Ekonomi Bayram bereketi

Bayram bereketi

Paylaş
Bayram bereketi

Ramazan Bayramı’na sayılı günler kala bayramlık çikolata ve şeker de raflarda yerini almaya başladı. Tüketiciyi pandemide ilk kez yüz yüze bayramlaşma heyecanı sararken, üreticiler de bu durumun bayram satışlarına yüzde 70 yansımasını bekliyor. Bayrama doğru hareketlenen piyasada esnaf da satışlarında artış öngörüyor. // Gülten Uğurlu'nun haberi....

Ramazan Bayramı 2 Mayıs’ta başlayacak. Bayramların vazgeçilmezi olan şeker ve çikolata da alışveriş listesine eklenmeye başlandı. İki yıldır pandemi nedeniyle sevdikleriyle buluşamayanlar, artık normalleşmeyle birlikte ilk defa bu bayram yüz yüze bir araya gelecek. Eskiden olduğu gibi yine ritüelleriyle bayramlaşmak mümkün olacak. Klasikleşen bayram şekeri ve çikolatası da süreçte yerini alacak. Herkes sevdiklerini, büyüklerini ziyaret etmeye gayret ederken, ağızlar da tatlanacak.

Haberin Devamı

SATIŞLARDA YÜZDE 70 ARTIŞ

2020 yılında pandeminin ilk etkisiyle daralan bayramlık çikolata ve şekerleme pazarı 2021’de e-ticaretin katkısıyla biraz toparlasa da asıl coşku bu yıl yaşanacak. 2021’de Türkiye’de 35 bin ton çikolata ile şekerleme alışverişi yapıldı. Pazarın cirosal büyüklüğü de 1.1 milyar liraya ulaştı. Tonajda pazarın yüzde 36’sını (12 bin 600 ton) bayramlık çikolata, yüzde 64’ünü (22 bin 200 ton) şekerleme oluşturdu. Ciroda ise pazarın yüzde 53’ünü çikolata, yüzde 47’sini de şekerleme aldı. Bu yıl ise bayram şekerinde ciro olarak yüzde 70 büyüme, tonajda da pandemi öncesi (2019) rakam olan 36 binin aşılması bekleniyor.

DOĞU ŞEKER MARMARA ÇİKOLATA

Her bayram en fazla şeker alışverişini yapan bölgeler, Doğu Anadolu ile Güneydoğu Anadolu. Bayram şekeri alışverişinin yüzde 38.9’u bu iki bölgede gerçekleştiriliyor. Bunları yüzde 19.4 ile Marmara ve yüzde 19.1 ile de İç Anadolu takip ediyor. Ardından sırasıyla Akdeniz, Karadeniz ve Ege bölgeleri geliyor. Hediyelik ve ikramlık çikolata satışında ise her yıl Marmara ilk sırada. 2021’de bayramlık çikolata tüketiminde Marmara Bölgesi’nin payı yüzde 29.1 oldu. Marmara’yı yüzde 22.1’lik payla İç Anadolu Bölgesi takip etti.

Haberin Devamı

KAÇ HANEYE GİRİYOR?

Araştırma şirketi Ipsos’un 2021 hane tüketim paneli verilerine göre, ikramlık şekerleme giren hane sayısı geçen yıl 2.8 milyon artarak 8.1 milyondan 10.8 milyona yükselirken, ikramlık çikolata giren hane sayısı ise 2.3 milyon artarak 7.9 milyondan 10.2 milyona çıktı. Bu yıl ise daha fazla haneye şeker ve çikolatının girmesi bekleniyor. Çikolatada talebin yüzde 55’i hediyelik (paketli) ve yüzde 45’i de ikramlık (kilo ile satılan). Şekerde ise ikramlığın payı daha fazla.

FİYATLAR NE DURUMDA?

Ramazan Bayramı için 10 bin tonluk üretimini tamamlayan ve Türkiye genelinde 37 bin 500 satış noktasında bayram şekeri dağıtacak olan Kent, sahada 7 bin kişiye de ek istihdam yaratacak. Mondelez International Türkiye Genel Müdürü İhsan Karagöz, “Pandemide global tedarik süreçlerindeki aksaklık ve enflasyon, şekerin imalat maliyetini bir miktar artırsa da tedarik süreçlerimizde bir aksama yaşamadık. Bu yıl kiloluk bayram şekerinin tavsiye edilen fiyatı 37.29 lira. Geçen yıl 28.5 liraydı” dedi.

Haberin Devamı

NEREDEN ALIYORUZ?

Hanelerin Ramazan’da alışveriş yaptıkları kanalları değiştirmediğini belirten Ipsos Türkiye Üst Yöneticisi (CEO) Sidar Gedik, “Hediyelik şekerler yerel zincir ve süper marketlerden alınıyor. Hediyelik çikolatada ise indirim marketleri öne çıkıyor” dedi. Pazaryerleri de özellikle kiloluk şeker alışverişinde tercih edilebiliyor.

BUNLARA DİKKAT!

Alırken ilk önce ürünün markasına, güvenirliğine bakın. Kilogram fiyatı 50 liranın altında olan ürünlerin taklit veya kalitesiz çikolata olma ihtimalı yüksek.

Çok ucuz ve merdivenaltı çikolataları gerçek çikolata ile karıştırmayın. Üzerinde kokolin veya kakao kaplı yazan ürünler gerçek çikolata değildir.

Gerçek çikolatanın en belirgin özelliklerinden birisi pürüzsüz olması. Mat renkli çikolatalardan kaçının, parlak renkli olanları tercih edin.

Haberin Devamı

Gerçek çikolatanın tadı homojendir, kendine özgü aromasının ağızda uyum içinde dağılması, ağızda kolayca erimesi ve yumuşak olması gerekir.

Ağızda metal tadı olmamalı ve ağız içinde yağlı, yapışkan kalıntı veya tabaka bırakmamalıdır. Tadı acı olan çikolataları almayın, ürünün taze olmadığını gösterir. Çikolatanın ambalajlı olmasına özen gösterin.

Etiketini dikkatli okuyun. Ambalajsız, üreticisini bilmediğiniz ürünlerden uzak durun. İkramlık şekerleri 30 derecenin altında, oda şartlarında, güneş görmeyen serin ortamda saklayın.

Çikolatanın 18-22 derecede serin bir ortamda saklanması yeterli. Buzdolabında muhafaza edilmemeli.