Murat Gülderen

02 Mart 2024, Cumartesi 07:00

Sosyal medyadaki 6 tehlikeli hareket

Kısa bir süre önce Barcelona’daki Mobil Dünya Kongresi’ne katılmış, burada tanıtılan şeffaf ekranlı dizüstü bilgisayarlardan dev bataryalı ve yuvarlanabilir telefonlara, gözle kontrol edilen araç sistemlerinden her soruya yanıt veren insansı robotlara kadar pek çok yeniliği sayfalarımıza taşımıştık. Fuarda bu renkli şovlarla birlikte aynı zamanda veri güvenliğine ilişkin yeni nesil çözümler ve buna ilişkin workshop’lar da büyük etki yarattı.

Ancak burada kritik olan, siber güvenlik ağlarınız ne kadar güçlü olursa olsun, özellikle Instagram, Facebook, LinkedIn ve TikTok gibi sosyal medya ağlarından kişisel verilerinizi paylaştığınızda bu güvenlik önlemelerinin pek bir öneminin kalmadığıdır. Özellikle hackerlar’ın da yapay zekayı sosyal mühendislik ve şifre kırmak için kullandığını düşünürsek çok dikkatli olmamız gerekiyor. Bunun için yapılmaması gereken 6 kritik hatayı önünüze serdik.

SAHTE PROFİLLE İLETİŞİM:

Hackerlar, gerçekçi görünen yapay zeka destekli sahte profiller oluşturuyorlar. Bu profiller, size dost gibi görünüp zararlı yazılım içeren bağlantılara tıklamaya veya ekleri indirmeye ikna etmeye çalışıyor. Sahte profillerin ‘Hakkımda’ bölümü genellikle boş olur. Ancak kişi tanıdığınız kişi olsa da bu bilgiyi doğrulatmadan tıklama yapmayın.

DEEPFAKE’E KANMAK:

Deepfake, gerçekçi görünen sahte görüntüler ve videolar oluşturmak için kullanılan bir teknolojidir. Sesi de taklit edebilir. Yani sahtekarlar, gerçek bir kişinin sesini taklit ederek sizi kandırmaya çalışabilir. O nedenle videodaki kişinin sesini ve beden dilini dikkatlice inceleyin. Videonun gerçek olup olmadığını muhakkak kontrol edin.

29 Şubat 2024, Perşembe 07:00

Tekno ihracatta hedefler büyüdü

Türk Telekom, İspanya’nın Barselona kentinde gerçekleşen Mobil Dünya Kongresi’nde (MWC2024) Türkiye’ye önemli katma değer sağlayacak bir dizi işbirliğine imza attı. Bunlardan ilki, şirketin yenilikçi teknolojiler üreten iştiraki Argela ile Azerbaycan’ın önde gelen operatörü Azercell arasında gerçekleşti. Bu kapsamda Azercell, Argela’nın yeni nesil Network ve müşteri güvencesi ürünlerini sistemlerine entegre ederek ağ yeteneklerini genişletecek.

ÇEVRESEL İŞ BİRLİĞİ

Şirket ayrıca, sürdürülebilir teknolojiler için yeni nesil yeşil şebeke ve uygulamalarının hayata geçirilmesi kapsamında ZTE ve Netaş ile işbirliği yapacağını duyurdu. Bu çerçevede ZTE ve Netaş üst yönetimleri arasında iyi niyet anlaşması imzalandı. Bu kapsamda, aralarında mobil baz istasyonlarının altyapısında güneş enerjisi sistemlerinin kullanılmasına yönelik çalışmaların da yer alacağı bir çok proje gerçekleştirilecek. Öte yandan etkinlikte ULAK Haberleşme ile Türk Telekom, 5G alanında genişletilen işbirliklerini, Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Ömer Fatih Sayan’ın katılımıyla duyurdu.

KATMA DEĞER ÜRETİMİ

Türk Telekom CEO’su Ümit Önal, Türkiye’yi teknoloji üreten ve ihraç eden bir ülke olarak konumlandırmak için projelere devam ettiklerini söyledi. Önal, “Azercell ile gerçekleştirdiğimiz bu işbirliği, bölgemizdeki ülkelere teknoloji deneyimimizi aktarmamızın en güzel örneği. Türkiye’nin yeşil teknoloji dönüşümünü hızlandırmak üzere güç birliği yaptığımız şirketlerden biri de yerli teknoloji şirketi Netaş ve global ortağı ZTE oldu. Teknoloji üreterek ülkemize katma değer sağlamaya devam edeceğiz” dedi.

