Dondurma düşmanı anne olmayın!

YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

Dondurma dört mevsim yenebilen ve sağlıklı bir yiyecek, boşuna korkmayın

Ben kendimi kapsamdışı tutuyorum. Çünkü kış mevsimi dahil her daim buzlukta dondurma bulunduran, yiyen, çocuklara da yediren bir anneyim. “Dondurma yeme, hasta olursun”, “Dondurma yeme, boğazın ağrır” gibi klasik annesel cümleleri bugüne kadar çocuklarıma hiç söylemedim, söylemeyeceğim de! Sadece dondurma da değil, yaz-kış soğuk su tüketen bir ailenin ferdi olarak soğuk içeceklerin ve yiyeceklerin de çocuklara zararı olmayacağına inanıyorum.

Ama etrafımda o kadar çok anne var ki çocuklarının ısrarlı dondurma talebine karşı “Olmaz, şimdi mevsimi değil”, “Olmaz, hastasın” diye onların hevesini kıran... Açıkçası o çocuklar adına çok üzülüyorum. Bütün dünyada kışın tatlı olarak dondurma yenirken bizim çocukların günahı ne Allah aşkına! Benim dondurmaya olan bu yaklaşımım, belirli bir yaş çevresi tarafından pek hoş karşılanmıyor elbette.

Hiç unutmuyorum; soğuk geçen bu kış, kızımla birlikte elimizde dondurma Bağdat Caddesi’nde yürürken 60’larında bir teyze beni çevirip “Evladım, sen kendine acımıyorsan bu çocuğa acı. Hava buz gibi! Neden dondurma yediriyorsun?” demişti. Teyze bize hayretler içinde bakarken biz de ona hayretler içinde bakakalmıştık! Yaza geçiş dönemini yaşadığımız bugünlerde de annelerin ağzında hep şu laf var: “Şimdi olmaz, yaz gelsin öyle!” Anne ve çocuklar arasında yaşanan dondurma krizi büyümüşken Kahve Dünyası tam da yerinde bir buluşma düzenledi. Prof. Dr. Muazzez Garipağaoğlu dondurma ile ilgili gerçekleri anlattı. Hem anneler hem çocuklar için, dondurma krizi olmasın diye paylaşmak istedim.

Süt sevmeyen çocuğun kurtarıcısı

Süt, salep ve şekerden yapılan dondurma, sütlü tatlılar arasında en hafif olanı. Ana maddesi süt olduğu için protein ve kemik sağlığı için gereken kalsiyumun zengin kaynaklarından biri. 1 kase dondurma yaklaşık 250 kalori, 6 g protein, 235 mg kalsiyum, 180 mg fosfor ve önemli B grubu vitaminleri içerir. Çocuklarda günlük enerji gereksinimi, okul öncesi yıllarda 1300-1500 kalori, okul yıllarında ise 1600-2000 kalori arasında değişir.

Günlük protein gereksinimi tüm çocukluk süresince 1-1.5 g/kg’dır. Önemli minerallerden olan kalsiyum gereksinimi ise okul öncesi ve okul yıllarında 800 mg/gün’dür. Bir kase dondurma, okul öncesi dönem çocuklarının günlük enerji ve protein gereksiniminin yüzde 20-25’ini karşılıyor. Bu dondurma miktarı, okul çocuklarının ihtiyacının da yüzde 12-15’ini karşılamakta. Özellikle yaz aylarında çocukların tatlı rüyası olarak kabul edilen dondurma, günlük beslenmede diğer besinlerle ve fiziksel aktivite ile dengelenmek koşuluyla rahatlıkla tüketilebilir. Dondurma, süt sevmeyen çocuklar için iyi bir süt seçeneğidir. İştahsız, zayıf, spor yapan çocuklar için önemli bir besin kaynağıdır.

Dikkatli tüketilmeli


Diğer yandan günün büyük bir bölümünü televizyon ve bilgisayar başında geçiren, oyun oynamayan, spor yapmayan çocukların dondurmayı dikkatli tüketmesi gerekir. Enerji fazlalığı nedeniyle şişmanlamaya yol açabilir. Bu durumda çocukların dondurmayı her gün yerine, haftada 1-2 kez yemeleri, en önemlisi fiziksel aktivitelerini arttırmaları gerekir.

Kilo kontrolü yapmak koşuluyla, besleyici değeri olmayan atıştırmalıklar (şekerlemeler, cips türleri, gazlı içecekler, mayonez, ketçap vb) yerine dondurma tüketilmesi, çocukların sağlıklı beslenmelerini, büyüme ve gelişmelerini destekler. Dondurma pek çok ülkede olduğu gibi sadece yaz aylarında değil, dört mevsim rahatlıkla tüketilebilecek bir sütlü tatlıdır.

( 19.05.2012 tarihli Cumartesi Postası'ndan alınmıştır. )

SON YAZILARI

TÜM YAZILARI
Sıradaki haber yükleniyor...
holder