Ekonomi 'KRAL' Kim? Fiesta ve Clio Karşı Karşıya

'KRAL' Kim? Fiesta ve Clio Karşı Karşıya

Paylaş
'KRAL' Kim? Fiesta ve Clio Karşı Karşıya

'KRAL' Kim? Fiesta ve Clio Karşı Karşıya

B segmenti özellikle çekirdek aileler için biçilmiş kaftan. İşte bu segmentin beğenilen otomobillerini karşı karşıya getirdik. Bir tarafta sürüş dinamiği ile hatırladığımız ve çok yakın zamanda makyajlanan Ford Fiesta, diğer tarafta 1.5 dizel motoruyla ekonominin fenomeni ve 4. nesliyle yenilenerek otomotiv piyasasına merhaba diyen Renault Clio…



Tasarım

Haberin Devamı

Otomobillerin tasarımlarına baktığımızda makyajlanan Ford Fiesta çekici ön yüzüyle dikkat çekse de Laurens Van den Acker imzalı Renault Clio bu konuda bir adım önde. Ön bölümde Fiesta daha geniş ızgara, daha keskin hatlar ve geriye doğru çekilmiş far grubu kullanırken Clio ise daha dar bir ızgara, oval hatlar ve geniş farlara yer vermiş. İki otomobilde de bu bölümde kullandığı nikelaj detaylar ile şıklık temalarını ön plana çıkarmışlar. Yan bölüme geldiğimizde Fiesta daha sade bir tasarıma sahip. Clio ise burada piyano siyahı ve krom renkler ile kombine edilmiş yüzgeç şeklinde bir detaya yer vermiş. İlgi çekici bu detayın yanında nazar boncuğuna benzeyen ufak bir çıkartma bu bölüme farklı bir hava katmış. Ayrıca burada kullanılan 5 kollu jant grubu, arka kapılara gizlenmiş kapı kolları ve şişkin arka çamurluklar Clio’nun sportiflik konusunda bir adım önde olduğunu gösteriyor. İki modelinde arkaya doğru uzanan tavan yapısına baktığımızda alçalan tavan yapısıyla Fiesta, Clio’dan daha sportif bir tasarım sergilerken içerideki yolculara baş mesafesi alanında sıkıntı yaratacağının sinyallerini veriyor. Arka bölüme geldiğimizde Fiesta stop grubunu dikey olarak konumlandırırken Clio burada yatay bir yerleşim tercih etmiş. Ayrıca Clio stop grubunu bagaj kapağı üzerine uzatarak bütünlük hissi yakalamış. Clio burada büyük marka ve model logosu kullanarak markanın güçlü kimliğini ön plana çıkarmak isterken, Fiesta ise daha küçük logolara yer vermiş. İki otomobilde de arka bölümün sportiflik temasını cam üstü spoyler ve gövdeden farklı renkte olan difizör ön plana çıkarmış. Boyut disiplinine baktığımızda Clio; 4062 mm uzunluğa, 1732 mm genişliğe, 1448 mm yüksekliğe ve 2589 mm dingil mesafesine sahip. Bu değerler ile rakibi Fiesta’dan 93 mm daha uzun, 32 mm daha dar, 47 mm daha alçak ve 100 mm daha büyük dingil mesafesine sahip.

Haberin Devamı

İç mekân

Otomobillerin içerisine geçtiğimizde Fiesta makyaj öncesi versiyondakiyle aynı iç mekân ile bizlere merhaba derken, Clio daha eğlenceli ve farklı bir iç mekân ile bizleri karşılıyor. Malzeme kalitesi ve işçilik konusunda iki modelde de sıkıntı yer almıyor. Fiesta aracın birçok özelliğini sürücü ellerini direksiyondan ayırmadan kontrol etsin diye tuşları direksiyon üzerine konumlandırılmış. Clio ise sadece hız sabitleyici sistemin kontrol kumandasını direksiyon üzerinde konumlandırmış. Ancak Clio’da bu sistemi aktif etmeniz için el freninin yanındaki ilgili tuşa basmanız gerekiyor. Burada Clio hız sabitleyicisinin yanı sıra hız sınırlayıcıyla bir adım önde olsa da kullanım ve erişim açısından Fiesta’nın daha avantajlı olduğunu belirtmeliyiz. Ön konsolun orta bölümünde Clio dokunmatik ekranlı R-Nav sisteme yer verirken, Fiesta ise tuşlar ile kontrol edilebilen ufak bir ekrana yer vermiş. Bu iki ekranda Bluetooth ile handsfree ve USB desteğine sahip ancak kullanım açsından Clio burada Fiesta’yı geride bırakıyor. İç mekân şıklığı konusunda Clio kişiselleştirilebilir detayları ile ön plana çıkıyor. Bu özellik sayesinde Clio’da direksiyon simidindeki ve havalandırma kanallarının yanındaki detayları kendiniz belirleyebiliyorsunuz. Fiesta bu konuda Clio’ya cevap veremese de piyano siyahı detayları ve ön yolcu koltuğu önündeki ambiyans ışığı ile şık bir ortam sunmaya çalışmış. İki modelde küçük eşya gözü konusunda gerek kapı kenarlarında gerekse orta konsolda alanlar sunmuş. İçeride sunulan alan konusuna geldiğimizde Fiesta, arkada oturan misafirlerine Clio’dan daha iyi bir bacak mesafesi sunarken aynı başarıyı paralel uzanmayan tavan çizgisi sebebiyle iyi bir baş mesafesi olarak gösteremiyor. Bagaj bölümüne geldiğimizde Clio, 300 litre ile rakibi Fiesta’yı geride bırakıyor.