KALKINMANIN YÜZYILI

Türkiye’nin dijitalleşmesi için 2005’ten bu yana 20 milyar dolarlık yatırım yaptıklarına dikkat çeken Ümit Önal, “Fibere yatırımlarımızı hız kesmeden sürdürüyoruz. 5G demek, fiber demek. Biz de tüm çalışmalarımızı, yatırımlarımızı bu bilinçle ve Türkiye için yapıyoruz. Şu an baz istasyonlarımızın yüzde 55’i fibere bağlı. Bir yandan da savunmadan sanayiye, finanstan enerjiye, eğitimden sağlığa, ulaşımdan tarıma farklı sektörlerde dijitalleşmeyi sağlayan kilometre taşlarını oluşturmaya devam ediyoruz. Türkiye Yüzyılı, kalkınmanın, teknolojinin ve dijitalleşmenin daha da yoğun yaşanacağı bir yüzyıl olacak” şeklinde konuştu.

28 Şubat 2024, Çarşamba 07:00

KOBİ’leri büyütecek stratejik eğitimler

Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler (KOBİ), rekabetten geri kalmamak ve sürdürülebilir büyüme için hızla değişen iş koşullarına çabuk adapte olmak zorundadır. Çünkü finansal kaynakları sınırlı olduğu için boşa geçecek her an onlar için ciddi gerilemelere ve müşteri kayıplarına yol açabilir. O nedenle her an yenilikçi çözümler üretebilmek için şirket içi bazı stratejik eğitimlerin alınması kritik önem taşır. Bunun temelinde hızlı karar alma, yaratıcılık, kriz yönetimi, risk algısı, sınırlı kaynakla verimli çözümler, dijitalleşme, müşteri memnuniyeti ve esneklik gelir. Bu haftaki yazımızda ciddi maliyetler gerektirmeden ve aynı zamanda online da alabileceğiniz şirket içi olmazsa olmaz eğitimleri irdeledik.

TAKIM KOORDİNASYON:

Takım halinde koordine olmanın önemine dikkat çekilen bu eğitimde, karar alma süreçlerinde işbirliği, empati kurma, problem çözme, farklılıkları yönetme, sorumluluk alma, başarıyı kutlama ve takım içindeki güçlü ve zayıf yönleri değerlendirme gibi konularda beceri kazandırılır.

SÜREÇ YÖNETİMİ:

Müşteri odaklı verilen bu eğitimde, veri analizi, raporlama, geri bildirim, şikayet yönetimi, ürün ve hizmetle ilgili sorunlara hızlı çözümler, satış sonrası hizmet stratejisi, sosyal medya algısı, zor müşteri ile başa çıkma ve güçlü dinleme becerileri öğretiliyor.

SİBER GÜVENLİK:

KOBİ düzeyindeki işletmelerin siber güvenlik bilinci yeterince gelişmediği için en çok saldırıya onlar maruz kalıyor. O nedenle tüm çalışanlara güvenli internet kullanımından veri ihlali önlemlerine, güçlü parola uygulamalarından her türlü oltalama saldırılarına kadar A’dan Z’ye bu eğitimlerin düzenli olarak verilmesi gerekiyor.

E-TİCARET UZMANLIĞI:

27 Şubat 2024, Salı 07:00

İşte geleceğin teknolojileri

Dünyanın en büyük teknoloji fuarı olan Mobil Dünya Kongresi (Mobile World Congress-MWC 2024), İspanya’nın Barselona kentinde kapılarını açtı. 29 Şubat Perşembe gününe kadar devam edecek etkinliğe 200’ün üzerinde ülkeden 100 bin kişinin katılımı bekleniyor. Giriş biletinin 966 Euro’dan başladığı etkinliğe başta Turkcell, Türk Telekom ve Ulak olmak üzere 30’un üzerinde Türk şirketi katıldı. Ayrıca İstanbul Ticaret Odası da (İTO) pek çok yerli ve milli şirketin katılımını organize etti. Fuara, gözle araç kontrol sistemleri, uçan arabalar, bileğe katlanan telefonlar, karma gerçeklik gözlükleri ve yapay zekalı robotlar damga vurdu.

