Ekonomi Elektrikli araçlar rekora koşuyor! Peki ya sigorta? Bu maddeler varsa hayat kurtarıyor

Elektrikli araçlar rekora koşuyor! Peki ya sigorta? Bu maddeler varsa hayat kurtarıyor

Paylaş
Elektrikli araçlar rekora koşuyor! Peki ya sigorta? Bu maddeler varsa hayat kurtarıyor

2023 yılında elektrikli otomobil satışları yüzde 844 oranında artarken pazar payı da yüzde 7,5'e ulaştı. Geçtiğimiz yıl satılan 72 bin 179 adet elektrik araç ile ilgili akıllardaki en önemli konulardan biri de sigorta işlemleri oluyor. Elektrikli araçlara hangi şartlarda sigorta yapılıyor, sigorta aracın bataryasını da kapsıyor mu, olası bir kaza ya da arıza durumunda ne tür işlemler yapılmalı? Otomotiv editörü Levent Köprülü akıllardaki sorulara yanıt verdi.

Azra Şahin - Posta.com.tr Elektrikli araç satın almak isteyenlerin ilk düşündüğü şey batarya konusu ise ikinci sırada da sigorta işlemleri geliyor. Otomotiv gazetecisi Levent Köprülü, “Ülkemizde elektrikli araçlara yönelik sigorta ürünlerinde, içten yanmalı motora sahip araç sigortalarında bulunan tüm teminatların yanı sıra, bu araçlara yönelik farklılıklar da bulunuyor” dedi ancak halen birçok sigorta paketinin kullanıcılar tarafından yetersiz görüldüğünü de ekledi.

Haberin Devamı

Köprülü, “Bu tür araçlara yönelik Kasko ve Zorunlu Trafik Sigortası ürünlerinde genel olarak elektrikli araçlara özel teminatların yok denecek kadar az olduğu gözleniyor. Örneğin bazı şirketlerin poliçelerinde ya da sunduğu sigorta kapsamında elektrikli araçlara özel teminatlar arasında, içten yanmalı motorlu araçların sigortalarında bulunan yanlış yakıt dolumuna ilişkin madde yer almıyor. Bunun yerine şarjın bitmesi halinde yüzde 100 elektrikli aracın limitsiz en yakın şarj istasyonuna çekilmesi gibi bir madde yer alabiliyor” diye konuştu.

Elektrikli araçlarda, benzinli ya da dizel araçlardan farklı olarak pek çok unsur bulunduğunu altını çizen Köprülü, “Bu farkları sigorta poliçelerine, sigorta kapsamına alan şirketler de mevcut elbette. Bataryanın maliyeti ve ömrü, şarj edilme şekli, şarj aksesuarları kapsam içine alınabildiği gibi, farklı teminat türlerine ve şartlara sahip ürünler sunabiliyor. Fiyatlarını ise incelemek ve karşılaştırmak gerekiyor” dedi.

Haberin Devamı

EN KRİTİK NOKTA BATARYA

Akıllardaki bir diğer soru da elektrikli araçların bataryaları kaskoya dahil mi yoksa ayrıca kasko yapılması gerekir mi? Levent Köprülü, burada da kesin bir uygulamanın olmadığı görüşünde. Köprülü, “Bazı şirketlerin poliçelerinde bunu yaptığını duyuyorum. Sonuçta pil yani batarya, aracın bir parçası olmakla birlikte, elektrikli araçların en önemli ve pahalı parçalarından biri. Bu nedenle de araç bataryalarının mutlaka sigortaya dahil olması gerekmekte. Pil için ayrı bir sigorta yerine, bunu da kapsayacak ek teminatların elektrikli araç sigortasında olması lazım. Nitekim bazı sigorta şirketlerinin elektrikli araç sigortası olarak sunduğu üründe, kaza gibi durumlarda hasar gören batarya için ödemelerin yanında, araca yönelik siber saldırılardan, duvar tipi şarj ünitesine, şarj kablosu ve adaptörüne gelecek zararlara kadar birçok riske karşı güvencelerin poliçede yer aldığı söyleniyor" açıklamasını yaptı.

Elektrikli araç satın almak isteyenlerin ilk düşündüğü şey batarya konusu ise ikinci sırada da sigorta işlemleri geliyor. Otomotiv gazetecisi Levent Köprülü, “Ülkemizde elektrikli araçlara yönelik sigorta ürünlerinde, içten yanmalı motora sahip araç sigortalarında bulunan tüm teminatların yanı sıra, bu araçlara yönelik farklılıklar da bulunuyor” dedi ancak halen birçok sigorta paketinin kullanıcılar tarafından yetersiz görüldüğünü de ekledi.

