Mina Başaran ve arkadaşlarını taşıyan uçakta dakika dakika dehşet anları

Türkiye’nin günlerce konuştuğu kazada kokpit konuşmaları her şeyin 9 dakikada olup bittiğini ortaya koyuyor. Uçak irtifa kaybederken “Ne oluyor?” diye soran yolculara pilotlar “Problem yok, korkmanıza gerek yok” demiş.

13 Ekim 2018, Cumartesi 06:23
A A

Başaran Holding’in sahibi Hüseyin Başaran’ın kızı Mina Başaran, bekarlığa veda partisi için arkadaşları ile Dubai’ye gitmişti. Özel uçakları, 12 Mart’ta İstanbul’a dönerken İran’da düşmüştü. Mina Başaran, 7 arkadaşı ve 3 mürettebat ölmüştü. Yeni ortaya çıkan kokpit konuşma kayıtları her şeyin 9 dakikada olup bittiğini gösteriyor.


GÖSTERGE ARIZASI

Başaran Holding’e ait, TC-TRB tescilli Bombardier Challenger 604 tipi jetin düşüşüyle ilgili İran’ın hazırladığı ön raporda hız göstergelerinin arızalandığı, acil durum eğitimi yetersiz olan pilotların uçağı havada tutmayı başaramadığı kaydedilmişti.

14.31-14.40 ARASI

Kaptan Pilot Beril Gebeş ile yardımcı Pilot Melike Kuvvet arasındaki konuşmalara göre ise ilk arıza 14.31’de meydana geliyor. Uçak radardan 14.40’ta kayboluyor. Rapora göre; pilotlar mikrofonla konuşmamışlar ve muhtemelen kulaklıklarını takmamışlar. Bu nedenle ses kayıtlarının filtrelenerek, anlaşılır hale getirilmesi gerekmiş.

BAKIMLARI TAM

Pilotların sağlık durumlarının uçuşa engel olmadığı ve uçağın bakımlarının yapıldığı raporda belirtildi. İki pilotun, hız göstergeleri farklı gözüküyor. Bu sırada otopilottan çıkılıyor. ‘Stall’ durumuna giren, yani havada tutunamayan uçak hızla irtifa kaybedince facia meydana geliyor. Uçak düşene kadar havada herhangi bir parçalanma olmuyor.

DAKİKA DAKİKA DEHŞET ANLARI

(Beril Gebeş: BG / Melike Kuvvet: MK)

14.31 BG’den, MK’ye: Allah Allah seninki ile benimki farklı (hız göstergeleri).

14.32 BG’den Kule’ye: 38 bin feet’e tırmanma izni istiyorum.

14.32 BG’den MK’ye: Check-list’i açar mısın (Yapılması gerekenlerin yazdığı liste)

14.32: Motorda takat düşüşü olduğunu gösteren sesler. Art arda uyarı sesleri.

14.33 BG: İkimizin sürati aynı değil.

14.33: MK check-list’tekileri sıralıyor.

14.33: Uçak aşırı sürat uyarısı veriyor.

14.34 MK: Benim süratim düşüyor.

14.34: Pilotlar Kule’den 37 bin feet’e alçalma talep ediyor.

14.34 MK: Kaptanım burnu ezin. Siz ezmiyorsunuz burnu (MK, BG’ye havada tutunamayan uçağın burnunu aşağı vermek gerektiği uyarısını yapıyor.)

14.34: MK, check-list’teki maddeleri uygulamaya başlıyor.

14.34: Sürat aşımı ikaz sesi 20 saniye boyunca geliyor.

14.34: BG’den kaygılanan yolculara: Problem yok.

14:34: Otopilottan çıkılma sesi. (Ya kendileri çıkıyor ya da otopilot kendisi çıkıyor).

14.34: Kule uçağa alçalma izni veriyor.

14:34: Uçak havada süratsiz kalıp tutunamıyor. Düşüş başlıyor.

14.35: BG: 85 N1’de benimki (Motor devri)

14.35 MK’den BG’ye: Bırak! Neden burnu tutuyorsun.

14:35 BG: Ben tutmuyorum! Kendi kendine oluyor.

14:35 MK: Niye çekiyorsun anlamıyorum? (Çekmemesi gerekiyor. Burnu alçaltması lazım)

14:35 MK: İrtifa kaybediyoruz.

14.35 BG’ten yolculara: Korkmanıza gerek yok, problem yok.

14.36 BG: N1 gitti (Motor devir göstergeleri kayboldu)

14.37: Üçlü uyarı sesi geliyor

14.37: Uçak yağ ikazı veriyor (İhtimallerden biri yağ kaçağı var).

14.37: TC-TRB acil durum deklare ediyor.

14.38: Uçak irtifa kaybetmeye devam ediyor.

14.40: Uçak İranlı kontrolörün radarında kayboluyor.

SON 24 SAATTE YAŞANANLAR

;

Kişisel verilere ilişkin aydınlatma politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için Kişisel verilere ilişkin aydınlatma metnimizi inceleyebilirsiniz.