Bilal Emin Turan 10 maddede fahiş yetkili servis ücretlerine önlem
HABERİ PAYLAŞ

10 maddede fahiş yetkili servis ücretlerine önlem

'Garanti kapsamındaki ürünün montajından, tamirinden para istemeler', 'en küçük parça değişiminde bile cihaz fiyatını bulan faturalar', 'tamir edilen ama 1 gün sonra arızalanan ürün için yeniden ücret talep etmeler', 'kullanıcı hatası diyerek maliyeti vatandaşa yüklemeler'... Son dönemde çok sık rastlanan bu gibi yetkili servis mağduriyetlerine karşı dikkat! Bütçenizi ve haklarınızı koruyacak 10 maddelik bu detayları bir yere not edin!

Yetkisiz sorunu çözüldü

Evinizde yıllardır kullandığınız ama bir gün dahi teklemeyen elektrikli cihazınız arızalandığında yapmanız gereken 'yetkili' bir servisten hizmet almak olmalı. Yıllardır 'yetkisiz' servislerin yetkili servis gibi davranıp, tüketiciyi mağdur ettiğine hep birlikte şahit olduk. Neyse ki Ticaret Bakanlığı'nın temmuz ayında devreye aldığı 'Servis Bilgi Sistemi Projesi (SERBİS)' mağduriyetleri büyük ölçüde önledi.

Haberin Devamı

Bir başka konu daha var

Artık SERBİS'in internet sitesi 'servis.gov.tr'ye girerek, Google aramalarında ilk sıralarda çıkan servislerin gerçekten yetkili olup olmadığını kolayca tespit etmek mümkün. Ayrıca, firma, şehir ve ilçe bilgilerini girerek tüm servis seçeneklerine bir tıkla ulaşılabiliyor. Ama olay servis bilgilerine ulaşmakla bitmiyor. Her kuruşu kıymetli olan vatandaşın, servis hizmeti almadan önceki ve sonraki süreci de çok iyi yönetmesi gerekiyor.

Şikayetler hiç bitmiyor

Çünkü servislerin standart bir tarifesi maalesef yok. Son dönemde kur artışı bahane edilerek küçük bir parça için 'cihazı değiştirsem daha iyi olurdu' dedirtecek cinsten maliyetler çıkarılıyor. Garantisi devam eden ürünlerin fabrikasyon arızaları ve sıfır alınan ürünlerin montajı için bile servis ücreti istemek artık moda oldu. 'Sikayetvar.com' gibi platformlarda bu türden yüzlerce mesaj var. Peki ne yapmalı? İşte 10 maddede 'yetkili servis ekonomisi'...

SÜRPRİZ FATURALARLA KARŞILAŞMAYIN

1- Farklı bir firmadan fiyat alın

Tamirat için daha önce hizmet aldığınız servis olsa dahi, farklı 1-2 servisten hem hizmet hem de parçanın değişmesi halinde alınabilecek ücreti öğrenmeye çalışın. Bu yolla hem pazarlık yapma şansınız da artar ve kıyasladığınız en makul teklifi sunan servisten hizmet alırsınız.

Haberin Devamı

2-Baştan konuşun

Garanti kapsamı dışındaysa servis hiç bir tamirat yapmasa dahi gelip ürünü görüp teşhisi koyduğu anda sizden ücret alacaktır. En az 75-100 liradan kapı açılıyor. Eğer tamirat yapacaksa artı işçilik ve parça maliyeti eklenir. Tamirata başlamadan önce ne gibi bir masraf çıkacağını ve ihtimalleri mutlaka konuşun. Eğer çağırdığınız servise tek kelime bir şey sormazsanız tamirattan sonra dudak uçuklatan fiyatlar duyabilirsiniz.

3-'Şubeye sormam lazım' taktikleri

Normalde yetkili servis ekibi montaj, tamirat ve parça fiyatlarını ezbere bilir. Bilmese de servise çıkarken parçanın fiyatını öğrenir. En küçük parça değişiminde dahi servis çağıran kişinin haline vaktine bakıp fiyat belirlemek için taktik geliştirenler var. Bu yüzden, 'ne kadar?' dediğinizde 'şubeye sormam lazım deyip' sanki daha önce yazılan bir senaryoyu devreye alırcasına uçuk fiyatlar önünüze koyuluyorsa, mutlaka itiraz edin ve makul tutara ulaşana kadar pazarlık edin.

