çıkış hakkı kullanabilecek.
  • Şikayetler de Ileti Yönetim Sistemi Web, Ileti Yönetim Sistemi Mobil, çağrı merkezi ve e-Devlet kapısı üzerinden doğrudan bakanlığa iletilecek.

Bu Video
İlgini
Çekebilir
Sıradaki haber yükleniyor...
holder
SIRADAKİ HABER Çağrı Tortop ile Tanja Dukiç'in duruşması ertelendi