Haberin Devamı

Performans

Haberin Devamı

Araçların ikisinde de 1.5 litrelik dizel ünite yer alıyor. Fiesta’da yer alan motor 3750 d/d’de 75 ps güç, 1750 d/d’de 185 Nm tork değeri üretiyor. Clio ise 4000 d/d’de 90 ps güç ve 1750 d/d’de 220 Nm tork değerine sahip. İki araçtan Fiesta, 0-100 Km/s hızlanmasını 13.5 saniyede tamamlarken maksimum 167 Km/s hıza ve 3.7 litrelik karma yakıt tüketim değerine sahip. Clio ise 0-100 Km/s hızlanmasını 11,7 saniyede tamamlarken maksimum 178 Km/s’lik bir hız değerine ve 3.6 litrelik karma tüketim değerine sahip. İki model 1.5 litrelik üniteleriyle beklenilen performansı rahat bir şekilde sunuyor. Ancak Fiesta’nın alt devirleri Clio kadar çok sevmediği kesin. 5 ileri otomatik şanzıman ile kombine edilmiş iki otomobilden Clio kemikli vites geçişleriyle daha sportif bir otomobil olduğu hissini veriyor. Testimiz sırasında Fiesta ile 5.4, Clio ile 4.9 litrelik karma yakıt tüketim değeri elde ettik. Tüketim değerlerini düşürmek Clio için kolay olsa da Fiesta’da bu değeri düşürmek için biraz daha fazla özen göstermeniz gerekecek.

Haberin Devamı

Konfor ve Yol Tutuşu

Fiesta’da sert, Clio’da ise orta sertlikte süspansiyonlara yer verilmiş. Fiesta sert süspansiyonu ve hisli direksiyonuyla yol tutuş konusunda ön plana çıkarken, Clio ise konforlu yönüyle ön planda. Fiesta özellikle motor sesini fazlaca kabin içine yansıtarak can sıkıyor. Clio motor, yol sesinin iç mekana yansıtmazken, aynalardan gelen rüzgar sesi duyuluyor. İki modelin de limitleri zorlandığında önden kaymaların bolca yaşandığı görülüyor. ESP sistemleri sizi dengede tutmak için ellerinden geleni yapıyor. Ancak burada dikkat çekmek gereken bir konu varsa o da Clio’nun ESP sistemini başlangıç donanımından itibaren standart sunması. Bu sayede Clio, ESP disiplininde rakibini geride bırakıyor.

Güvenlik

Başarılı satış rakamlarıyla sıkça ismini duyduğumuz Ford Fiesta, Euro Ncap’de birçok farklı pozisyonda sürücü ve yolcuların bazı bölgelerinde sınırlı sayıda koruma sağlamasına karşılık 5 yıldız almayı başardı.

Yeni Fiesta önden çarpmalarda sürücü ve yolcuya yeterli güvenliği sağlayarak mankenlerin korunması sağlanmış. Bunun yanı sıra yandan araç çarpışmalarında ise göğüs bölgesi hariç mankenin tüm uzuvlarında üst seviye güvenlik sağlanmış.

Fiesta'da bariyer çarpışmalarında ise mankenin göğüs bölgesi sınırlı seviyede korunurken, göğüs ve kalça bölgesi için yeterli seviyede bir güvenlik sağlanmış. Arkadan çarpmalarda da üst düzey güvenlik sağlayan Ford Fiesta 33 puan ile 5 yıldız almayı başarmış.

