YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

Hayat bizi endişelere boğuyor... 

İşle ilgili endişelerimiz, sağlık ile ilgili kaygılarımız, çocuklarımızın geleceği... Hepsi kafamızda birikiyor, birikiyor, bizi yoruyor, bunaltıyor. 

Bunlarla birlikte yaşayacağız elbette. Ancak hayatımızı bu endişelerimizin yönetmesine izin vermeyeceğiz. En azından evimizde iken huzur içinde olmamızın yolu var. Kapıdan içeri girerken endişelerinizi endişe askısına asın.

Çocuğunuzu severken kafanızdaki endişeleriniz, onu daha az sevmenize sebep olmasın. Yemek hazırlarken o endişe, yemeğin tadından çalmasın, bir tamirat yaparken endişeyi değil tornavidayı çevirin... 

Endişeler sizin kafanızın içindeyken çok daha hızlı çözülmeyecek inanın. 

İsterseniz evden çıkarken endişe askınızdan geri alıp tekrar kafanızın içine koyabilirsiniz. Ama istemezseniz almazsınız. 

"Ama o endişeyi tekrar kafamızın içine almazsak sorunları nasıl çözeceğiz doktor bey" dediğinizi duyar gibiyim. 

İlk aşamayı tamamladık işte. Endişelerin bir askıya asılabileceğine inandınız.

Haydi şimdi ikinci aşamaya geçip o pis endişeleri orada bırakalım, geri almayalım. İnanın pozitif olmanız ve zihninizi keyifli düşüncelerle doldurmanız sorunların çözümünde daha yardımcı olacak. 

Zihin ve ruh sağlığımızın en büyük destekçileri

Bütünsel sağlık sadece beden sağlığından ibaret değil demiştik. Ruh ve zihin sağlığımız da çok önemli. Bazen, doktorunuzun ya da eczacınızın tarifiyle hazırlanmış nefis bir fincan keyif çayı eşliğinde sevdiğimiz bir arkadaşımızla sohbet, bazen uzun süredir okumayı istediğimiz bir kitap, bazen güzel bir film, nefis bir uyku, güzel bir yürüyüş, güzel bir şarkı, bazen çocuğumuzla top oynamak, bazen bir dua... Bunlar zihin ve ruh sağlığımız için çok kıymetli yardımcılar. 

Bütün bunların, endişelerimizi askıya asmaya yetmediğini hissediyorsanız, akredite edilmiş uzmanlar eşliğinde yapılması gereken ve bütünsel sağlığa yardımcı olabilen çok kıymetli terapiler var. 

Haydı bunlara bir göz atalım. 

Nefes egzersizleri bunlardan bir tanesi. Çeşitli meditasyonlar, yoga seansları ve hipnoterapi uygulamaları, elimizdeki yardımcı silahlardan. Doktorunuzun önerisiyle ya da siz ihtiyaç hissettiğinizde, uzmanlar kontrolünde bu değerli enstrümanlar, zihnimizin ve ruhumuzun bütünsel sağlığının en büyük destekçileri olacak. 

Şimdi merak edenlerle birlikte bunları biraz inceleyelim. 

1- Yoga

Yoga, tarihi yaklaşık 5 bin yıl öncesine dayanan ve Hindistan’da ortaya çıkan bir sistem.

Yoganın felsefesini birkaç cümleyle özetlemek isterim. 

Yoga kelimesi, birlik, birleştirmek, bağlamak ve yoğunlaştırmak anlamına gelen Sanskritçedeki ‘yuj’ kökünden türemiştir. Bu, zihindeki düşünce dalgalarının kontrolü olarak çevrilebilir. Fiziksel egzersizlerin ötesinde, beden-nefes-zihin birliğini amaçlayan, ruhsal birleşme ve bütünleşme disiplinidir. 

Evrensel ahlak kuralları, öz arınma, duruş, nefes kontrolü, içe dönüş, konsantrasyon, meditasyon ve ruh-beden birleşmesi olarak 8 aşamadan oluşur. Bu aşamalardan olan, fiziksel egzersizler ve nefes çalışmaları ile, güç ve esneklik, zihin ve beden dengesi düzenli uygulamalar ile gelişir. Yoga, 20'nci yüzyılda Dünya Sağlık Örgütü tarafından 'sağlık' başlığı altında kabul görmüştür.

2- Nefes egzersizleri

Faydası olduğuna inandığım bir başka uygulama olan nefes egzersizlerini de, uzman bir nefes terapisti kadar olmasa da bilgim ölçüsünde özetleyerek yazmak istedim... 

Nefes, en basit ve en derin anlamı ile "hayat" demektir. Hayatımız "ilk" nefesimizle başlar ve "son" nefesimize kadar devam eder.

