Bu vitaminin eksikliği hafıza sorunları dışında kansızlığa da neden oluyor

B12 vitamini vücut için önemli bir vitamin. Beyin sağlığı için çok gerekli olduğunu bildiğimiz bu vitaminin eksik olması hafıza problemlerine yol açabiliyor. Ancak B12 vitamini bedenimizde bunun dışında çok önemli başka bir görevi de yerine getiriyor ki... bu görev kan hücrelerimiz açısından çok önemli! Peki B12 eksikliğini nasıl anlarız? Hangi besinlerde B12 var?

19 Ekim 2021, Salı 18:33 Son Güncelleme:
YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

B12 vitamini vücut için önemli bir vitamin. Hafızamız için çok gerekli olduğunu bildiğimiz bu vitaminin eksik olması hafıza problemlerine yol açabiliyor. Ancak B12 vitamini bedenimizde bunun dışında çok önemli iki görevi yerine getiriyor ve bu görevi yerine getiremediğinde kan hücrelerimizde azalma oluşuyor.

Dr. Fevzi Özgönül, vücudumuz tarafından üretilmeyen ve dışarıdan almamız gereken B12'nin görevlerini ve B12 eksikliğine bağlı sorunları şu şekilde sıralıyor:

Kan hücresi üretimini sağlıyor

Kan hücresi üretimini sağlıyor

B12 vitamini kemik iliğinde, kan hücrelerinin üretiminde görevli. Eğer vücudumuzda kan hücrelerinin üretim için yeterince B12 vitamini yoksa o zaman üretilen kan hücreleri kalitesiz ve güçsüz oluyor, bu da kansızlık şikayetine yol açıyor. 

  • Kansızlık şikayetiniz varsa B12 vitamini eksikliğine de mutlaka bakılması gerekiyor. 
  • Bazen sadece demir tedavisi tek başına kansızlık tedavisinde yeterli olmayabiliyor, bu nedenle yanında B12 takviyesi de gerekebiliyor.

Sinir hücrelerinin görevlerini yapmasına yardımcı oluyor

Sinir hücrelerinin görevlerini yapmasına yardımcı oluyor

B12'nin bir diğer görevi ise beyin sağlığımızda etkili. Sinir hücrelerinin, özellikle beyinde bulunan sinir hücrelerinin bilgiyi oluşturma, onu saklama ve bilgiyi aktarma görevlerini yapmasında yardımcı olan B12 yeterince vücudumuzda yoksa o zaman bu görevler yerine getirilemiyor ve unutkanlık başlıyor. 

Dilimin ucunda ama hatırlayamıyorum...

B12 eksikliği sonucunda sık sık eskiden çok kolay hatırladığımız, olayları veya kişileri, onların adlarını hatırlayamayız. Bazen de bildiğimiz bilgileri başkalarına aktarırken zorlanırız. "Dilimin ucunda fakat hatırlayamıyorum" deriz... İşte bütün bu tür sıkıntılarımızın baş suçlusu B12 vitamin eksikliği.

B12 değerleri nasıl olmalı?

B12 değerleri nasıl olmalı?

B12 değerinin klinik açıdan 500-800 pg/ml aralığında tutulması gerekiyor. 

  • B12 vitamininin laboratuvar ölçümünde 200 pg/ml’nin altında olması B12 eksikliği olarak kabul ediliyor.
  • 200-300 pg/ml aralığı sınırda normal olarak değerlendiriliyor.
  • 800 pg/ml ve üstü ise yüksek B12 vitamini değerlerini gösteriyor.

Vücudun B12 vitamini ihtiyacı günlük 2-3 mcg. Ancak hamilelerde ve emzirenlerde günlük B12 vitamini ihtiyacının daha fazla olduğu ifade ediliyor. 

Vücut tarafından üretilmiyorsa, nereden alacağız?

Vücut tarafından üretilmiyorsa, nereden alacağız?

B12 vitamini maalesef vücudumuz tarafından üretilemiyor, mutlaka dışarıdan alınması gerekiyor. 

Yiyecekler ile aldığımız B12 vitamininin de sorunsuzca sindirim sisteminden emilmesi gerekiyor ki bu işlemlerden sonra vücudumuz tarafından rahatça kullanılabilsin.

B12 vitamininin ana kaynağı hayvansal proteinler

  • Hayvansal protein yemeyen veya çok fazla ekmek hamur işi gıdaları tüketen, et yerine bakliyattan protein almaya çalışan kişilerde B12 vitamin eksikliği oluşuyor.
  • Halk arasında bakliyat grubu besinlerin ve tahılların bol miktarda B vitamini içerdiği bilinir fakat burada atlanılan durum var. B grubu vitaminleri değil B12 vitamininin alınması gerekiyor. Sebzelerde, salatalarda, meyvelerde, şekerli gıdalarda, unlu gıdalarda, tahıl ve bakliyat gurubu besinlerde ise B12 vitamini bulunmuyor.

B12 vitaminini alacağımız en güzel besinler

B12 vitaminini alacağımız en güzel besinler

Deniz ürünleri

  • Balık yumurtası (En yüksek oranda)
  • Uskumru
  • Somon
  • Sardalye
  • Ton balığı

Et grubu

Et grubu

  • Kuzu ciğeri
  • Sığır ciğeri
  • Dana ciğeri
  • Hindi ciğeri
  • Ördek ciğeri
  • Kaz ciğeri

Sığır, dana ve kuzu eti aynı zamanda çinko ve demir bakımından da zengin besinler.

B12 dışında protein ve kalsiyum da içeren peynir ve yumurta.

Sağlık içerikleri sadece bilgilendirme amaçlıdır, tanı ve tedavi için mutlaka doktorunuza başvurunuz.
Bu Video
İlgini
Çekebilir
Sıradaki haber yükleniyor...
holder
SIRADAKİ HABER Kan sulandırıcı ilaç alanlar, dikkat! Çarpıntı sorunu olanların bilmesi gerekenler...