Egzersiz - Diyet Orucu bıraktıktan sonra ilk birkaç gün beslenme düzenine dikkat!

Orucu bıraktıktan sonra ilk birkaç gün beslenme düzenine dikkat!

Orucu bıraktıktan sonra ilk birkaç gün beslenme düzenine dikkat!

Ramazan’ın sona ermesine birkaç gün kaldı. Uzun saatler boyu tutulan orucun ardından yeniden rutin düzene dönüleceğini kaydeden uzmanlar, birkaç günlük geçiş sürecinde yapılması gerekenler hakkında tavsiyelerde bulundu. Normal beslenme rutinine yumuşak bir geçiş yapmak için en iyi seçenek su tüketimini arttırmak ve vücudu susuz bırakmamak. Ayrıca öğünlerde tüm besin gruplarının bulunması, porsiyon miktarına dikkat edilmesi ve besinlerin iyi çiğnenmesi gerekiyor.

Ramazan sonrası beslenmede, orucu bıraktıktan sonra yapılan hatalar mide ve sindirim sistemi rahatsızlıklarının yanı sıra, hızlı bir şekilde kilo alınmasına yol açabilir. Diyetisyen Özden Örkcü, Ramazan'da sahur ve iftar şeklinde iki öğün beslenmeye alışmış vücut sisteminde, metabolizma hızı ve vücut ağırlığının korunması açısından normal beslenmeye kolay bir geçiş yapılabileceğini söyledi. Örkcü, Ramazan sonrası dönüş yapılacak normal beslenme düzenine ilişkin tavsiyelerde bulundu.

SAHURSUZ TUTULAN ORUÇ, METABOLİZMANIN YAVAŞLAMASINA YOL AÇIYOR!

Sahuru atlayıp sadece iftar yapanların sindirim ve metabolizma anlamında sorun yaşayabileceklerini kaydeden Diyetisyen Özden Örkcü, “Vücutları günde sadece bir öğün yemek yemeye alıştığı için günde üç veya dört öğüne geçerlerse mide bulantıları, ani şeker yükselmeleri, gaz sancısı, kabızlık gibi sindirim sorunları yaşayabilirler ve kilo alabilirler.” uyarısında bulundu.

RAMAZAN AYI BİTTİĞİNDE YUMUŞAK GEÇİŞ İÇİN SU TÜKETİMİNİ ARTIRIN


Normal bir beslenme rutinine yumuşak bir geçiş yapmak için en iyi seçeneğin su tüketimini arttırmak olduğunu vurgulayan Diyetisyen Özden Örkcü, “Vücut susuz bırakılmamalıdır. Vücudun bu döneme uyum sağlaması için tüm besin gruplarını (karbonhidratlar, yağlar ve proteinler, meyveler ve sebzeler) içeren besinleri öğünlere konulmalı, porsiyon miktarına dikkat edilmeli, porsiyonlar arttırılmamalı ve besinler iyi çiğnenmelidir.” tavsiyesinde bulundu.

KAHVALTILARINIZI HAFİF YAPIN


Bayram sabahı yapılan en sık hatalardan birinin yüksek kalori içeren bir kahvaltı ile güne başlamak olduğunu kaydeden Özden Örkcü, “Hafif bir sahur ile uzun süre açlık ardından, yüksek kalori içeren bir kahvaltı ile güne başlanmamalıdır. Bayram sabahı heyecanlı beklenen kahvaltı kızartılmış yumurta yerine omlet, börek yerine tam buğday unundan hazırlanan bir krepe sarılı peynir, bol yeşillik ve kızartılmış patates ve sebzeler yerini fırınlanmış sebzelere bırakabilir.” dedi.