UYDUDAN GÖRÜŞME

Fuarın ilk gününde Turkcell, dünyanın önde gelen uydu haberleşme şirketlerinden Lynk ile işbirliği anlaşması imzaladı. Buna göre, uydular üzerinden mobil servisler sunmayı amaçlayan Lynk ile Turkcell, uydu üzerinden doğrudan telefonlara SMS, ses ve data servislerini deneme konusunda birlikte çalışmalar yürütecek. Böylece karasal şebekelerin kurulamadığı, mobil kapsama sorunu yaşayan kırsal bölgelerde de kesintisiz hizmet sağlanacak.

6G İÇİN HAZIRLIK

Turkcell Genel Müdürü Ali Taha Koç, uydu teknolojilerinin hızla geliştiğine dikkat çekerek, “Coğrafyanın her noktasına daha kesintisiz vermeyi hedeflediğimiz hizmetleri test ediyoruz. Uydular üzerinden mobil servisler sunma konusunda da çalışmalarımıza devam ediyoruz. Önümüzdeki yıllarda bireysel ve kurumsal müşterilerimize uydu üzerinden NTN (karasal olmayan şebekeler) hizmetleri sunabilmek amacıyla imzaladığımız bu işbirliklerine yenilerini de eklemeyi hedefliyoruz. 5G advanced (5.5G) ve 6G odağında Ar-Ge çalışmalarımıza devam ediyoruz” dedi.

FUARDA ÖNE ÇIKAN BAZI YENİLİKLER

Honor, yapay zeka destekli göz takip sistemi aracılığıyla otomobilleri gözle takip edebilen Magic6 Pro’yu tanıttı. Henüz test aşamasında olan bu teknoloji, akıllı telefon ile göz takibinin gelecekte ortaya çıkarabileceği olasılıkları göstermesi açısından büyük önem taşıyor. Honor ayrıca dev standında Porsche Design HONOR Magic V2 RSR katlanabilir akıllı telefonunu sergiledi.

XIAOMI’NİN AKILLI OTOMOBİLİ GELDİ

26 Şubat 2024, Pazartesi 07:00

Siber saldırıda hedef ülkeyiz

Kaspersky istatistiklerine göre geçen yıl Orta Doğu, Türkiye ve Afrika (META) bölgesinde siber güvenlik tehdidine yüzde 41.8’lik oranla en çok Türkiye maruz kaldı. Bunun sebeplerinin başında coğrafi konum olarak çekici bir yerde bulunması, bilgi güvenliğine yeterince önem verilmemesi ve yüksek nüfus yer aldı.

Siber güvenlik ve dijital gizlilik şirketi Kaspersky, Orta Doğu, Türkiye ve Afrika bölgelerini kapsayan ‘9. yıllık Cyber Security Weekend META 2024’ etkinliğini Malezya’nın başkenti Kuala Lumpur’da gerçekleştirdi. Kaspersky uzmanlarının burada yaptıkları sunumlarda çevrimiçi tehditlerden etkilenen en yüksek kullanıcı sayısının (kullanıcıların yüzde 41.8’i) Türkiye’de görüldüğüne dikkat çekildi. Bunun en büyük sebepleri olarak, Türkiye’nin coğrafi konumu itibarıyla kritik bir bölgede yer alıyor olması, siber güvenlik alanında farkındalığın azlığı, yüksek nüfus ve güvenliğe yeterli bütçe ayrılmaması olarak gösterildi.

MOBİL TEHDİTTE PATLAMA

Türkiye’deki tehdit ortamını ayrıntılı inceleyen araştırmacılar, 2022’ye göre bankacılık kötü amaçlı yazılım saldırılarında yüzde 18, Truva atı saldırılarında yüzde 9, hassas bilgileri ifşa etmek için kullanılan oltalama saldırılarında yine yüzde 9 ve belli bir güvenlik açığından yararlanan istismar saldırılarında da yüzde 8 oranında artış gördüğüne de vurgu yaptılar. Etkinlikte ayrıca mobil siber tehdit dinamiklerine ilişkin yeni veriler de yayınladı. Buna göre META bölgesinde tespit edilen mobil tehditlerin sayısı 2023’te 2022’ye kıyasla yüzde 22 arttı. Bu yükselişi en çok tetikleyen istatistik ise Türkiye’ye ait. Orta Doğu’daki mobil tehditlerdeki artış yüzde 40, Afrika’da yüzde 10 olurken, Türkiye’de bu oran yüzde 120’ye kadar tırmandı.

