Furkan Lüleci Dijital dünya bizi 'gerçekten' takip ediyor
HABERİ PAYLAŞ

Dijital dünya bizi 'gerçekten' takip ediyor

Dijital dünyadaki tüketim alışkanlıklarımız her geçen gün evriliyor. Sosyal medya uygulamaları da haliyle kullanıcılarının davranışlarını izleyerek özelleştirilmiş içerik sunmak için kendilerini geliştirmeye devam ediyor.

Senelerce içerik üretmenin çok önemli olduğunu, içerik tüketicilerinden çok içerik üreticilerinin olduğu bir dünyanın dijitaldeki yayılım için önemine vurgu yaptı herkes. Bugün, içerik üreticilerinin bu durumu kazanç kaynağı olarak görmeye başlamasıyla birlikte gereksiz ve çöp olarak tanımlanabilecek binlerce içerikle karşılaşır hale geldik.

Haberin Devamı

Özellikle son birkaç yıldır popülerliğini koruyan TikTok, bu konuda muazzam bir strateji uyguladı. Diğer sosyal medya uygulamalarının aksine, erken davranarak içerik üreticilerine para kazanma şansı verdi.

Dijital dünya bizi gerçekten takip ediyor

Bugüne dek asgari ücretle geçim sağlamaya çalışan binlerce kişi, bugün TikTok’ta video çekerek ve canlı yayınlar gerçekleştirerek aylık minimum 500 dolar kazanır hale geldi.

Durum böyle olunca, içerik kalitesi düştü.

Canlı yayında ağzını şapırdatarak yemek yerken videolar çeken 70 yaşında amcalar mı dersiniz,

Paraya dönüştürülen hediye karşılığı kahve falı bakanlar mı,

Kontrolsüz internet erişimi sağlayan zihinsel engelliler mi dersiniz,

Fiziksel rahatsızlığı olanlar mı…

TikTok’ta tüm içerik üreticilerinin genel olarak tek derdi: Para.

Dijital dünya bizi gerçekten takip ediyor

Bu algı yüzünden içeriklerin %90’ından fazlası, kalitesiz. Dikkat çekmek ve paraya dönüştürülen hediyelere sahip olmak isteyen binlerce kişi saatlerce canlı yayınlar yapıyor. Videolar çekiyor.

Kaliteli içerikler azaldığı için gelecekte içerik üretmekten çok, gerçekten kaliteli içerik üretenlerin gelir elde edeceği bir sistemin bizi beklediğini aşikar.

Sosyal medyanın algoritmalarıyla tanıştınız mı?

Sahi hiç düşündünüz mü, sosyal medya uygulamaları sizin nelerden hoşlandığınızı, hangi araba markasıyla ilgilendiğinizi, hangi dizileri izlediğinizi ve sizinle ilgili çok daha fazla detayı nasıl ve nereden öğreniyor?

İnternette gerçekleştirdiğiniz bir ürün araştırması sonucu, bir sürü reklam görmeye alışkın hale geldik artık.

Haberin Devamı

Peki sosyal medya uygulamaları bu verileri nasıl topluyor?

Nerede saklıyor?

Ne zaman ve ne şekilde kullanıyor?

Dijital dünya bizi gerçekten takip ediyor

Son birkaç yıldır özellikle Apple, kullanıcılarının verilerini sosyal medya uygulamaları tarafından izinsiz kullanılmasının önüne geçmek için birtakım güncellemeler getirdi. Bir kullanıcının verisi oldukça değerli. Kullanıcı da siz olduğunuz için, sizin verileriniz üçüncü taraf şirketlere ücret karşılığı satılıyor.

Bu durum her ne kadar Kişisel Verilerin Korunması Kanunu için aykırı bir durum olsa da kullandığınız tüm mobil uygulamaların kabul ettiğiniz kullanıcı sözleşmelerinde bunların izinlerini vermiş oluyorsunuz.

Dijital dünya bizi gerçekten takip ediyor

Kişisel verilerinizi kontrol altına alın

Bu noktada önemli olan bilinçli kullanıcı olmak.

  • Bir kez kullanacağınız ve ardından adını hatırlamayacağınız uygulamalara konumuzu takip etmesi için ya da Google aramalarınızı görüntüleyebilmesi için izin vermeyin.
  • Kameranız ile ilgisi olmayan mobil uygulamaların kameranıza erişmesine izin vermeyin.
  • Bir flört uygulaması kullanıyorsanız, galerinizin tamamına erişim izni vermek yerine yalnızca yüklemek istediğiniz fotoğrafları seçerek sayılı fotoğrafa erişim izni verin.

Unutulmaması gerekiyor ki dijitalde artık her şeyi yapmak mümkün.

Netflix yapımı Black Mirror yalnızca bir mini dizi değil, dijital dünyanın bizi gelecekte nerelere taşıyacağının gerçek bir örneği.

Kısa kısa…

  • Angry Birds geliştiricileri, yerli oyun şirketi Ruby Games'i satın aldı
  • Akıllı Telefon Üreticisi Vivo Türkiye'de üretime başladığını duyurdu.
  • YouTube Music'e çevrimdışı arama özelliği geliyor
  • Facebook aşı karşıtlarına karşı bir mücadele başlattı
  • WhatsApp kaybolan video ve fotoğrafları kullanıma sundu

Dijital dünya bizi gerçekten takip ediyor

Zoom’a “Odaklanma Modu”

Zoom, yeni özelliği “Odaklanma Modu”nu tanıttı. Eğitim alanına odaklanılan yeni özellikle toplantının kurucusu herkesi görebilecekken katılımcılar sadece kurucuyu görebiliyor. Özelliğin öğrencilerin birbirlerinin dikkatini dağıtmasına karşı koymak için planlanıyor.

Haberin Devamı

Unutmadan…

  • Arnavutköy’deki Antica Locanda’da güzel bir akşam yemeği yiyin.
  • Nişantaşı’ndaki Socrates Bistro’nun efsane kokteyllerinin tadına bakın.
  • İstiklal Caddesi’nin girişindeki Fransız Konsolosluğu’nun içinde yer alan gizli cennet Bistrot Français Istanbul’u keşfedin.
  • Beşiktaş Akaretler’de yer alan Moose Chocolatier’in leziz çikalatalarının tadına bakın.
  • Bu sene Cihangir’in en popüler işletmesi olan Rika Cihangir’e herkesin aksine akşamüzeri giderek denize karşı yemek yemenin keyfine varın.
  • Netflix yapımı birçok dizinin yeni sezonu yayınlandı, listenize göz atmayı unutmayın.

Dijital dünya bizi gerçekten takip ediyor

Sıradaki haber yükleniyor...
holder