Suistimallerin önüne geçmek için internetten alınan telefon, bilgisayar, tablet ve akıllı saatte 1 Ekim’den itibaren cayma hakkı bitiyor. Yani bozuk olmadığı sürece cihaz iade edilemeyecek. Ancak isteyen e-ticaret sitesi bu kararı uygulamamakta özgür. Murat Gülderen'in haberi... Resmi Gazete’de yayımlanan karara göre 1 Ekim’den itibaren internet alışverişlerinde radikal değişimler başlıyor. Artık ürünlerin iadesi tüketiciler tarafından karşılanacak. Cep telefonu, tablet, bilgisayar ve akıllı saatler, kutusu açılmamış olsa bile geri iade edilemeyecek. Yani 14 günlük koşulsuz yasal cayma hakkı internetten alınan bu tür elektronik ürünlerde geçerli olmayacak. Tek istisna, ürün eğer bozuk geldiyse geri alınacak. Söz konusu cihazlara akıllı TV, robot süpürge gibi diğer ürünler dahil değil. Amaç, kontrolsüz siparişin önüne geçmek. Bu alanda aşırı suistimaller olduğunu belirten sektör yetkilileri, pekçok kişinin aynı üründen pek çok sipariş verdiğine ancak sadece birinin alınıp gerisinin iade edildiğine dikkat çekiyor. Bu da hem ürün stoklarında gereksiz daralmaya hem de kargoda ciddi maliyete yol açıyor. Kısacası yeni dönemde tüketiciler internetten alışveriş yaparken çok daha ince eleyip sık dokumak zorunda. Aksi halde tüketici mahkemelerinde yoğun mesai harcamaları gerekecek. Elektronik ürün satışı yapan online e-ticaret sitesi kurucusu Nurettin Erzen, yeni kararın aslında hem satıcıya hem de tüketiciye kolaylık sağladığını belirterek, “e-ticaret sitelerinin müşteri memnuniyetini bozma ihtimali olamaz. Bu durum sadece suistimallerin önüne geçmek için gerçekleştirildi. Yapılan değişikliklerin bir kısmının ya da tamamının uygulanmaması Mesafeli Satış ve Ön bilgilendirme sözleşmelerinde gerçekleşecek düzenlemelerle mümkün olabilir. Yani bir e-ticaret operasyonu, iade ücretini müşteriden almamaya hatta cayma hakkını da kullandırmaya devam edebilir ve bunu bir pazarlama aracı olarak kullanabilir” dedi. Kendilerinin de kargo ücretlerini karşılamaya devam etmek istediklerine vurgu yapan Erzen, şöyle devam etti: “Ancak iade işlemi artık kangrene dönmüştü. Yeni karar bizi çok rahatlatacak. 1 Ekim sonrası koşulsuz cayma hakkına devam edecek firma olabileceğini sanmıyorum. Özellikle telefonda suistimaller çok fazlaydı. Durum böyle olunca bu cihazların yeniden satışı çok zor oluyordu. Bu da satışlarda beklenen performansı elde etmemizi yavaşlatıyordu.” Yeni süreçte tüketicilerin bir ürünü almadan önce detaylıca inceleyebilmesi için sitelerde de düzenleme yapılmasının önemli olduğunu kaydeden Erzen, şu bilgileri verdi: “Ürün görselleri ve videoları daha açık ve net çekilecektir. Bilgiler çok daha doyurucu olacaktır. Sitelerin içine konuyla ilgili banner’ler (tanıtım) yerleştirilecektir. Artırılmış gerçeklik teknolojisinden yararlanılacaktır. Ancak bu dönüşüm yatırımları marka tarafını daha çok ilgilendirir.” Tüketicinin mağdur olmaması için şu noktalara dikkat etmek gerekiyor: Bilinen ve güvenilir firmalardan alışveriş yapılmalı.İade ve cayma hakkı gibi durumlarla ilgili şirketin belirlediği strateji alışveriş öncesinde öğrenilmeli.Sitelerin Ön Bilgilendirme Formu’nda bu iki konunun açıkça belirtilmesi gerekiyor.Satın almak istenen ürünle ilgili gerçek kullanıcı deneyimini yansıtan ürün yorumları mutlaka okunmalı.Satın alma öncesinde, teknoloji ürününün incelemelerine ayrıntılı olarak göz atılmalı.İmkan varsa, yerel bir mağazada ürün yakından incelenmeli. Tüketici Konfederasyonu Başkanı Aydın Ağaoğlu da ilgili mevzuatın mesafeli sözleşmeleri kapsadığı için bu kurala Instagram ve Facebook’tan alışverişlerin de dahil olduğunu söyledi. Ağaoğlu, “Yani sosyal medya sitelerinden de satın alınan telefon, bilgisayar, tablet ve akıllı saatlerde aynı kural geçerli. Ancak bu mecralarda resmi satış yapan şirket sayısı da oldukça az. O nedenle iletişim bilgileri ile vergi levhası açık ve net olmayan yerlerden uzak durmak gerek” dedi.