EkonomiMilyarlık gösteriler sahnede

Milyarlık gösteriler sahnede

Paylaş
Milyarlık gösteriler sahnede

Sahne ve gösteri sanatlarının, ekonomimiz içinde önemli bir yeri var. Gösteri sanatlarının kendi içinde yarattığı ekonomi dışında çevresine yarattığı önemli bir katma değer de söz konusu.

Çünkü bir kültür merkezi sadece kendi sektöründe değil, yeme-içme sektöründen turizme, şehir markalaşmasından kültürel diplomasiye kadar her anlamda bir değer üretiyor. Ancak Mart 2020 itibarıyla ülkemizde etkili olan COVID-19 bu sektörü de derinden sarstı. 2022 itibarıyla ise sahne ve gösteri sektörü adeta küllerinden doğdu.

Haberin Devamı

PANDEMİ ÖNCESİNE DÖNDÜ

Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) ‘kültür ekonomisi’ verilerine göre; kültür harcamaları 2022 yılında, 2021 yılına göre yüzde 88.1 artarak 149 milyar 621 milyon lira oldu. Kültür harcamaları, milli gelirden yüzde 1 pay alıyor. Sektörde yaşanan son gelişmeleri Zorlu Performans Sanatları Merkezi (Zorlu PSM) Genel Müdürü Filiz Ova’dan dinledik. Sektörün hızla güç topladığına dikkat çeken Ova, “Talebin, pandemideki kapanmalara bağlı yaşanan düşüşün ardından, pandemi öncesindeki normal seviyelerine geri döndüğünü görüyoruz” dedi.

Milyarlık gösteriler sahnede

YÜZDE 70’İ KAPALI GİŞE

Hem kültür sanat kurumlarının hem de sektör çalışanları ile sanatçıların değişen koşullara hızla uyum sağladığını ve zor zamanları geride bıraktığını ifade eden Filiz Ova, bu konudaki gelişmeleri kendi faaliyetlerinden yola çıkarak değerlendirdi. Ova, şunları söyledi: “PSM olarak sadece 2023’te 600 bine yakın misafirimizi ağırladık. Doluluk oranlarımız çok iyi. Etkinliklerimizin yüzde 70’i kapalı gişe. Sektör genelinde de artış var. TÜİK verilerine göre; 2022’de bir önceki yıla göre tiyatro seyircisi sayısının 6 katına çıkarak, pandemi öncesi oranları yakalamış. Aynı yılda sinema salonları 35 milyon, opera ve bale gösterileri 220 bine yakın ve tiyatrolar ise 5.5 milyon seyirciyi ağırlamış.”

Haberin Devamı

HANGİLERİNE TALEP FAZLA?

Etkinliklere karar verirken kültürel trendleri, güncel ve dönemsel eğilimleri dikkate aldıklarını belirten Filiz Ova, “Aynı zamanda çeşitliliği ve ulaşılabilirliği de ön planda tutuyoruz. Seyircinin beklentisini de programlama yaparken dikkate alıyoruz. Bu sayede geri bildirimleri ve katılım oranlarını da takip edince gelecekteki etkinliklerimiz şekilleniyor. Bu sezon, komedi, tiyatro ve yabancı konserler ön planda” dedi.

Milyarlık gösteriler sahnede

ZORLU HOLDİNG DE KATKI SAĞLIYOR

Hem yerli yapımlara hem de uluslararası etkinliklere yoğun talep olduğunu vurgulayan Ova, şöyle devam etti: “Biz bir kültür sanat merkezinin ötesine geçerek kendi oyunlarını sahneye koyan bir kurum olduk. Yazarlar, yönetmenler, menajerler, oyuncular, yapımcılar… Yani sektörün tamamıyla yakın ilişki içerisindeyiz. 5 yıldan uzun bir süredir de kendi prodüksiyonlarını sahnelere koyan bir kültür-sanat kurumu olduk. Sahne arkasında 200 kişilik bir ekip çalışmasıyla Zorlu Holding ve grup şirketlerinin katkılarıyla, Cumhuriyet’in 100. yılı için tasarladığımız, hazırlıkları 18 ay süren müzikalimiz ‘1923’ de bunlardan biri.”

Haberin Devamı