Sırt üstü uyumak neden daha sağlıklı?

Uyku kendimizi özgürce bıraktığımız, dinlendiğimiz, yenilendiğimiz, vücudumuzun kendi kendini tamir ettiği bakım ve onarım süreci. Bir önceki günün yıpranmaların gideren uyku bir lüks değil, vücudun temel ihtiyacı. Ayrıca yetersiz uyku beslenmeden, aktif yaşamdan ve stresi kontrol etmenin yararlarından yeterince faydalanamamanıza neden oluyor. Peki, iyi ve sağlıklı bir yaşamın anahtarından olan uyku sırasında, nasıl uyuduğumuz da önemli mi? Araştırmalar, uyku pozisyonumuzun da uykudan alınacak faydayı artırdığını gösteriyor.

26 Ekim 2021, Salı 16:57 Son Güncelleme:
YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

Belleğinizi güçlendiren uyku, daha üretici bir beyin ve vücut anlamına geliyor. Kalp ve sindirim sistemini de koruyan uyku kişinin odaklanmasını, öğrenmesini hızlandırıyor. İyi ve yeterli uyku kişinin daha uyanık ve zinde olmasını sağlıyor. Peki uyku pozisyonumuzun bunlarla ne ilgisi var? 

ABD Ulusal Tıp Kütüphanesi'nde yayımlanan 2017 tarihli "Serbest yaşayan ivmeölçer kayıtlarına dayalı uyku pozisyonları ve gece vücut hareketleri: demografi, yaşam tarzı ve uykusuzluk semptomları ile ilişki" makalesine göre 363 erkek 301 kadının katıldığı bir deneyin sonucunda çoğu insanın yetişkinliğe yaklaştıkça yan yatmayı tercih ettiği ortaya çıkmış. Üstelik bu pozisyon yaş ve kilo artırkça daha fazla tercih edilmeye başlanmış.

Araştırmanın ilginç bir sonucu ise çocukların sırtüstü, yüzüstü ve yan şekilde uyumalarının eşit olması. 

Peki neden sırt üstü yatmak yan yatmaya veya yüz üstü yatmaya göre daha sağlıklı bulunuyor? İşte sırt üstü yatmanın hiç bilmediğimiz faydaları...

1. Sırt üstü yatmak sırt ve boyun ağrılarını azaltıyor

1. Sırt üstü yatmak sırt ve boyun ağrılarını azaltıyor

Sırt üstü yatmak omurgadaki baskıyı azaltmaya yardımcı oluyor. Çünkü bu pozisyon dik duruşu taklit ediyor.

Başınızı bir tarafa yatırarak yüz üstü uyumak otururken veya ayakta dururken başınızın saatlerce bir yöne dönmesine benziyor ve bu pozisyon ağrıya neden oluyor. Boynumuz geriye doğru eğik olduğundan omurgayı da sıkıştırıyor.

Sırt üstü yatmak, omurganın doğal eğrisini koruyor ve omurgayı dinlendiriyor.

Hatta bir araştırma her iki eliniz yanlarda veya göğüste uyumanın ağrıları önlemenin en iyi yolu olduğunu gösteriyor. 

2. Daha iyi nefes alırsınız

2. Daha iyi nefes alırsınız

Yüz üstü veya yan yattığınızda da nefes alma alanınızı daraltırsınız. Çünkü karnınızın üzerine yatarsınız. 

Ancak uzmanların en sağlıklı nefes olarak belirttiği diyafram nefesi için alınan nefesin karna kadar inmesi istenir. Eğer karnınızın üzerine yattığınız yüz üstü pozisyonda uyursanız diyafram nefesini kısıtlarsınız.

Oysaki diyafram nefesi stresi azaltmaya, ruh halini iyileştirmeye, odaklanmayı artırmaya yarar.

Sırt üstü uyuduğunuzda daha rahat diyafram nefesi alırsınız.

Bu haber ilginizi çekebilir: Bu nefes egzersizi hipertansiyona, kalbe, strese ve uyku sorunlarına iyi geliyor!

3. Cildi koruyor

3. Cildi koruyor

Yastık kılıfları cildimizdeki ve saçımızdaki sebumu, ayrıca ürün kalıntılarını emer. Bunlar da uyurken kolayca yüzümüe geri döner.

