Eğitim - Kariyer Neden okul öncesi eğitim?

Neden okul öncesi eğitim?

Paylaş
Neden okul öncesi eğitim?

Okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılması ve niteliğinin arttırılması kaçınılmaz bir gerçek. Peki, okul öncesi eğitim neden önemli? Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı’ndan Prof. Dr. Rengin Zembat sorularımızı yanıtladı.

Çocuğun eğitiminde anne-babalar ve eğitimcilerin etkin olduğunu söyleyen Prof. Dr. Rengin Zembat, okul öncesi yılların, yaşamın kritik dönemleri olduğunu belirtti. 0-7 yaşın, çocuğun hızla geliştiği ve gelişiminin yaklaşık yüzde 70’ini tamamladığı bir dönem olarak tanımlayan Prof. Dr. Zembat, “Çocuklar, ne kadar farklı ortamda hem yaşıtları hem de yetişkinlerle birlikte olursa o oranda çevreye duyarlı, bilişsel-dil-motor sosyal-duygusal becerileri gelişmiş olur. Çocuk oynayarak doğal ortamında deneyim kazanır” dedi.

Haberin Devamı

İdeal başlama yaşı üç

Prof. Dr. Zembat, 0-3 yaş çocuğun temel becerileri edindiği, benlik algısının gelişmesiyle kendini ve çevresini keşfeden, sorgulamalar yapan bir dönemde olduğunu anlattı. Bu durumda ailenin çocuğu tek başına desteklemesinin çok zor olduğuna değinen Zembat, okul öncesi eğitimin kurumsal olarak verilmesinin zorunlu kılındığını vurguladı. Okul öncesi eğitim kurumlarına ideal başlama yaşının 3 olduğunu söyleyen Zembat, “Ancak çocuğun bakımını üstlenmiş kişi kişiler çocuğun temel ihtiyaçları dışında onun gelişimini destekleyici ortamlar ve olanaklar sunuyor ise 4 yaşında da tam günlük eğitime başlayabilir” diye konuştu.

İki yaş itibarıyla oyun grubu

Prof. Dr. Zembat, çocuğun 2 yaş itibariyle de yaşıtlarıyla birlikte olabileceğine dikkat çekerek şunları söyledi: “Farklı ortamlarda yetişkinlerle iletişim kurabilmesi, gelişiminin desteklenmesi açısından çok önemli. Bu nedenle haftada üç gün, en az 2’şer saatlik oyun gruplarına katılmalarının yararlı olacağını düşünüyorum.”

Haberin Devamı

KURUMLAR NASIL OLMALI?

● Çocuğun rahat hareket edebildiği, ferah, temiz, tehlikeli materyaller içermeyen, tercihen tek katlı ya da iki katlı, çocuk boyunda pencereleri olan, yerleri temizlenebilen bir bina olmalı.

● Çeşitli yaratıcılığı destekleyen yapılandırılmamış (lego ve blok gibi), günlük yaşam becerilerine yönelik, keşif ve deneyler yapabilecekleri materyaller ile donatılmalı.

● Problem çözme, neden sonuç ilişkisi kurma, düşündürme, sorgulama, yaparak yaşayarak öğrenme yaklaşımlarını benimsemeli.

● Çocuk için oyun, öğrenme biçimidir. Bu kurumlar programlarını oyunu temele alarak oluşturmalı ve uygulamalı.

● Alanında eğitimli, güler yüzlü, hareketli, oyun oynayan, olumlu kişilik özelliklerine sahip, öğretmenleri istihdam etmiş olmalı.