Sebze ve meyvelerin besin değerlerini korumak için bu önerilere uyun

Vitamin ve mineral bakımından bir hayli zengin olan sebze ve meyveler, özellikle mevsiminde tüketildiğinde vücudun ihtiyacı olan desteği almasında önemli rol oynuyor. Ancak besinleri yıkarken, doğrarken ve pişirirken bazı kurallara uymak, meyve ve sebzelerden en yüksek faydayı sağlamak açısından büyük önem taşıyor. Diyetisyen Aslıhan Altuntaş, kış sebze ve meyvelerinin besin değerlerini korumak için yapılması gerekenler hakkında bilgi verdi.

19 Mart 2019, Salı 16:43 Son Güncelleme:
YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News
SEBZE VE MEYVELER MEVSİMİNDE TÜKETİLMELİ

SEBZE VE MEYVELER MEVSİMİNDE TÜKETİLMELİ

İlk dikkat edilmesi gereken, sebze ve meyveler mevsiminde tüketmektir. Hatta bu noktada Ekim, Kasım ayı sebzeleriyle Aralık, Ocak ayı sebzeler bile farklılık göstermektedir. Erken kış dönem yani Ekim, Kasım ayı sebzeler lahana, pazı, pırasa, ıspanak, karnabahar, havuç ve turptur. 

2 LİTRELİK YIKAMA SUYUNA 1 YEMEK KAŞIĞI SİRKE

2 LİTRELİK YIKAMA SUYUNA 1 YEMEK KAŞIĞI SİRKE

Sebze tüketiminde en çok dikkat edilmesi gereken nokta, yıkama esnasında üzerinde toprak ya da ilaç kalmamasıdır. Kısa bir sudan geçirme işleminden sonra bir kabın içerisinde suda 15 dakika bekleterek toprağın dibe çökmesini sağlamak faydalı olacaktır. Bu suya sirke de eklenebilir. Sebzeler ortalama 2 litrelik bir kapta yıkanıyorsa, içerisine 1 yemek kaşığı sirke koymak yeterlidir. Önemli olan içerisinde topraktan gelebilecek bakterilere karşı koruma sağlayan fermantasyon bakterilerinin olmasıdır. Bu bakteriler üzüm ve elma sirkelerinde mevcuttur. Bu nedenle sirkenin çeşidi fark etmemektedir. 

ÇOK KÜÇÜK PARÇALARA AYIRMAYIN

ÇOK KÜÇÜK PARÇALARA AYIRMAYIN

Özellikle pırasa, karnabahar, ıspanak, kereviz ve lahana gibi sebzeler sülfürlü bileşiklerden zengindir ve bu sayede yüksek antioksidan özelliğine sahiptir. Aynı zamanda bağışıklık sistemini güçlendirmeye de yardımcı olurlar. Bu bileşenlerin ve içerisinde bulunan C, D vitaminlerinin kaybının olmaması için sebzeler doğrarken dikkat edilmelidir. Bu nedenle sebzeler büyük parçalar halinde doğranmalıdır.


ZEYTİNYAĞINI GEREĞİNDEN FAZLA YAKMAYIN

ZEYTİNYAĞINI GEREĞİNDEN FAZLA YAKMAYIN

Kış sebzelerini pişirirken zeytinyağlı pişirilecekse ve soğan kavrulacaksa 1 kg sebzeye en fazla 2 yemek kaşığı yağ konmalıdır. Yağın gereğinden fazla ısıya maruz kalması da içerisindeki yararlı yağların yapısının değişmesine ve sağlıksız tüketme sebep olmaktadır. Bu nedenle az miktardaki yağın su le birlikte ve soğanı az kavurarak yan tam pembeleşmeden pişirilmesi daha doğrudur.