Yüz üstü yatmak aşağıdaki cilt sorunlarına zemin hazırlayabilir:

  • Siyah nokta
  • Sivilce
  • Kızarıklık ve tahriş

Sırt üstü uyuduğunuzda yüzünüz yastık kılıfına değmez, böylece onu tahriş edebilecek kir ve yağlardan uzak kalır.

4. Kırışıklık ve ince çizgi görünümünü azaltmaya destek olur

4. Kırışıklık ve ince çizgi görünümünü azaltmaya destek olur

Yüz üstü uyumak cildinizi tahriş ederken kırışıklıklara da neden olabilir. Ayrıca yüzünüz yastığın üzerindeyken oluşan sürtünme kırışıklıklara ve çizgilere zemin hazırlayabilir. Üstelik aynı durum boyun için de geçerlidir.

Sırt üstü uyuduğunuzda aynı zamanda cilt bakım ürünleriniz yastık kılıfına geçmez, cildinizde kalır.

5. Ödemi azaltmaya yardımcı olur

5. Ödemi azaltmaya yardımcı olur

Yüzünüzün herhangi bir yerine yattığınızda o bölgede sıvı birikir. Buna ödem deriz. 

Yüz bölgesinde sıvı birikmesi göz çevresinde ve yüzde şişlik oluşmasına neden olur. Sırt üstü yattığınızda sıvı birikmesini azaltırsınız. Bu da yüzün şişmesini önler.

Ayrıca sırt üstü hafif bir eğimle yatmanız, göz altı torbalarından ve yüzdeki ödemden kırunmanıza da yardımcı olur. 

6. Burun tıkanıklığını önlemeye yardımcı olur

6. Burun tıkanıklığını önlemeye yardımcı olur

Sırt üstü yatarken başınızın açısı kalbinizden biraz daha yüksekte olursa burun tıkanıklığını önlemeye yardımcı olursunuz. Ayrıca baş aşağı düştüğünde sinüslerde mukus birikir. Bu eğim, mukus birikmesini önler.

Ayrıca başın biraz kalkık bir şekilde pozisyon almasının reflü hastalığı olanlarda oluşan asit reflüsü sorununa karşı mide sıvısının yukarı çıkmasını önlemeye yardımcı olur.

7. Gerilim baş ağrılarını önlemeye yardımcı olur

7. Gerilim baş ağrılarını önlemeye yardımcı olur

Sırt üstü uyumak başın üzerindeki baskıyı almaya yardımcı olur. Servikolenik baş ağrıları veya omurgadan kaynaklanan baş ağrıları aslen boyunca başlar ve sıklıkla migrenle karıştırılabilir. 

Aşağıdaki türde ağrılarınız ve şikayetleriniz varsa, başınızı, boynunuzu ve omurganızı rahat bir pozisyonda tutarak baskıyı hafifletebilir ve ağrıyı azaltmaya yardımcı olabilirsiniz

  • Başınızın veya yüzünüzün bir tarafında zonklama ağrısı
  • Boyunda tutulma
  • Göz çevresinde ağrı
  • Öksürme veya hapşırma sırasında ağrı
  • Işık ve gürültüye karşı duyarlılık
  • Bulanık görüş
  • Mide bulantısı
  • Sinir sıkışması

8. Doğru zamanda uyanmayı sağlar

8. Doğru zamanda uyanmayı sağlar

Sırt üstü uyuduğunuzda, geceden güne döndüğümüzü gösteren güneşin ışınlarını fark etmeniz mümkün olur. Güneş ışığı yatak odanıza akarken, uyanma zamanınızı anlama şansınız olur. 

Sırt üstü uyumanın faydaları

Sırt üstü uyumanın faydaları

  • Omurganızı hızalı tutmanızı sağlar.
  • Gerilim baş ağrılarını azaltır.
  • Göğüs üzerindeki baskıyı ve kompresyonu azaltır.
  • Sinüs oluşumunu giderir.
  • Yüzdeki kırışıklıkları ve tahrişi önlemeye yardımcı olur.


Sağlık içerikleri sadece bilgilendirme amaçlıdır, tanı ve tedavi için mutlaka doktorunuza başvurunuz.
Bu Video
İlgini
Çekebilir
Sıradaki haber yükleniyor...
holder
SIRADAKİ HABER Uzun süren burun tıkanıklığına dikkat! Kalbinize...