4-Parçayı araştırın

Yetkili servislerin, piyasada rahatlıkla ucuza temin edilebilecek parçaları müşteriye daha yüksek fiyatlarla sunmak gibi bir alışkanlığı var. Parçayı kendiniz ucuza bulabilecekseniz ve değecekse bu seçeneği değerlendirin. Vida, conta gibi muadil (yan sanayi) parçalar da işinizi görebilir.

Haberin Devamı

YASALAR AÇIK VE NET!

5-Garantisi olan malda 'tüketici hatası' kılıfı

Ürünün garantisi devam ediyorsa tüketicinin ücretsiz onarım hakkı bulunuyor. 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'un 11'inci maddesine göre ücretsiz onarım hakkı seçilirse satıcı; işçilik masrafı, değiştirilen parça bedeli ya da başka herhangi bir ad altında hiçbir ücret talep etmeksizin malın onarımını yapmakla yükümlü! Ama garanti devam ederken 'kullanıcı hatası' deyip tamirat yapılmasa dahi servis ücreti isteyenler oluyor. Bu durumda hakem heyetine başvuru hakkınız var.

6-Ek ürün satışı

Tamirat için gelen servisler 'buzdolabı yüzey temizleyici sprey' gibi ek ürünleri bedava veriyormuş gibi yapıp, servis ücretini olması gerekenden fazla gösterebiliyor. Bu konuda uyanık olun. Aldığınız hizmet karşılığında mutlaka fatura ya da servis hizmet raporu isteyin. Şüphelendiğiniz durumda servisi değil markayı arayın.

7-Tekrar arızalanırsa...

Malın garanti süresi dışında, servis tarafından verilen montaj, bakım ve onarım hizmetiyle ilgili olarak, bir yıl içerisinde aynı arızanın tekrarı halinde (kullanım hatası yoksa) tüketiciden herhangi bir isim altında ücret istenemez. Her seferinde farklı bir arıza olduğunu söyleyip ek ücret talep edenlere karşı dikkatli olun. Malın garanti süresi dışında, garanti belgesi ile satılması zorunlu olmayan bir parçasının servis tarafından değiştirilmesi veya satılması durumunda da bu parça için 6 aydan aşağı olmamak üzere bir garanti süresi verilir.

İLK KURULUM ÜCRETSİZ OLMALI

8-Ürünü alırken hesaba katın

Bir beyaz eşya veya elektronik cihaz alırken servis hizmet kalitesini ve servis ağının yaygınlığını mutlaka araştırın. Bu da yaşanabilecek olası servis mağduriyetlerinin ve ekstra maliyetlerin önüne geçecektir. Yaygın hizmet ağı size daha çok servis seçeneği sunar ve bu rekabet nedeniyle fiyat avantajı da sağlar.

9-İlk montajda

Alınan belli ürünlerin mutlaka yetkili servis tarafından açılıp kurulması gerektiği özellikle belirtilir. Bu da ücretsiz verilen bir hizmet. Ancak son dönemde bazı servislerin kurulum ücreti istediği söyleniyor. Bu yüzden uyanık olun kurum için yetkili servise ekstra ücret ödemeyin ya da ürünü alırken bu ücreti sorgulayın.

10-Kendiniz müdahale etmeyin

Garanti kapsamındaki bir ürün arızalandıysa hemen yetkili servisi arayın. Bunun dışında yapılacak işlemlerde ürün garanti kapsamı dışında kalır ve masrafınız katlanır. Yetkili servise giden ürünün onarımı için yasal süre 20 iş günü yani yaklaşık 24 gündür. Bu süre geçirildiğinde veya malın garanti süresi içinde yeniden arızalanması durumunda tüketici malın değiştirilmesini isteyebilir.

Aldığınız bir ürünün garanti belgesinin olup olmadığını ve garanti süresini 'egaranti.gtb.gov.tr' üzerinden garanti numarası girerek veya şirket seçerek sorgulayabilirsiniz.

Sıradaki haber yükleniyor...
holder