DÜDÜKLÜ TENCEREDE YA DA KAPAĞI AÇMADAN PİŞİRİN

DÜDÜKLÜ TENCEREDE YA DA KAPAĞI AÇMADAN PİŞİRİN

Suda çözünen mineral kayıplarını yaşamamak adına bu sebzelerin düdüklü tencerede pişirilmesi önerilmektedir. Eğer normal tencerede pişirilecekse, pişirme esnasında tencere kapağının 1-2 kereden fazla açılmaması gerekmektedir. Bu yapılmadığı takdirde özellikle antioksidan etkili besin değer kayıpları yüksek oranda yaşanmaktadır. 

İKİNCİ ISITMADA HEM YAĞ HEM SEBZELER DEĞER KAYBEDİYOR

İKİNCİ ISITMADA HEM YAĞ HEM SEBZELER DEĞER KAYBEDİYOR

Pişirildikten sonra sebzelerin 1 günden fazla bekletilmemesi önerilmektedir. İkinci ısıtmaya maruz kalan yemek; hem zeytinyağı açısından hem de sebzeler açısından besin değerini kaybetmektedir. Yine de saklanacaksa hava almayan kaplarda kapağı kapalı şekilde buzdolabında saklanmalıdır ve çok uzun süre ısıtılmamalıdır.

SEBZE YEMEKLERİNİ AKŞAMLARI TÜKETİN

SEBZE YEMEKLERİNİ AKŞAMLARI TÜKETİN

Sebze yemeklerinin ağırlıklı olarak akşam yemeklerinde tüketilmesi tavsiye edilmektedir. Hem uyurken mide çok dolu olmadığından daha rahat bir uyku sağlar hem de kilo alımını engeller. Kışın metabolizma yavaşlar ve uyku öncesindeki son yemeğin hafif olmasına ihtiyaç duyulur. Aynı zamanda vücut dinlenme haline geldiği zaman daha konforlu bir dinlenme ve daha dinç bir yaşam sürdürülebilir. 

SEBZE YEMEKLERİNİN YANINDA MUTLAKA YOĞURT TÜKETİN

SEBZE YEMEKLERİNİN YANINDA MUTLAKA YOĞURT TÜKETİN

Sebze yemeklerinin yoğurtla servis edilmesi sağlıklı bir seçenektir. Yemeklerin yanına eklenecek bir kase yoğurt hem yemekten sonra çabuk acıkmaları önler hem de tokluk sağlar. 

MEYVELERİ DE BÖYLE YIKAYIN

MEYVELERİ DE BÖYLE YIKAYIN


Kış meyveleri olan elma, armut, greyfurt, muz, mandalina, kivi de isteğe bağlı olarak sirkeli suda yıkanabilmektedir. Sirke tercih edilmediğinde özellikle kabuklu meyveler bol suda yıkanmalıdır.

KABUK İLE MEYVE ARASINDAKİ BEYAZ KISMI DA TÜKETİN

KABUK İLE MEYVE ARASINDAKİ BEYAZ KISMI DA TÜKETİN

Kabuğu ile tüketilebilen meyvelerin mutlaka kabuğu le tüketilmesi önerilir. Greyfurt, mandalina, portakal gibi meyvelerin ise kabuğu soyulduktan sonra altında kalan beyaz kısımların soyulmaması, onlarla birlikte tüketilmesi önemlidir. 

ŞEKER HASTALARI MUZ VE KİVİYE DİKKAT

ŞEKER HASTALARI MUZ VE KİVİYE DİKKAT

Diyabet hastaları meyve seçiminde dikkatli olmalıdır. Özellikle muz ve kivi her gün tüketilmemelidir. Ancak diğer kış meyveler şeker hastaları tarafından da miktarlarına dikkat edilerek rahatlıkla tüketilebilir. Ancak bu konuda kişi mutlaka doktoruna danışmalıdır.


 

Bu Video
İlgini
Çekebilir
Sıradaki haber yükleniyor...
holder
SIRADAKİ HABER Egzersizden önce asla yapmamamız gereken 7 şey