REKLAMLARA DİKKAT

Mobil cihazlarda tespit edilen en yaygın mobil tehditler arasında reklam yazılımları, casus yazılımlar ve mobil bankacılık Truva atları yer aldı. Reklam yazılımları görünüşte zararsız bir şekilde davransa da hassas verilere erişebiliyor. Casus yazılımlar, aktif bir Truva atı olan CanesSpy, akıllı telefondan veri çalabiliyor, cihazdaki kişilerin ve kullanıcı hesap bilgilerinin bir listesini, belgeleri alabiliyor ve ayrıca alacağı bir komut üzerine cihazın mikrofonundan kayıt yapabiliyor.

ZORLA PARA ALMA

Kaspersky Rusya ve Küresel Araştırma ve Analiz Ekibi (GReAT) Başkanı Dmitry Galov, 2024 yılında mobil cihazlara yönelik gelişmiş saldırıların sayısının artacağını belirterek, “Çünkü saldırganlar sürekli olarak kötü amaçlı yazılım sunmak için yeni yollar arıyor ve kötü amaçlı yazılımlar daha karmaşık hale geliyor. Truva atları kurbanların cihazlarından veri çalabilir, istenmeyen abonelikler ekleyebilir ve zorla para alabilir” dedi.

24 Şubat 2024, Cumartesi 07:00

Cep'i uçuran 7 uygulama

Telefonunuz, performansı düştüğünde, sesi az geldiğinde, kapasitesi hızla tükendiğinde, çok fazla veri harcadığında, ısınma yaptığında, yeni siber tehditlere karşı zayıf kaldığında hatta su aldığında bunları saniyeler içinde bertaraf edecek tam güvenlikli uygulamalar geliştirildi.

Hayatımızın vazgeçilmezi haline gelen cep telefonları, hızla gelişen teknoloji ile birlikte yeni sorunlarla karşı karşıya kalıyor. Örneğin yapay zekalı uygulamalar ve kapsamlı işlevler, her zaman daha çok işlem gücü ve bellek kapasitesi gerektirir. Artan sosyal medya kullanımı ve video çekme işlemleri bataryayı daha hızlı tüketir. Ayrıca evrim değiştiren siber saldırılara karşı her zaman tetikte olmak gerekir. Telefonunuz giriş segmentinde olsa dahi bu sorunları bertaraf edecek akıllı uygulamaları kullanmanız kritik önem taşıyor.

SPEAKER CLEANER REMOVE WATER: Telefonunuz biraz su aldığında ya da çok tozlandığında dışarı iyi ses veremeyebilir. Bu uygulama, cihazın içine giren sıvı ve tozları, çıkardığı ilginç titreşimli sesler ile temizlemeyi sağlıyor. Yani çeşitli frekanslardaki sesler, hoparlörü engelleyebilecek maddeleri yerinden çıkarmaya yardımcı oluyor.

SES YÜKSELTİCİ-EZ BOOSTER: Telefonunuzun normal sesi, film izlerken, müzik dinlerken ya da oyun oynarken düşük geliyorsa bu uygulama, ses seviyesini yüzde 200’e kadar artırabiliyor. Bunu yaparken ses kalitesinden de taviz vermiyor. Ayrıca 8 farklı ses moduna da sahip uygulama, seviyeyi hızlı bir şekilde ayarlamayı da sağlıyor.

21 Şubat 2024, Çarşamba 07:00

KOBİ’lere özel sigorta rehberi

Değişken döviz kurları, artan maliyetler, hırsızlık, deprem, sel gibi afet tedirginlikleri ve siber saldırılar özellikle küçük ve orta büyüklükteki işletmeler (KOBİ) için sigorta yaptırmayı kaçınılmaz kılıyor. Çünkü bu tür işletmeler, büyüklere göre çok daha kırılgan oldukları için aldıkları herhangi bir darbede yok olmayla karşı karşıya kalabiliyor. Veri güvenliğini sürdürülebilir kılmak ve iyi bir risk yönetimi haritası çıkarmak adına özel bir rehber hazırladık.

