Vitaminler ile ilgili bunları biliyor muydunuz? İşte şaşırtan gerçekler

Vitaminler ile ilgili bunları biliyor muydunuz? İşte şaşırtan gerçekler

Vücudumuzun ihtiyacı olan vitaminleri dengeli beslenerek alabileceğimizi belirten uzmanlar, vitaminlerle ilgili doğru bilinen yanlışlara dikkat çekiyor. Mesela C vitamininin soğuk algınlığını engellediği şeklindeki bilgi gerçeği yansıtmazken tatlı kırmızı biber en iyi C vitamini kaynağı. Ayrıca fazla vitamin tüketimi de vücuda zarar veriyor. İşte vitaminlerle ilgili bilinmesi gereken gerçekler...

18 Ekim 2018, Perşembe 11:46 Son Güncelleme:
YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

Vitamin kelimesinin "vital" ve "amin" kelimelerinin birleşiminden oluştuğunu ifade eden İç Hastalıkları Uzmanı Dr. Güzin Oğuz Yıldırım, “Bilim insanları önce vitaminlerin, proteinlerin yapı taşları olan amino asitler olduğunu düşündüler. Bugün, sağlık için gerekli olan 13 türünü biliyoruz. Genellikle ihtiyacınız olan vitaminleri dengeli beslenmeden alabilirsiniz. Ancak bazı insanlar, özellikle belirli yiyecekleri sınırlayanlar, takviyelerden yararlanabilir” dedi.

VİTAMİN VE MİNERAL ARASINDAKİ FARK NE?

Vücudun büyüme, sindirim ve sinir fonksiyonu için vitaminlere ihtiyacı olduğunu belirten Dr. Güzin Oğuz Yıldırım, “Mineraller hücreleri destekliyor ve vücudunuzun farklı bölümlerinin işlerini yapmasına yardımcı oluyor. Vitaminler, A, B, C, D, E ve K harflerinin harfleri ile bilinir. Minerallerin örnekleri, kemiği oluşturan ve kan pıhtılaşmasını sağlayan kalsiyumu ve kanın oksijen taşımasına yardımcı olan demiri içerir” diye konuştu.

C VİTAMİNİ SOĞUK ALGINLIĞINI ENGELLER Mİ?

Bazı vitaminlerle ilgili yanlış bilgilerin çok yaygın olduğunu ifade eden Dr. Güzin Oğuz Yıldırım, bunlardan birinin de “C Vitamini soğuk algınlığını engeller” şeklindeki bilgi olduğuna dikkat çekti.

Dr. Güzin Oğuz Yıldırım, “Araştırmacılar, 10 yıldan fazla bir süreden fazla bulguları incelediğinde C vitamini mega dozlarının çoğu insan için soğuk algınlığını engellemediğini gördüler. Bazı çalışmalar, semptomları biraz daha hızlı aşmanıza yardımcı olabileceğini ortaya koyuyor” açıklamasında bulundu.

TATLI KIRMIZI BİBER, EN İYİ C VİTAMİNİ KAYNAĞI

En iyi C vitamini kaynağının tatlı kırmızı biber olduğunu ifade eden Dr. Güzin Oğuz Yıldırım “Turunçgiller, C vitamininin en iyi bilinen kaynağı olabilir ancak diğer birçok meyve ve sebzede de bulunur. Çoğu yetişkinin günde 75 ila 90 miligram arasında alması gerekir. Bir yarım fincan tatlı kırmızı biber ise yaklaşık 180 cl portakal suyuyla aynı oranda C vitamini içerir” tavsiyesinde bulundu.

B12 VİTAMİNİ ENERJİ VERMEZ

“B 12 vitamini enerji verir” şeklindeki bilginin de yanlış olduğunu kaydeden Dr. Güzin Oğuz Yıldırım, “Bu yanlış bir inanış. Yeterli B12 almak kesinlikle önemlidir. Çok azı kol ve bacaklarınızda ağrıya, kansızlığa, hafıza kaybına, baş dönmesine ve vücudunuzda karıncalanmaya neden olabilir. Fakat bunu almanın sizi daha fit yaptığını veya size daha fazla enerji verdiğine dair çok az kanıt var. Et, balık veya süt ürünlerini içeren bir diyetle yeterli miktarda B12 alabilirsiniz” diye uyardı.

FAZLA VİTAMİN ZARAR VEREBİLİR

İstendiği kadar vitamin almanın vücuda hasar verebileceğine işaret eden Dr. Güzin Oğuz Yıldırım şunları söyledi: "Takviyeler yeterli besin aldığınızdan emin olmanız için iyi bir yol olabilir ancak çok fazla almanız durumunda birçok vitamin ve mineral zehirli olabilir. Fazla alınan A vitamini mide bulantısı, kusma ve karaciğer hasarına neden olabilir. Çok fazla D vitamini alımı zayıflığa, kalp ritim problemlerine ve baş dönmesine neden olabilir. Vücut A, D, E, K ve demir vitaminlerini depoladığından fazlalık organlarınızda ve dokularda birikebilir ve böbreklere, karaciğere, kalbe ve beyne zarar verebilir."

KEMİK SAĞLIĞI İÇİN D VE K VİTAMİNİ

Kemik sağlığının korunmasında kalsiyum, D ve K vitaminleri, potasyum ve magnezyumun önemli rol oynadığını ifade eden Dr. Güzin Oğuz Yıldırım, “D vitamini ve kalsiyumun önemini hepimiz biliyoruz ancak son yıllarda yapılan araştırmalar magnezyum, potasyum ve K vitaminin de çok önemli olduğunu vurguluyorlar. Özellikle, eğer osteoporoz adı verilen kırılgan, incelen kemikler gibi bir riskiniz varsa doktorunuz kalsiyum ve D vitamini takviyesi önerebilir” dedi.

GÖZ SAĞLIĞI İÇİN SEBZE VE MEYVE YİYİN

Lutein, Zeaxhantin, Çinko, C ve E vitaminlerinin gözleri koruduğunu kaydeden Dr. Güzin Oğuz Yıldırım, “Özellikle 65 yaşından sonra sigara içmemek kaydıyla sebze ve meyvelerden yeterince yiyip gözlerinizi koruyabilirsiniz” bilgisini paylaştı.

HAMİLELİKTE FOLİK ASİT NEDEN ÖNEMLİ?

Folik asidin doğum kusurlarını, özellikle bebekte gelişebilecek beyin ve omurilikteki sorunları önlemeye yardımcı olduğunu ifade eden Dr. Güzin Oğuz Yıldırım, “Hamilelik sırasında çok önemli olduğu için hamile kadınların ve bebek sahibi olmak isteyenlere folik asit takviyesi alınması öneriliyor" ifadelerini kullandı.

Sağlık içerikleri sadece bilgilendirme amaçlıdır, tanı ve tedavi için mutlaka doktorunuza başvurunuz.
Sıradaki haber yükleniyor...
holder
SIRADAKİ HABER Daha rahat oruç tutmak için 4 ipucu