TATLI YERKEN AŞIRIYA KAÇMAYIN


Bayramların olmazsa olmazı tatlılara da değinen Özden Örkcü, “Tatlı yemekte aşırıya kaçılmamalıdır. Meyve ya da sütlü tatlılar tercih edilmelidir. Çok fazla çeşitlilikten kaçınılmalıdır. Sadece bir veya iki ana yemek yenilmeli ve alkolsüz içeceklerden kaçınılmalıdır. Meyve suları yerine de su tercih edilebilir.” dedi.

DAHA AZ KAFEİN TÜKETİN


Ramazan'dan hemen sonra pek çok kişinin yeme alışkanlıklarında ani bir değişiklik yaparak sindirim sorunlarına ve kilo alımına yol açacak davranışlarda bulunduğunu kaydeden Özden Örkcü, “Normal beslenme rutinine dönerken kalori alımımıza çok dikkat etmeliyiz. Oruçluyken vücudumuzun daha fazla miktarda yiyecek ve yüksek kalori tüketme yeteneğini azalttığını ve metabolizmanın buna göre ayarlandığını asla unutmayın. Aşırı yemenin yanı sıra yaygın bir hata, dehidrasyon gibi ciddi sağlık sorunlarına yol açabilecek yüksek dozda kafein tüketimidir. O yüzden su tüketimine dikkat edin ve idrar renginiz koyu ise su tüketiminizi açık sarı olana kadar devam ettirin.” önerisinde bulundu.

ORUCU BIRAKTIKTAN SONRA VE BAYRAMDA BESLENMEDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER

Diyetisyen Özden Örkcü, normal düzene geçişte yapılması gerekenleri şöyle sıraladı:

  • Tatlı isteğinizi hurma, incir ve kuru üzüm gibi taze ve kuru meyvelerle yenin.
  • Fiziksel aktivite yoluyla metabolizmayı hızlandırarak aktif kalın. Kilo almaktan veya kaybedilen kiloları geri vermekten kaçınmak için egzersiz için zaman bulun.
  • Mümkün olduğunca fazla fayda sağlamak için doğru yiyecek kombinasyonuna sahip olun. Çeşitli besin gruplarından besinleri birleştirerek öğünlerinizi dengeleyin.
  • Bol sebze, meyve yiyin ve doymuş ve trans yağ asidi çeşitleri yerine daha sağlıklı yiyecekler seçin.
  • Midenize yük bindirmemek için her seferinde bir öğün veya ara öğün ekleyerek yavaş yavaş normal yeme alışkanlıklarına dönün.
  • Sağlıklı pişirme yöntemlerini kullanarak ve kan şekerini ve tüketilen kaloriyi etkilemeden vücudu daha uzun süre besleyebilecek basit şeker ile kompleks şekeri değiştirerek öğünü dengelemeye çalışın.

BESLENMEDE YAPILAN EN SIK HATALAR


Diyetisyen Özden Örkcü, Ramazan Bayramı ve devamında yapılmaması gerekenlere de değinerek tavsiyelerini şöyle sıraladı:

  • Şekerli ve yağlı yiyeceklerin tüketimi bayramın ilk günü ile sınırlandırılmalıdır. Mideyi rahatsız etmek başka sağlık sonuçlarına yol açabilir.,
  • Taze sağlıklı gıda çeşitleri yerine işlenmiş gıdaları tüketmek, sağlıkla ilgili komorbidite olasılığını da artırabilir.
  • Dehidrasyonu önlemek ve bitkisel içeceklere veya kafeinsiz kahveye dönüştürmek için kafein alımından kaçının.
  • Mideyi çok miktarda yiyecekle doldurmayın; bunun yerine, daha sık küçük miktarlarda yiyin.
  • Kızartılmış gıda maddeleri gibi doymuş ve trans yağ asitlerinin aşırı tüketiminden kaçının ve bunları çiğ kuruyemiş ve avokado gibi sağlıklı yağlarla değiştirin.
  • Mideyi zorladığı ve sindirimi daha uzun sürdüğü için gece geç saatlerde yemek yemekten kaçının.
SIRADAKİ HABER