Teste baz versiyonu ile giren Clio ise önden çarpışma testinde yolcu kabini tamamen sağlam kaldı. Mankenlerin göğüs ve uyluk bölgesinde iyi koruma sağlandı. Renault benzer korumayı farklı boylardaki mankenlerde ve değişik oturma pozisyonlarında da tekrarladı. Yan bariyer çarpışma testinde Clio maksimum puanları aldı. Mankenin vücudunun tamamı iyi bir şekilde korundu. Tekrarlı yan direk çarpışma testlerinde mankenin göğüs bölgesini yeterince iyi koruyamayan Clio buna rağmen 5 yıldızı kapmayı başardı. Renault Clio, arkadan çarpışmalarda etkili olan kamçı etkisine karşı ortalama bir koruma gösterdi.

Yorum-Alper GÜLER

İki model de farklı kulvarlarda başarılı görünüyor. Ancak ben bu kapışmanın kazananı tasarım ve ekonomiyi aynı anda sunabilen Clio diye düşünüyorum. Tasarım konusunda Clio’nun Fiesta’dan daha çekici olduğu aşikâr. Sadece ön bölümü makyaj gören Fiesta, Clio’nun çekici ve sportif tasarımına yetişemiyor. Performans verilerine baktığımızda alt devirlerde Fiesta’dan daha canlı kalmayı başaran Clio yüz güldürüyor. Ayrıca ekonomi konusunda da Clio, Fiesta’dan daha üstün. Ancak yol tutuşu konusuna gelince işler biraz daha değişiyor. Hisli direksiyon ve sert süspansiyonların avantajını kullanan Fiesta özellikle virajlarda rakibinden daha güvenli bir sürüş vaat ediyor. Fiyat disiplinine baktığımızda Clio ile Fiesta arasında 4 Bin TL’ye varan fiyat farkı göze çarpıyor. Bu fark ilk etapta kafa karıştırabilir ama ekonomik, çekici tasarım ve kişiselleştirilebilirlik açısında Clio bu fiyat farkını hak ettiğini söylemeliyim.

Yorum-Tulu DARICAN

Karşılaştırmamızı yapmadan önce kendi aramızdaki konuşmalarda başabaş, çekişmeli bir mücadele yaşanacağını düşünüyorduk. Ancak gerçek hayat hiç de öyle olmadı. Clio’nun Fiesta’ya bu kadar fazla disiplinde fark atması bizi şaşırttı. Bunları biraz incelersek… Bir kere tasarım göreceli bir kavram. Fiesta da makyajla birlikte şık bir otomobile dönüşmüş. Ama baştan yaratılan Clio, B segmentinin en güzel ve çekici otomobillerinden birisi. Dış tasarımın her detayında ince düşünülmüş öğeler var. Eğer Renault, beğenilmeyen tasarımlarını Clio ile başlayan yolda yenilerse çok daha iddialı bir marka olacak bu kesin. İç mekanda kalite 2 modelde de birbirine çok yakın. Ama Clio, büyük ekranı ile Fiesta’ya fark atıyor. Fiesta’nın 2 renkli ekranı, Clio’nun renkli R-Link sistemi karşısında hem özellikleri hem de görünümüyle geçmiş yüzyılı andırıyor. Ancak daha küçük olduğunu bildiğimiz Fiesta’nın arkada oturanlara daha iyi bir diz mesafesi sunması bizi şaşırttı. Motor konusunda Fiesta’nın 1.5 motoru ne yazık ki başarılı bir ünite değil. Performans ve yakıt tüketiminde bekleneni veremiyor. Avrupa’da satılan 1.6 litrelik dizel motor bu konuda daha başarılı olacaktır. Clio’da kullanılan 1.5 litrelik motor, yeni ECO sürüş modu sayesinde inanılmaz tüketim ortalamaları yakalanmasını sağlıyor. 100 km’de 3.4 litrelik tüketim ortalaması benim eriştiğim değerdi. Fiesta sadece yol tutuş disiplininde Clio’ya geçilmiyor. Hem hisli direksiyonu hem de rayda ilerler gibi gitmeyi sağlayan süspansiyonu ile Fiesta’yı virajlarda kullanmak daha eğlenceli. Clio da yol tutuş anlamında başarılı ama direksiyon sistemi Fiesta kadar net çalışmıyor. Fakat Renault cephesi tüm versiyonlarda ESP sisteminin standart olarak sunuyor ve güvenlikte aynı sistem için ekstra para isteyen Fiesta’nın önüne geçiyor.