Ramazan'da midenizi rahatlatacak 8 öneri

YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

Ramazanda uzun süreli açlık, susuzluk ve öğün saatlerinin değişmesi hazımsızlık, şişkinlik, reflü gibi mide rahatsızlıklarına davetiye çıkarabiliyor. Gastroenteroloji Uzmanı Doç. Dr. Suna Yapalı, önlem için yapılması gerekenleri anlatıyor...

Doktorunuza danışın:

Altta yatan mide ülseri, onikiparmakbağırsağı ülseri ve reflü hastalığınız varsa, ağrı kesici ve kan sulandırıcı ilaç kullanıyorsanız mide hastalıkları açısından yüksek riskli grupta olduğunuzu unutmayın. Oruç tutmadan önce mutlaka doktorunuza danışın. 1 Ağrı kesici kullanmayın: Beslenme düzeninin ve uyku saatlerinin değişmesi nedeniyle oruç tutarken baş ağrısı yakınması ve ağrı kesici ilaçlara başvurulması ülser gelişmesine yol açabilir. Sık ağrı kesici kullanımından kaçının. Kan sulandırıcı ilaç almak zorundaysanız mutlaka kalp ve damar hastalıkları

 Yavaş yiyin:

 Uzun süreli hekimlerine danışarak oruç tutun. açlık sonrasında hızlı yemek doygunluk hissini engeller, ayrıca hazımsızlık, şişkinlik ve reflüye yol açabilir. İftarda iyi çiğneyerek yavaş yiyin ve porsiyonları küçük tutun. 

Sahura kalkın:

 Oruç tutarken sahura kalkmamak tüm gün vücudun halsiz kalmasına ve mide yakınmalarına yol açabiliyor. Bu nedenle sahurda dengeli bir kahvaltı yapmaya gayret edin. Sahurda yumurta, peynir, süt, yoğurt gibi yüksek proteinli gıdaların tüketilmesi hem protein ihtiyacını karşılar hem de uzun süre tokluk hissi verir. Domates, salatalık ve taze yeşilliklerin tüketilmesi vücudun lif ve vitamin ihtiyacını karşılar. Badem ve ceviz gibi kaliteli yağ içeren besinlerin tüketilmesi de tokluk hissi sağlayarak enerji ihtiyacını karşılar. 

Çiğ değil, pişmiş soğan:

İftarda dengeli ve sağlıklı öğünler tüketin. Kızartmalardan, aşırı yağlı ve baharatlı yiyeceklerden kaçının. Atıştırmalık kahvaltılıklar, çorba, salata, baklagiller, az yağlı et ve sebze yemeği tercih edebilirsiniz. Pasta, börek gibi sindirimi zor ve glisemik endeksi yüksek gıdalar yerine kepekli ekmek veya az miktarda bulgur pilavı ile karbonhidrat ihtiyacınızı sağlayabilirsiniz. Şerbetli tatlılar yerine hafif sütlü tatlılar tercih edin. Çiğ sarımsak, çiğ soğan mide yakınmalarını artırabileceği için bunları pişmiş olarak yiyin.

Yemek sonrası uzanmayın: 

Sahur veya iftardan sonra hemen uzanmak reflüyü kolaylaştırır. Dolayısıyla yemekten sonra 2-3 saat uzanmayın. Hareketsizlik sindirim sorunlarınızı artırabileceği için mümkünse iftardan 1-2 saat sonra kısa yürüyüş veya hafif egzersizler yapın. 

Su tüketiminizi artırın:

 Günlük en az 2 litre su tüketilmesi su ihtiyacını karşılayarak, oruç tutulan sürede daha zinde olunmasını sağlar. Su dışında ayran, süt ve taze sıkılmış meyve suları gibi sıvı ihtiyacınızı karşılayacak içecekleri ihmal etmeyin. Asitli içeceklerden uzak durun. Aşırı çay, kahve tüketmeyin, bunlar vücudun su kaybını artırır ve mide rahatsızlıklarını tetikler.


Hangi mide hastalığında hangi belirti olur?

Gastritte: ✔ Karnın üst yarısında ağrı, ✔ Az miktarda yemek ile doyma ve şişkinlik hissi, ✔ Gaz ile şişkinlik ve geğirme, ✔ İştah azalması, ✔ Bulantı ve kusma, ✔ Halsizlik (gastrite bağlı kansızlık gelişirse), 

Ülserde: ✔ Karında ağrı (ağrı daha çok açken olur ve genellikle bir şey yemekle ya da antiasit ilaç almakla geçer), ✔ Şişkinlik, ✔ Sırta vuran ya da gece sancıyla uyandıran ağrı, ✔ Kilo kaybı, ✔ Bulantı, ✔ Kusma. ✔ Ağızdan kan gelmesi veya gaita renginin siyah olması (ülser kanaması gelişirse), 

Reflüde: ✔ Göğüsün ortasından yukarıya doğru yükselen yanma ve ağrı. ✔ Midede yanma ve ağrı. ✔ Uzun süreli bulantı. ✔ Rahatsız edici geğirme. ✔ Boğaz ağrısı ve tahrişi. ✔ Geçmeyen farenjit. ✔ Boğazda baskı hissi ve sürekli boğazı temizleme ihtiyacı. ✔ Uzun süre geçmeyen öksürük. ✔ Ses kısıklığı.


Yazarlarımızdan

08 Mayıs 2021, Cumartesi 07:01
Sıradaki haber yükleniyor...
holder