En başarılı öğretmeni yetiştirmeliyiz

19 Mayıs 2015, Salı 05:00
AA

Yapboz şeklinde devam eden eğitim sistemimizde bir arpa boyu yol alamadık. Uluslararası değerlendirmelerde en alt sıralara abone olmuş durumdayız. Yeni atanan her Milli Eğitim Bakanı kendi modelini ortaya koyunca işler içinden çıkılmaz bir hal aldı. Uluslararası eğitim değerlendirmelerinin alt sıralarından bir türlü üst sıralara tırmanamadık.

Oysa 21. yüzyılın insanını yetiştireceğiz diye politikacılarımız nutuklar atıyor. Bu nutuklarla eğitim sistemimizi ilerletemeyiz. Bilindiği gibi insanlık 20. yüzyılın son çeyreğinde yeni bir çağa girdi. Bu çağın adı bilgi çağı. Bilgi çağında teknoloji ürünleri için yapılan harcama, sanayi ürünleri için yapılan harcamayı geçti. Biz bu çağı yakalamak zorundayız. Ülkemizin 2023 vizyonunu yakalaması için dünya ile konuşan, dünya ile çalışan ve dünya ile yarışan nesillere ihtiyaç var. Bunu başarmanın yolu bu gençleri yetiştirecek öğretmenlerden geçiyor.

YENİ ÖĞRETMEN MODELİ

Bakanlığın ortaya koyduğu öğretmen modeli bu gençleri yetiştirmekten uzak görünüyor. Vizyonu, amacı ve yöntemi olmayan bir sistemle öğretmen yetiştiremezsiniz. İlk iş bu hedefi yakalayacak, mevcut bilgiyi yöneten, yeni sentezlere ulaşan, eyleme dönüştürebilen ve internette olandan farklı bir şekilde öğrencilerine sunabilen yeni bir öğretmen modeli.

Biz ancak hedefimize böyle bir modelle ulaşabiliriz. Hedefe ulaşmak bile yeterli olmayabilir. Çünkü dünya yerinde durmuyor. Her alanda olduğu gibi eğitimde de rekabet küresel boyutta. Mahalli ölçekte en iyi eğitimi sağlamak ve en iyi öğretmen olmak artık yeterli sayılmıyor. Uluslararası standartlara göre en iyi şekilde yetişmiş, dünyayı tanıyan, bilgi çağı ve küreselleşme olgularını anlamış öğretmenlere sahip olmadan dünyayı yakalamak mümkün değil.

Bunun için yapılması gereken, öğretmen eğitimi başta olmak üzere her seviyedeki okulda eleştirel düşünme, dijital teknoloji kullanımı, bilgi yönetimi ve yaratıcılık gibi 21. yüzyıl becerilerini müfredata dahil etmek zorundayız. Bunu da yolu; çırak, kalfa ve usta modelinden geçiyor. Yeni terminolojide adı “Okulda üniversite” öğretmen bilgi üretim merkezi konumunda olan üniversitede mesleğini yaparken “işyeri” olan okullarda uygulama yapıyor.

Kişisel verilere ilişkin aydınlatma politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için Kişisel verilere ilişkin aydınlatma metnimizi inceleyebilirsiniz.