Fiziksel olarak bu kadar basit bir işlem sağlığımız için en önemli fonksiyonlardan biridir. Çünkü tüm organlarımızın işlev görebilmesi için oksijene ihtiyaçları vardır. Doğru ve yeterli nefes almadığımız zaman organlar da işlevlerini doğru ve yeterli olarak yerine getiremez. Doğru nefes diyafram kasını kullanarak aldığımız nefestir. Eğer nefes aldığımızda önce karnımız şişiyor ve sonra nefes bir dalga gibi göğsümüze doğru ilerliyorsa ve nefes verdiğimizde de önce göğüs kafesimizin daha sonra da karnımızın indiğini gözlemliyorsak diyafram nefesi, yani doğru nefes alıyoruzdur.

Doğru nefes alıp verdiğimizde sadece en uç hücrelerimize kadar oksijen ile ulaşan yaşam enerjisi sayesinde değil, daha fazla çalışan lenf sistemimiz sayesinde de detoks sağlayarak daha sağlıklı oluruz.

Doğru nefes almak fiziksel sağlık ile beraber zihinsel, duygusal ve ruhsal iyilik hali için yani bütünsel iyilik için de en kolay yöntemdir. Zira yaşam boyunca olaylara tepkilerimizi ya korku, üzüntü anlarında olduğu gibi nefesimizi tutarak ya da rahatlama anlarında olduğu gibi derin nefesler alarak yaşarız. Doğru nefes alışkanlıkları kazandığımızda yaşam sadece fiziksel olarak değil bütünsel olarak da daha keyifli ve kolay olacaktır.

3- Meditasyon

Elimizdeki bir diğer enstrüman ise meditasyon. 

Meditasyon, Hinduizm ve Budizm kökenli, zihin denetleme teknikleri ve deneyimleriyle, bir rahatlama, gevşeme, iç huzura ve kişinin öz varlığına ulaşma yöntemidir. Doğduğu ülkelerdeki inançlar ve ekoller doğrultusunda farklı yorumlar, yöntemler ve şekillerde uygulanabilir. Çeşitli konsantrasyon çalışmalarıyla kişi kendini toplar, zihnini ve ruhunu dinlendirir. 

Doğu toplumlarında mistik meditasyon genellikle inziva, çile çekme, sıkı perhiz gibi sert uygulamalarla, uzun süre uygulanırken, batı toplumlarında günlük yaşamın içinde, şifa, stresten arınma, rahatlama, başarı gibi amaçlarla, günde bir ya da iki kez, yarımşar saat yapılabilir. 

Hipnoz, mutlaka, sertifikalı ve uzman terapistler eşliğinde yapılması gereken bir başka uygulama. 

Hipnoz kullanılarak yapılan psikoterapi yöntemine de hipnoterapi deniyor. 

Hipnoz gönüllülük esasıyla, telkin ile oluşturulan bir çeşit bilinç, trans halidir. 

Trans halindeki kişi uyumaz ancak dış uyaranlara kapalı durumdadır. Sadece hipnoz uygulayan terapistin telkinlerini artmış bir dikkatle dinler ve uygular. 

Bir kişi zorla hipnoza girmeyeceği gibi, bilinç ortadan kalkmadığı için hipnozdaki bir kişiye zorla bir şey yaptırmak, sırlarını söyletmek de mümkün değildir. 

Sertifikası olan hekimler, diş hekimleri ve klinik psikologların uygulayabileceği hipnoz seanslarının fiziksel ve ruhsal birçok konuda çok başarılı sonuçlar verdiğini, bütünsel tıbba katkısını ilgiyle takip ediyorum. 

Bedenimizi sağlıklı tutmanın anahtarı

Sevgili dostlar, 

Bedenimiz ne kadar sağlıklı olursa olsun, ruhsal sağlığımız yerinde olmadan bütünsel bir sağlıktan bahsedemeyiz.

Zihin sağlığımızı korumak, sürdürülebilir kılmak bedenimizi sağlıklı tutmanın anahtarı.  

Zihnimizden, bizi yoran, canımızı sıkan, sevmediğimiz bütün kaygılarımızı, yani endişelerimizi hangi yollarla uzaklaştırabileceğimizi inceledik. Bu konuda profesyonel yardım almaktan çekinmeyelim. 

Haydi şimdi kendimize uygun bir yolu seçip endişelerimizi bir süreliğine de olsa endişe askısına asalım.

Endişelerimiz her zaman olacak elbette, ancak endişe askısına astığımız ve geride bıraktığımız kaygılarımız kadar sağlıklı olacağımızı hep hatırlayalım. 

Hiç unutmayalım; sağlık paha biçilmezdir.

Yazarlarımızdan

08 Temmuz 2020, Çarşamba 07:32
08 Temmuz 2020, Çarşamba 07:24
08 Temmuz 2020, Çarşamba 07:22
Sıradaki haber yükleniyor...
holder