ÇOĞU GÜVENCESİZ

Türkiye’deki sigortalı KOBİ oranının yüzde 31 seviyesinde olduğuna dikkat çeken Monopoli Sigorta Yönetim Kurulu Başkanı İzzet Bonofiyel, “Bu oran geçen yıllara göre artışlar gösterse de halen çok düşük. Her gün içerikleri zenginleşen paketlerde sadece deprem, yangın, yıldırım, sel, fırtına, dolu, hırsızlık gibi riskler değil, çalışanlara yönelik acil sağlık teminatları, ferdi kaza, işveren sorumluluk, siber güvenlik gibi çok sayıda risk de güvence altına alınıyor” dedi.

SALDIRILAR ARTTI

Dijitalleşen dünyada özellikle siber güvenlik konusunun büyük önem taşıdığını vurgulayan İzzet Bonofiyel, şöyle devam etti: “Pandemi süreci ile birlikte uzaktan çalışmaya geçilmesi, alışverişlerin online yapılması, bireysel ve kurumsal görüşmelerin dijital ortamda yoğunlaşmasıyla siber saldırıların sayısını da arttı. KOBİ Dijital Güvenlik Hassasiyeti Raporu’na göre KOBİ’lerin yüzde 69’u son 12 ay içinde bir ihlal bildirdi. 2023’te 16 bin 312 olayın 5 bin 199’u veri ihlali olarak tanımlandı. Özellikle küçük işletmeler, veri korumaya önem vermedikleri için siber saldırganların hedefinde oluyor.”

BİLİNÇ YÜKSELİYOR

Siber saldırganların genellikle IP adresleri, iletişim bilgileri ve finansal bilgileri hedeflediğini anlatan Bonofiyel, “Bu bilgileri elde eden saldırganlar KOBİ’leri para karşılığı tehdit edebiliyor, bazı verileri ifşa edebiliyor ve işletmelerin batmasına bile neden olabiliyor. Siber saldırılardaki artış, siber sigortaya olan talebi de artırdı ve KOBİ’lerden sigorta şirketlerine ciddi talep gelmeye başladı. Özellikle son bir yılda siber sigortaya olan talebin yüzde 50 arttı” diye konuştu. İşte gözardı etmemeniz gereken kritik noktalar...

17 Şubat 2024, Cumartesi 07:00

Havanız hiç sönmesin

Dijitalleşme ile birlikte her alanda olduğu gibi otomobil, bisiklet ve motosiklet lastiklerini şişirme teknolojilerinde de devrim yaşanıyor. Geleneksel hava pompalarının yerini artık portatif, hafif, hızlı, LED ışıklı, dijital ekranlı, gerçek zamanlı ölçüm yapabilen, şarj durumunu gösteren, kullanılmadığında otomatik kapanan ve USB-C üzerinden kolayca şarj edilebilen cihazlar aldı. Araçların yanı sıra şişme yataklar, şişme botlar ve futbol, basketbol, voleybol topları gibi şişmesi gereken oyuncaklar için de her evde ve kamplarda bulunması gereken bazı yeni nesil nesil pompaları inceledik.

BASINÇ DEĞERİNE DİKKAT EDİN

Her şeyden önce pompanın maksimum basınç kapasitesi, kullanacağınız araç lastiklerinin önerilen basınç değerleriyle uyumlu olmalıdır. Genellikle araç lastikleri için önerilen basınç değerleri 2 ila 3 bar arasında değişir. 2 bar 29.01 PSI değerine eşittir. Bu cihazları da satın alırken en az 3 yerden fiyat analizi de yapmayı unutmayın çünkü her gün yapılan farklı kampanyalar sonucu aynı üründe 500 TL’lere varan fiyat farklarıyla karşılaşabilirsiniz. İşte öne çıkan bazı teknolojiler:

ROBO 180: Otomobil, kamyon, kamyonet, minibüs, motorsiklet, bisiklet ve lastik toplar için 5 ayrı ucu olan bu cihaz, hem gerçek zamanlı basınç değerini hem de önceden ayarlanmış değeri gösterebiliyor. 3 modlu LED ışık özelliğiyle el feneri ve yolda kalındığında uyarı ışığı olarak da kullanılan pompanın basınç kapasitesi 180 PSI. 12 voltluk cihazın fiyatı 1.221 TL.

BOSCH EASY PUMP: