Bölgesel yağlanma sorumlusu hormonlarınız olabilir

YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

Neden vücudumuzun bazı bölümleri diğerlerine oranla daha yağlıdır ya da neden bazı insanların vücudunda bölgesel yağlanma daha fazladır? Cevap, yanlış çalışan hormonlarınızda saklı olabilir. Dr. Ayça Kaya, detayları anlatıyor.

Genel olarak iki tür bölgesel yağlanmadan bahsedebiliriz. Bel çevresindeki yağlanma ve basen bölgesindeki yağlanma. Bel çevresindeki yağlanma sağlık açısından daha riskli. Çünkü buradaki yağ hücreleri daha büyük ve iç organlara daha yakın. O nedenle bel çevresi kalın olanlar, basen çevresi kalın olanlara göre metabolik açıdan daha riskli. Yani şeker hastalığı, diyabet, damar sertliği gibi hastalıklara daha yatkın.

Hormonal düzensizlik yağlanmayı etkiler 

Bölgesel yağlanmada genetiğin yanı sıra hormonal düzensizliğin de rolü var. Pankreasımız tarafından salgılanan insülin hormonu bel çevresi kalın olanlarda daha yüksek bulunur. İnsülin, yediğimiz yiyeceklerle vücudumuza giren şekeri hücre içine sokarak vücudumuz tarafından kullanılmasını sağlar. Ancak bel çevresi kalınlaşmaya başladığı zaman insülin hormonu şekeri hücre içine koymakta zorlanır ve vücut insülini yükseltmeye başlar. Bu durumda iştah çok açılır ve yağlanma daha fazla olur. Yani şeker hastalığının ayak sesleri ortaya çıkmaya başlar. 

Basen çevresi genişse östrojene dikkat

 Basen çevresi geniş olanlarda östrojen dengesizliği vardır. Östrojen büyük ölçüde yumurtalıklardan, az miktarda da yağ hücrelerinden salgılanan kadınlık hormonudur. Bu duruma adet düzensizliği eşlik edebilir. Ense ve üst gövde şişmanlığından sorumlu hormon ise böbrek üstü bezlerinden salgılanan kortizol hormon yüksekliği olabilir. Bu durumda yüzde yuvarlaklaşma ve kırmızılaşma, gövdede menekşe rengi çatlaklar ve tansiyon yüksekliği gibi belirtiler görülebilir. 

BÖLGESEL ZAYIFLAMA IÇIN EGZERSIZ ŞART

 Bölgesel zayıflamanın en iyi yolu doğru beslenmek ve beraberinde bölgeye göre egzersiz yapmaktır. Bazı gıdalar kilo verme sürecinde hem tokluğu artırarak hem de metabolizmayı hızlandırarak bize yardımcı olabiliyor. Yoğurt, greyfurt ve yeşil çay bu konuda en çok araştırılan yiyeceklerin başında geliyor. İnsan yağ yiyerek yağlarından kurtulamaz. Dünyadaki en yüksek kalorili yiyecekler yağlı yiyeceklerdir. Fark etmeden tükettiğimiz yağlı yiyeceklere karşı dikkatli olmalıyız. Genel olarak yumuşak yiyecekler, ağızda dağılan yiyecekler ve elde yağ bırakan yiyecekler yağlıdır. Örneğin açmalar, poğaçalar, kruvasanlar, çerezler, cipsler, kurabiyeler. 

KARBONHIDRATLI BESINLER YAĞ HÜCRELERINI ŞIŞIRIR

 En kalorili ikinci en önemli grup ise karbonhidratlardır. Her ne kadar vücudun temel enerjisini karbonhidratlar verse de gereğinden fazla tüketilirse yağ hücrelerimizi şişirmede üstlerine yoktur. Pilav, makarna, börek, ekmek, çorba, pasta, patates, mısır, tatlı ve meyveler en çok tükettiğimiz karbonhidrat kaynaklarıdır. Geleneksel yeme şeklimiz göz önüne alındığında ne kadar karbonhidratlı yediğimizin farkına varabiliriz. Örneğin çorba, patatesli tavuk yanına pilav ve ekmek beraber yenir. O nedenle yemektekikarbonhidrat miktarını azaltıp yoğurt, et, sebze, salata ve su ile yiyecek çeşitliliği yapmak daha iyi olur.

KİLO VERİRKEN ASLA YAPILMAMASI GEREKENLER 

ASLA PES ETME: Bugün yemeği fazla kaçırmış olsan da yarın bunu telafi edebilirsin! “Bugün çok abarttım, artık bitti, yenildim” diye düşünme. 

ASLA KENDINI BAŞKALARIYLA KIYASLAMA: Ayşe Hanım senden daha fazla kilo vermiş olabilir ama unutma ki herkesin metabolizması kendine, belki sen de bir süre sonra daha hızlı kilo vereceksin, sabırla devam et, sakın yılma! 

ASLA YEMEĞE ODAKLANMA, DIKKATINI BAŞKA IŞLERE VER: Kendine yeni meşgaleler bul, sürekli yemek düşünmekten vazgeç! Açlığı sevmeyi dene, yoksullarla empati kur. 

ASLA ESKI YEME ALIŞKANLIKLARINI AKLINA GETIRME: Unutma, sen artık yeni bir hayata başladın ve değişmek istiyorsun. Yeni ve şık giysiler giymek istiyorsan bu yeni hayata da alışmalısın! Sakın aklından çıkarma, sen artık o eski sen değilsin!


 ASLA KENDINE ACIMA: Sen de herkes gibi çok değerlisin, şişmanken de zayıfken de özel birisin! Zayıflamayı önce sağlığın için, sonra kendini daha çok beğenmek için istemelisin. Kimsenin seninle alay etmesine izin verme, kendini çok sev.

Yazarlarımızdan

19 Eylül 2021, Pazar 01:03
18 Eylül 2021, Cumartesi 11:22
18 Eylül 2021, Cumartesi 07:01
Sıradaki haber yükleniyor...
holder