Kültür - Sanat Kaybetmenin, kabullenişin ve büyümenin sahnesi! Miyazaki ''Çocuk ve Balıkçıl'' ile içini döktü...
Paylaş
Kaybetmenin, kabullenişin ve büyümenin sahnesi! Miyazaki ''Çocuk ve Balıkçıl'' ile içini döktü...

Dünyaca ünlü, filmleri ve çizimleri ile yüreklere dokunan Japona manga ve anime sanatçısı Hayao Miyazaki 10 yılın ardından ''Çocuk ve Balıkçıl'' ile sevenlerini şaşırttı! Emeklilik kararı ardından ''son kez'' denebilecek filmini 7 yılda 60 kişilik bir ekiple tamamladı. Animasyon severlerin yıllardır beklediğine değdi ve olağanüstü ters köşe bir yapıt ortaya koydu.

Arife Kübra Zımba - Posta.com.tr Ülkemizde de sevilerek izlenen Heidi çizgi dizisinin tasarımını yapmış olan Miyazaki belki de son kez sevenlerini büyüledi. Çocuk ve Balıkçıl, Japonca orijinal adı “nasıl yaşarsın?”olan film aslında Genzaburo Yoshino kaleminden 1937 yılında dökülen roman. Hayao Miyazaki yorumu ile çıkmış ve kariyerinin son filmi denebilecek Çocuk ve Balıkçıl, bir çocuk üzerinden yas sürecine, kaybetmenin tarifi zor acısına bambaşka bir bakış sunuyor. 2. Dünya Savaşı sürecinde geçen bu hikaye, Miyazaki'nin hayatından da unsurlar barındırıyor..

Haberin Devamı

2. Dünya savaşında geçen Çocuk ve Balıkçıl filmi Mahito karakteri etrafında şekillense de Miyazaki'nin hayatından ve kendinden parçalar bulmak mümkün. Filmde, Mahito'nun babasının bir uçak firmasında çalıştığı görülüyor. Karakterin annesi de erken bir vakitte yaşamını yitiriyor. Miyazaki'nin babası da uçak parçaları üreten bir şirkette çalışıyordu. Annesini ise henüz çocuk yaştayken kaybetmiş.

Mahito, annesine bir hastane yangınında veda etmek zorunda kalır ve babası ile birlikte olan teyzesinin yanına taşraya yerleşir. Teyzesi ise Mahito'nun kardeşine hamiledir. Filmin açılışında savaşın karanlık ve acısı ile henüz yüzleşmiş minik bir bedenin annesini kurtarmak için sokaklarda kendini kaybetmiş şekilde koştuğu sahneler izleyici karşısına çıkıyor. Miyazaki ustalığı ile tasavvur edilen sahne, hissettirmesi gereken tüm duyguları izleyene fazlasıyla geçiriyor.

Haberin Devamı

Filmde, annesini kaybetmiş ve bunun acısı ile savaşın esareti altında yaşamak zorunda kalmış Mahito'nun filmde yas sürecindeki çevresine uyum sorunu, yeni dünyasına alışma aşamaları incelikle işlenmiş.

Miyazaki, bu filminde alışılmışın dışında bir tarz benimseyerek, izleyicisine de ters köşe yapıyor. Usta isim, Balıkçıla biçtiği rolle beklenenin çok üzerinde bir sahne ortaya koyuyor. Miyazaki'nin kahramanın yanında yer alan, içleri sımsıcak eden karakterlerine alışan animasyon severler, Balıkçıl ile duvara tosladı.

Filmde hayal gücünün gerçek anlamda gücünü ortaya koyan Miyazaki, önceki filmlerine kıyasla Çocuk ve Balıkçıl'da karışık bir hikaye sergiliyor.

Mahito'nun sıfırdan başlamak üzere gittiği taşrada bambaşka bir dünyaya açılan kule ona yaşayanlar ve ölülerin evrenini sunuyor.  Annesini kaybetmenin acısını en yoğun şekilde hissederken bir yandan da teyzesinin ortadan kayboluşuna tanıklık eder. Annesinin ölümünden duyduğu suçluluğu bir nebze olsun hafifletmek için teyzesinin peşinden diğer dünyaya açılır. Diğer dünyada Mahito'nun karşılaştığı büyük büyük amcasının ''Yeni bir dünya yaratmak'' ile ilgili sarf ettiği cümleler izleyene derin mesajlar veriyor. Yanı sıra büyük amcada Miyazaki'nin bugününün yansımasını çıkarmak işten bile değil. 

Haberin Devamı

Sürprizlerle dolu bu dünyada henüz doğmamış bebekler olan warawara'lar, dev asker muhabbet kuşları, kargaşa sever pelikanlar Mahito'yu karşılıyor. Minik çocuk, teyzesi için gittiği diyarda; ölümü ve yaşamın getirdiklerini kabullenişi, görünenin arkasında gizlenen gerçekleri, büyümenin sancılı sürecini ve insan olmanın doğasını keşfeder.

Çocuk ve Balıkçıl, Hayao Miyazaki'nin 50 yıllı aşkın süredir çıkardığı eserlerin ardından bir iç döküş olarak nitelendirilebilir. Bu film usta sanatçının ''Daha söyleyeceklerim var'' deme şekli diyebiliriz.