Genç sanayicilerden artan enerji maliyetini düşürmek için ‘Organize Sanayi Bölgesi (OSB)’ önerisi geldi. TÜGİAD Başkanı Nilüfer Çevikel, “OSB sınırları içinde üretip kullanırsak elektrik daha ucuz oluyor. Ama kapasite sınırlı. OSB dışında üretimdeyse avantaj kayboluyor. Farklı bölgelerde üretim ve kullanıma izin verilirse enerji yükü azalır” dedi.
Enerjide arz güvenliği ve yerli kaynak kullanımının önemi gün geçtikçe daha iyi anlaşılıyor. Sanayiciler de bu konuda alternatif arayışı içinde. Üyelerinin toplam cirosu 60 milyar doları aşan, 100’den fazla ülkeye ihracat yapan ve 60 sektörden firmanın çatı örgütü olan Türkiye Genç İş İnsanları Derneği’nin (TÜGİAD) Başkanı Nilüfer Çevikel, daha sürdürülebilir bir üretim için sanayicinin enerji üretiminde yenilenebilir, yerli enerji konusunda elini taşın altına koymaya hazır olduğunu belirtti.
YÜZDE 50 DAHA AVANTAJLI
Enerji maliyetlerinde yüzde 100’ü aşan ciddi artışlar olduğunu ifade eden Çevikel, bu maliyeti düşürmenin yolunun Organize Sanayi Bölgeleri (OSB) formülünden geçtiğine dikkat çekti. Çevikel, şöyle devam etti: “OSB’de kullanılan elektrik yine OSB arazileri içinde üretilirse yüzde 50 daha ucuz oluyor. Ancak arazi yetersizliği nedeniyle burada üretilen elektrik kapasitesi kısıtlı. OSB dışına çıkınca da üretilen elektrik dağıtım ağına girdiği için fiyatı dağıtım ve iletim bedeli dolayısıyla otomatik olarak artıyor.”
KAMUDA DÜZENLEME HAZIRLIĞI
Yetkililere elektriğin OSB’ler dışında farklı bölgelerde üretilip kullanılabilmesini çözüm olarak sunduklarını belirten Çevikel, “Kamunun da bu konuda planları olduğunu öğrendik ve bu sevindirici” dedi. ‘Yerinde üret, yerinde tüket’ modelinin Türkiye’nin enerji alanındaki altyapısı için çok kritik olduğunu da dile getiren Çevikel, şunları söyledi: “Bu model hem ülke kaynakları için hem de sanayi için faydalı. Bir enerji santralinde ürettiğiniz enerjinin iletimi sırasında kayıplar oluyor. Yerinde üretince hem iletim kayıpları azalıyor hem de daha verimli ve ucuz.”
STAJ DESTEĞİ ÇOK ETKİLİ
Sanayi sektörünün ihtiyaç duyduğu nitelikli ara elemanın yetişebilmesi için mesleki eğitimde önemli olan kalfalık ve staj konularında Milli Eğitim Bakanlığı ve Sanayi Teknoloji Bakanlığı işbirliğiyle hem öğrencilere hem de sanayicilere önemli fırsatlar sunuldu. Staj ücretlerinin ve SGK giderlerinin devlet tarafından ödendiği bu sistemden bahseden Çevikel, "Bu, şu ana kadar gelmiş geçmiş en önemli destek" diye konuştu.
20 MİLYON EURO’LUK GİRİŞİM SERMAYESİ
Fark yaratacak fikirleri ve start-up’ları (genç girişimci) desteklemek için ‘Domino Ventures’ adında bir girişim kurduklarını belirten Çevikel, “Domino Ventures, Hollanda merkezli ve fon büyüklüğü 20 milyon Euro. Yönetimi de tamamen profesyonellerde” dedi.
1000 ÖĞRENCİYE DİJİTAL PAZARLAMA EĞİTİMİ
İnsan kaynağına yatırım yaptıklarını belirten Nilüfer Çevikel, şunları söyledi: “Bir eğitim programı başlattık. 1000 dijital pazarlama uzmanı yetiştiriyoruz. Bu eğitimi alanlar sadece basit manada e-ticaret alanında uzman olmayacak. Amacımız hem yapay zeka hem de Metaverse gibi yeni teknolojilerin içinde bulunduğu bir eğitimi vermek. Hedefimiz 10 bin öğrenciye ulaşmak.”
SUYU ÇOK DAHA FAZLA KONUŞACAĞIZ
Üretimde enerji kadar bir diğer önemli konunun su olduğunu belirten Nilüfer Çevikel, “Önümüzdeki dönemin elektrik kadar belki de daha fazla önem verilmesi gereken konusu su. Çünkü sanayici için çok ciddi bir su kaynağı da gerekiyor. Bazı üretici firmalarımızın su kesintileri nedeniyle üretime ara verdiği bile oldu. Kritik bir seviyedeyiz su açısından. Önümüzdeki günlerde daha çok konuşacağız. Susuz üretim ve susuz tarım gibi olguları da hayatımıza katmamız lazım” dedi.
SİPARİŞLER TÜRKİYE’YE DÖNDÜ
Pandemi sonrasında siparişlerin Çin’den Türkiye’ye döndüğünü söyleyen Çevikel, “Enerji tüketimindeki yüzde 20-25 artış ve kapasite kullanımı bunu gösteriyor” dedi ve bunun devamı için yenilenebilir enerjinin önemine işaret etti: “Yenilenebilir enerjiye yapılacak yatırımlar artık dünya için olmazsa olmaz. Sınırda yüzde 25 karbon vergisi ile karşılaşmak istemiyorsak küresel standartlara şimdiden uymalıyız. Biz daha en başından beri altını çize çize ‘yeşil dönüşüm’ ve ‘dijitalleşme’ sloganını bu nedenle kullandık.”