Ekonomi Havasız lastik üretildi: Patlamıyor, yıpranmıyor, bakım gerektirmiyor!

Havasız lastik üretildi: Patlamıyor, yıpranmıyor, bakım gerektirmiyor!

Havasız lastik üretildi: Patlamıyor, yıpranmıyor, bakım gerektirmiyor!

Dijital dönüşümle birlikte sürücüsüz araçların yaygınlaşması ve hızla artan çevre bilinci, lastikte yeni bir devrim başlattı. Adı ‘havasız lastik’ (NPT). Patlamayan, yıpranmayan, bakım gerektirmeyen bu lastikler kaza riskini de minimuma indiriyor. Birkaç yıla kadar tüm dünyada yollara çıkacak bu özel teknolojiyi Lüksemburg’da Tesla üzerinde test ettik. Murat Gülderen'in haberi...

Yapay zeka, büyük veri, 5G mobil bağlantısı, otonom, görüntü işleme ve temiz enerji gibi teknolojiler, araç lastiklerinde de dönüşümü zorunlu hale getirdi. Türkiye’de de 1961 yılından bu yana faaliyet gösteren ve burada biri İzmit, diğeri ise Adapazarı’nda olmak üzere iki fabrikasıyla hizmet veren Goodyear, bu ihtiyaçtan yola çıkarak tüm zorlu yol koşullarına dayanıklı ‘havasız lastik’ geliştirdi.

YUMUŞAK SÜRÜŞ DENEYİMİ

Lüksemburg’daki inovasyon merkezinde dünya basın tanıtımı yapılan bu lastikleri Tesla araçlar üzerinde test ettik. Tıpkı havalılar gibi yumuşak bir sürüş deneyimi sunan lastikler, virajlarda ve ani frenlerde şimdilik biraz ses yapsa da çok dengeli bir performans gösteriyor. Teknik aşaması henüz tamamlanmayan lastiklerin yapısı sıkıştırılmış polimerlerden yani plastikten oluşuyor. Dış şerit (sırt dahil), bağlantı ağı ve jant olmak üzere üç bileşeni var.

HEDEF SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK

Lastiklerin 2030 yılına kadar yüzde 100 sürdürülebilir malzemeden yapılması hedefleniyor. Lastikte fark yaratan temel unsurun dış şeritle birlikte aracın ağırlığını taşıyan bağlantı ağı olduğunu söyleyen şirketin Havasız Lastikler Kıdemli Program Müdürü Michael Rachita, “Havasız lastiklerde basıncın kontrol edilmesi gerekmiyor. Ağır yüklerde daha fazla konfor ve güvenlik sağlıyor” dedi.

Posta Gazetesi Teknoloji ve Ekonomi Editörü Murat Gülderen, Lüksemburg'da havasız lastikleri Tesla araç üzerinde test etti.

MİNİMUM ATIK

Rachita, şöyle devam etti: “Otonom araçlar LiDAR ve GPS kullanır ve bunların arızalanması durumunda optik kameralar devreye girer. Bunun anlamı, araçların sorunsuz çalışabilmesi için çok sayıda yedek sistemin olmasıdır. Hava basıncıyla çalışan bir lastiğin yedek bir çözümü yoktur. Lastikte hızlı bir hava kaybı yaşamanız veya lastiğin hasar görmesi durumunda, araç durur ve çalışamaz hale gelir. Havasız lastiklerde ise arıza durumunda çalışmayı sağlayan özellikler vardır. Bağlantı ağı sayesinde lastik zarar görse dahi normal çalışmaya devam edebilir. Servis dışı kalmayacağı için lastiklerden kaynaklanan atıklar da azalmış olacak.”

YOL VERİLERİNİ BİLDİREN SİSTEM

Şirket ayrıca yeni geliştirdiği lastik bilgi edinme çözümleri sistemi ‘SightLine’ akıllı teknolojisini de tanıtarak test ettirdi. Goodyear Küresel Operasyonlar Kıdemli Başkan Yardımcısı ve Teknoloji Baş Sorumlusu Chris Helsel de, “Tıpkı kalp atış hızı ve oksijen seviyesini takip eden akıllı saatler gibi, SightLine’ın lastik verisi toplama özelliği, lastiğin sağlık durumunu takip ediyor, servis veya değişim zamanının geldiğini belirtiyor. Bu çözüm sayesinde milyarlarca kilometrelik test verisi de toplanabiliyor. SightLine destekli entegre lastikler, fren mesafesini de yüzde 30 azaltacak” diye konuştu.

ODAK SEKTÖRLER İNŞAAT VE KARGO

Akıllı ve ağ bağlantılı lastikler, zaman ve maliyetlerden tasarruf edip güvenliği artırmanın yanında, otonom araçlarla ilgili bilgiler de sağlayabiliyor. Şirket, tüm yeni ürünlerinde sensör teknolojileri ve yapay zeka çözümleri sunmayı amaçlıyor. Burada odaklanılacak ilk sektör, inşaat, saha hizmeti ve son aşama teslimat sektörlerindeki kargo aracı filoları olacak. SightLine’ın ilk aşaması, sızıntı algılama, park halindeki araçların lastik takibi ve lastik basıncı takibini içeriyor.”

SIRADAKİ HABER