Haberin Devamı

Köprülü, “Bu tür araçlara yönelik Kasko ve Zorunlu Trafik Sigortası ürünlerinde genel olarak elektrikli araçlara özel teminatların yok denecek kadar az olduğu gözleniyor. Örneğin bazı şirketlerin poliçelerinde ya da sunduğu sigorta kapsamında elektrikli araçlara özel teminatlar arasında, içten yanmalı motorlu araçların sigortalarında bulunan yanlış yakıt dolumuna ilişkin madde yer almıyor. Bunun yerine şarjın bitmesi halinde yüzde 100 elektrikli aracın limitsiz en yakın şarj istasyonuna çekilmesi gibi bir madde yer alabiliyor” diye konuştu.

Elektrikli araçlarda, benzinli ya da dizel araçlardan farklı olarak pek çok unsur bulunduğunu altını çizen Köprülü, “Bu farkları sigorta poliçelerine, sigorta kapsamına alan şirketler de mevcut elbette. Bataryanın maliyeti ve ömrü, şarj edilme şekli, şarj aksesuarları kapsam içine alınabildiği gibi, farklı teminat türlerine ve şartlara sahip ürünler sunabiliyor. Fiyatlarını ise incelemek ve karşılaştırmak gerekiyor” dedi.

Haberin Devamı

EN KRİTİK NOKTA BATARYA

Akıllardaki bir diğer soru da elektrikli araçların bataryaları kaskoya dahil mi yoksa ayrıca kasko yapılması gerekir mi? Levent Köprülü, burada da kesin bir uygulamanın olmadığı görüşünde. Köprülü, “Bazı şirketlerin poliçelerinde bunu yaptığını duyuyorum. Sonuçta pil yani batarya, aracın bir parçası olmakla birlikte, elektrikli araçların en önemli ve pahalı parçalarından biri. Bu nedenle de araç bataryalarının mutlaka sigortaya dahil olması gerekmekte. Pil için ayrı bir sigorta yerine, bunu da kapsayacak ek teminatların elektrikli araç sigortasında olması lazım. Nitekim bazı sigorta şirketlerinin elektrikli araç sigortası olarak sunduğu üründe, kaza gibi durumlarda hasar gören batarya için ödemelerin yanında, araca yönelik siber saldırılardan, duvar tipi şarj ünitesine, şarj kablosu ve adaptörüne gelecek zararlara kadar birçok riske karşı güvencelerin poliçede yer aldığı söyleniyor" açıklamasını yaptı.

Haberin Devamı

BU NOKTALARA DİKKAT EDİN

Elektrikli araçlar için sigorta yaptırılırken dikkat edilmesi gereken noktalara da dikkat çeken Levent Köprülü, “Sigorta şirketleri, içten yanmalı motorlara sahip araçlara sundukları kasko poliçelerindeki tüm teminatları elektrikli araçlar için de sağlıyor. Ancak bu araçların batarya, elektrikli motor, şarj aksesuarları gibi unsurlarının da ek maddelerle düzenlenmiş olması gerekiyor. Sigorta poliçelerinde, elektrik arızası, yazılım arızası, kaza dışında pil hasarları, pillerin kazada zarar görmesi, yetkisiz ve duruma uygun çekim yapılmaması, hatalı ve geçersiz bakım, elektrik ve yazılım arızaları gibi konularda özel şartlar bulunup bulunmadığına bakılması şart bence. Kaza ve arıza durumunda elektrikli araç muafiyetleri, teminat dışı haller, çekim hizmet şartlarına dikkat edilmesi de önemli. Yerinde şarj, sınırsız araç çekme hizmeti de bence teminatlar arasında mutlaka olmalı” diye konuştu.

Köprülü, son olarak araç sahiplerini uyararak, kasko ve trafik sigortası yaptırırken ek teminatların detaylarına iyice dikkat edilmesinin önemini vurguladı ve bunun primlerin düşük olmasından daha önemli olduğunun altını çizdi.

Elektrikli araçlar için sigorta yaptırılırken dikkat edilmesi gereken noktalara da dikkat çeken Levent Köprülü, “Sigorta şirketleri, içten yanmalı motorlara sahip araçlara sundukları kasko poliçelerindeki tüm teminatları elektrikli araçlar için de sağlıyor. Ancak bu araçların batarya, elektrikli motor, şarj aksesuarları gibi unsurlarının da ek maddelerle düzenlenmiş olması gerekiyor. Sigorta poliçelerinde, elektrik arızası, yazılım arızası, kaza dışında pil hasarları, pillerin kazada zarar görmesi, yetkisiz ve duruma uygun çekim yapılmaması, hatalı ve geçersiz bakım, elektrik ve yazılım arızaları gibi konularda özel şartlar bulunup bulunmadığına bakılması şart bence. Kaza ve arıza durumunda elektrikli araç muafiyetleri, teminat dışı haller, çekim hizmet şartlarına dikkat edilmesi de önemli. Yerinde şarj, sınırsız araç çekme hizmeti de bence teminatlar arasında mutlaka olmalı” diye konuştu.

Köprülü, son olarak araç sahiplerini uyararak, kasko ve trafik sigortası yaptırırken ek teminatların detaylarına iyice dikkat edilmesinin önemini vurguladı ve bunun primlerin düşük olmasından daha önemli olduğunun altını çizdi.